Hoe oud moet een katertje zijn om gecastreerd te kunnen worden?

weet niet wat tegenwoordig de leeftijd is voor castratie en vergeet steeds de dierenarts te bellen om het te vragen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Veel dierenartsen hanteren een leeftijd van rond de acht maanden. Vroegcastratie komt steeds vaker voor, vanaf 5 weken. De meningen hierover zijn verdeeld.

Toegevoegd na 1 minuut:
Tot een aantal jaar geleden deden geruchten de ronde dat vroegcastratie heel wat nadelen zou hebben. Zo zouden vroeg gecastreerde dieren klein blijven en een kleinere urinebuis hebben, waardoor ze makkelijker verstopt zouden raken. Gelukkig hebben grondige wetenschappelijke studies deze vooroordelen ondertussen weerlegd.

Katten die vroeg gecastreerd worden, groeien zelfs iets langer door doordat hun groeischijven (dit zijn de plaatsen in de beenderen waar nieuw bot wordt aangemaakt) later sluiten. Ze worden dus zelfs iets groter dan hun ongecastreerde soortgenoten!

Dit is niet iets specifieks voor vroegcastratie, aangezien ook bij katten die op de ‘normale’ leeftijd worden geholpen de groeischijven nog niet dicht zijn. Ook deze katten blijven dus iets langer groeien dan hun soortgenoten die pas geholpen worden na hun eerste levensjaar.

Verder wijkt de diameter van de urinebuizen niet af van die van ongeholpen dieren, hoewel de uitwendige geslachtsorganen minder tot ontwikkeling komen. Er is dus geen enkele reden om aan te nemen dat vroeggecastreerde dieren makkelijker verstopt zouden raken.

Net als bij alle geholpen dieren moet wel de voeding aangepast worden, om dik worden te voorkomen. Voor alle gecastreerde katten geldt dat ze minder energie verbruiken en dus minder of aangepast voer moeten krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Met 6 a 7 maanden kan je het beste je kat laten castreren dit is vaak ook de eerste periode dat ze lrols kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben onze kater later castreren toen hij een half jaar oud was, volgens de dierenarts een juiste leeftijd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het lijkt wel of katten steeds vroeger geslachtsrijp worden, met 4,5 mnd is geen uitzondering meer.
bij katertjes is het van belang de eerste sproei voor te zijn, want als ze het eenmaal doen heb je kans dat ze door blijven gaan, ondanks castratie.
mijn katers worden met een goeie 5 mnd gecastreerd.

vroeger werd nog wel eens 9 mnd aangehouden, met als argument dat de kater, inclusief de plasbuis, dan beter uit zou groeien.
dit blijkt echter volledig achterhaald te zijn.
Rieneke1
13 jaar geleden
als je de dierenarts belt voor een afspraak voor castratie van katertje vragen ze toch eerst de leeftijd van het katertje dus dan weet je gelijk wanneer je terecht kan maar volgens mij kan het al met 2 maanden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit advies verschilt per dierenarts. Grofweg hanteren de meeste het advies tussen de 6 en 8 maanden. Het belangrijkste is dat je je kater laat castreren VOORDAT hij begint met sproeien. Zijn ze hier eenmaal mee begonnen, dan zit de kans er namelijk dik in dat hij hiermee doorgaat. En gebeurt het binnenshuis, dan ben je niet blij.
Als katers iets ouder zijn, zijn ze meestal iets verder doorgegroeid. Katers die heel jong zijn gecastreerd blijven meestal wat kleiner. Maar kwaad kan dit niet.
In sommige asiels castreren ze nog veel jonger, zelfs al met 3 maanden. Omdat ze willen dat de katers gecastreerd zijn voordat ze geplaatst worden, om de kattenpopulatie in NL binnen de perken te houden. Verschillende onderzoeken zijn gedaan naar de geschikte leeftijd en de voor en nadelen. Echte gezondheidsrisico's blijken er echter niet te zitten aan vroeg castreren. Sterker nog, hoe jonger de kat (kitten) hoe makkelijker ze herstellen van een ingreep.
Kortom, bel je eigen dierenarts wat zij als leeftijdsgrens hanteren en maak een afspraak voor castratie!
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mijn dierenarts gebelt toen mijn kater bijna 6 maanden oud was en kon volgens hem mijn katertje laten castreren en heb dat toen ook laten doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan al vanaf 6 weken. De balletjes moeten al wel voelbaar zijn. Er is niets op tegen om katten vroeg te laten castreren.