Hoe gezond is een mergpijp voor een labrador?

Wij hebben sinds 2 weken een Labrador en kregen vanmiddag een mergpijp voor onze hond. Hoe gezond is een mergpijp voor het beest

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
7.1K
Inekez1
6 jaar geleden
Je hebt de hond 2 weken. Is het nog een pup of is het al een (bijna) volwassen hond? Wat versta je in dit geval onder 'mergpijp'? Een vers, rouw, echt bot met echt vlees en echte merg, van de slager? Of echt bot, maar dan gekookt en gevuld met een ondefinieerbaar goedje, van de dierenwinkel? Het soort bot, van welk dier en welk deel van het dier, en gekookt of rauw, maakt nogal uit. Het bot moet niet te hard zijn voor een jonge hond, het bot mag zeker niet splinteren als er op geknaagd wordt. Over het algemeen is het goed voor het gebit als de hond op een bot of verse mergpijp kan knagen. Jonge honden (waarbij gebit nog in ontwikkeling is) kun je beter geen harde botten geven, of alleen af en toe voor heel korte tijd. Sowieso altijd alleen onder toezicht laten knagen en het bot direct wegdoen als het gaat splinteren. De gevulde mergpijpen die je vaak in de dierenwinkel, de welkoop of de Action vindt, bevatten soms een vulling met allerlei suikers of kunstmatige toevoegingen. Daar wordt het gebit niet sterker van!

Antwoorden (2)

Het is niet altijd gevaarlijk, maar kan het wel worden. Afhankelijk van de hond en de mergpijp kan (1) darmen perforatie door splinters : mergpijp in splinters in darmen, hond durft/kan niet meer poepen van de pijn. (2) mergpijp om de onderkaak : klem moet afgezaagd worden (3) verstikking : ook tong klem in de mergpijp.

Let op: mergpijp moet of veel te groot zijn om klem te zitten of veel te klein en past niet om onderkaak. Meer info in bron.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ontbijtkoek is iets dat eigenlijk in een EHBO-set van de hondenbezitter thuishoort vanwege de omhullende werking van scherpe randen. Merkt u dat uw hond zo fanatiek kluift dat de splinters er van af vliegen, kunt u beter geen mergpijp meer geven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een mergpijp splintert alleen als hij gekookt is. Dat moet je dus nooit aan de hond geven. Net zo min als botjes van een kip, niet gekookt en niet rauw.
Het gevaar bij rauw bot zit alleen in de maat van de opening als het merg er uit is. Dan kan het om de onderkaak klem komen zitten.
Ongekookt bot voor een pup is heel goed voor de massage van het tandvlees bij het doorkomen van de tanden, dat verlicht de pijn.
Ivana
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+
Precies!
paulus811
6 jaar geleden
Inderdaad, ook van mij een +
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Oh! Dat wist ik niet! Ik heb zo vaak een stuk schenkel met been gekookt in de soep en daarna het bot met de stukken vlees er nog aan, aan de hond gegeven. Waarschijnlijk altijd geluk gehad dan.