Moeten er in een aquarium met guppy's altijd meer vrouwtjes als mannetjes zijn?

Ik heb een aquarium met 2 guppy's. In de dierenwinkel zeiden ze dat het allebei vrouwtjes zijn. Maar nu heb ik plots een nestje van zo'n 10 kleine visjes. Ik heb meer informatie op het internet gezocht en ik ben er zeker van dat één van de twee visjes een mannetje is. Ik heb ook gelezen dat je per 1 mannetje 3 vrouwtjes moet hebben. Maar ik heb nu blijkbaar al een paar maanden 1 mannetje en 1 vrouwtje, dat is altijd heel goed gegaan. Moet ik nu een vrouwtje bij kopen? Mijn aquarium zit wel een beetje vol met al die kleine visjes.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.4K
Z512099
6 jaar geleden
Niet persé, aangezien het al een hele tijd goed gaat met de 2 guppy’s zou ik niet veel aan de situatie veranderen.

Antwoorden (1)

Het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes is het gonopodium, die is bij de mannetjes anders dan bij de vrouwtjes. De vrouwtjes van guppies kunnen het sperma van de man tot 1 jaar lang opslaan en meerdere keren gebruiken. Dus als je alleen vrouwfjes hebt, kun je gewoon kleintjes krijgen...
Ja, altijd meer vrouwtjes dan mannetjes. Bij guppies willen de mannetjes zich namelijk heel heel graag voortplanten, ze zullen dus de hele dag achter de vrouwtjes aangaan. Als je 1 man op drie vrouwtjes in het aquarium houd, word dat 'jaag gedrag' een beetje verdeeld over de vrouwtjes, zodat niet 1 vrouwtje de dood ingejaagt word.
Het is zelfs zo extreem, dat als je alleen mannetjes guppies houd, de mannetjes het zwakste mannetje gaan uitzoeken, en daar mee willen paren...