Waarom plast mijn poes continu op mijn dekbed en op mijn vuile kleren die in mijn wasmand ligt in de badkamer?

Ze plast ieder keer op deze 2. Ze mankeert niets aan haar blaas, ze heeft dus geen blaasontsteking. Heeft elke dag een schone bak met genoeg grind erin? Waar kan het aan liggen!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
19.2K

Antwoorden (5)

Hij/zij heeft een favoriet plekje gevonden.en aan gezien katten eigengereide dieren zijn kan je het moeilijk afleren. Ziorg ervoor dat het deze plekken onaantrekkelijk worden. Koop een nieuw dekbed: leg er plastic overheen bijv open geknipte vuilnis zakken. Koop daarbij een goede planten spuit waar een krachtige straal uit komt. Als je er niet bent de kat naar buiten of opsluiten. Als je er wel bent de kat in de gaten houden en zodra die ergens een poging waagt, direct een krachtige water straal er op. Dat oude dek bed mer dat luchtje in de bak leggen. Die vuile was in een afgesloten bak gooien. Wel consequent wezen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zorg ervoor dat jouw kat niet in de slaapkamer en badkamer binnen kan of leg jouw mand in de hoogte waar de kat niet aan kan. Sommige katten houden niet van een gesloten bak, probeer een open bak als je dat nog niet hebt. Ook elke dag de drolletjes er uit halen en zeker elke week de bak volledig verversen.
Het is ook aangeraden om per kat 2 kattenbakken te hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn ervaring met katten die buiten de bak om plassen terwijl ze daar eerder probleemloos hun behoeftes op deden, is dat er toch vaak iets aan de hand is. Ik heb 2x een kat gehad die allebei steeds op de bank plasten en uiteindelijk bleken ze allebei blaasgruis te hebben. Nadat ze aangepast voer kregen plasten ze niet meer op de bank. Het is hun manier kenbaar te maken dat er iets loos is.
Mocht het toch recent onderzocht zijn en niets aan de hand dan wil een stuk aluminiumfolie leggen op de plek waar ze niet mag plassen nog wel een helpen. Door het lawaai wat het maakt als er op geplast word schrikken ze. (Heb dit ooit eens op tv gezien bij Martin Gaus of hoe heette die dierenarts bij de Avro ook nog maar?)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Henk Lommers? Alufolie wordt helaas overschat, de meeste katten lachen erom.
Het is van belang dat de geur totaal uit het dekbed is, gewoon in de wasmachine is niet genoeg: weken in Biotex groen is van belang.
Ook wasverzachter kan katten triggeren, beter azijn gebruiken. Plus voor het eerste deel van je antwoord!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Henk Lommers ja, Aluminiumfolie heb ik nooit gebruikt, of het werkt is dus puur gebaseerd op wat ik toen gezien heb. (het werd gebruikt om een kater af te leren tegen de tafelpoot te sproeien)
Rieneke1
9 jaar geleden
Al zou alufolie werken, het blijft symptoombestrijding.
Ben er een voorstander van te speuren naar de oorzaak, hoe moeilijk dat ook is, om die te proberen aan te pakken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt vind ik ook.
nounka
9 jaar geleden
Alu was voor mijn katten eerder speelmateriaal dan schrikking. Maar over je katten. Als je zeker bent dat ze gezond zijn... (En dat is de eerste reactie dat je hebt bij dit probleem : zijn ze ziek ) Misschien heb je
hun voer veranderd,
ander kattebakgrind ( de mijne haten van die witte 'anti-geur' korrels, ze verkiezen van die geperst houten )
andere gewoonte ( dagritme aangepast tov vroeger )
missen ze wat extra aandacht ?

Of zo iets minder opvallend, maar iets dat hen een beetje uit hun doen kan halen.
De feromonen waar ik al over las bij een ander antwoord, die zijn er ook in sprays dan kan je die lekker op de juiste plek sprayen. En je kan ook zeggen dat je kat misschien gewoon een dikke F*** U zegt omdat ze weet dat je dit niet graag hebt. Soms zijn katten ook gewoon kleine kl...zakjes.
Als je huisdier het ineens doet, is er meestal wat mis. Het kan zijn dat hij erg veel stress heeft, of misschien last heeft van geluiden.
Ik heb een feromonen-stekker gekocht, en dit hielp bij één kat. De andere trapte er niet in helaas :')
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn kat is een volkomen gezonde jongedame met een rustig huis twee schone bakken en als ze de kans krijgt plast ze op mijn dekbed.
En dat doet ze heus niet om te pesten maar ook niet omdat er iets mis is met haar.
Heb alles gedaan wat op kattengedragsites stond, feromonenstekker, antistressdruppels, antistresspilletjes. Ze is door de dierenarts binnenstebuiten gekeerd. Jaar lang hoop gedoe en veel kosten.
Toen heb ik er een dekbed, een wasbare, bijgekocht en met hoes en al, in de kast gelegd voor het geval dat.
Als ik opsta sla ik mijn dekbed open en leg er kussens overheen dat scheelt.

Maar als ze de kans krijgt plast ze op mijn dekbed. Ze graaft een kuiltje en gaat met een hemelse blik zitten plassen. Dan gaat hup het dekbed in de was en schone uit de kast weer op bed.
Dus alle kosten en alle gedoe ten spijt, er is niets aan de hand maar ze plast graag op dekbedden.

Uiteraard is het belangrijk dat je zeker weet dat je kat gezond is. Maar het kan dus ook echt wel zijn dat de kat die plekjes gewoon het allerfijnst vindt om te plassen.
Dus wees een beetje creatief en zorg zonder de kat te straffen dat ze er niet meer bij kan.
Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die 'hemelse blik'... wou dat je dat op de video kon vastleggen....