wat kan ik doen als ik een schuldgevoel heb om de dood van een dier dat ik net heb gevonden?

HELP!! Ik heb net samen met mijn moeder een klein muisje gevonden en van mijn vader mocht ik hem niet helpen, omdat "het in de natuur ook zo gaat...". Maar nu is mijn vader weg, ben dus samen met mijn moeder. Dus wij zijn net gaan kijken en wouden hem een theelepeltje met melk geven. Het is namelijk nog een babymuisje... Maar dus het bleek dat hij al dood was en hebben we hem dus nu in onze tuin begraven. Iemand! Help me!!! Ik heb een onmenselijk GROOT schuldgevoel en ik kan waarschijnlijk niet slapen vannacht... Plz HELP!!!
P.S. Ben 10 jaar oud dus geen antwoorden van: "mens! zoek een leven en maak je er niet druk om"
P.P.S alvast bedankt voor je antwoord :D

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nog nooit een kind van 10 gezien die zo goed met leestekens om weet te gaan! :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankjewel ik ben al een beetje verder, ik woon in Duitsland, daar doe je daar echt heel veel mee!!! :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onmenselijk groot schuldgevoel ?
Grote woorden voor een 10-jarige!
Ik geloof hier niks van.
Wel in Paasvakantie en verveelde pubertjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou ja, ik had toen wel een beetje overdreven a, maar het is nu wel een beetje beter, omdat ik nu weet dat ik hem alleen goed wilde doen, en dat het musiej nu naar de hemel gaat.

Het beste antwoord

Als het muisje niet meer in het nest lag, heeft zijn moedermuis hem uit het nest gegooid, omdat hij niet levensvatbaar was.
Zelfs als je hem een lepeltje melk had gegeven, zou hij dood zijn gegaan. Bovendien is de samenstelling van de melk die jij wilde geven heel anders dat muizenmelk. Het zou niet geholpen hebben.
Ga maar lekker slapen. Alleen al het idee dat je goed voor het muisje wilde zijn, maakt je tot een beter mensenkind. Je hoeft geen schuldgevoel te hebben.
Ivana
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje voor je antwoord! Ik vind jou antwoord het beste, omdat ik nu weet dat ik het muisje alleen maar goed heb gedaan en dat het muisje nu ongetwijfeld wel naar de hemel gaat. Nogmaals bedankt voor je antwoord. Je hebt me er erg veel mee geholpen!!!

Andere antwoorden (4)

Ohh, dat is inderdaad sneu voor die muisje.. Maak je geen zorgen ik denk dat niemand dat zal zeggen van mens, zoek een leven. Ik zou ook een schuldgevoel krijgen. Ik denk dat je gewoon in jezelf moet fantaseren dat hij iets heel ergs heeft gedaan en daardoor gestraft wordt (het klinkt kinderachtig maar misschien werkt het).

Toegevoegd na 1 minuut:
je kunt ook gewoon een nieuwe baby muis kopen en voor hem zorgen.. Dan voel je je héél goed.. (ja misschien overdreven als je niet zo met muisjes bezig bent) Njaa, veel succes en trek het je niet aan iedereen gaat wel eens dood!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is jou schuld helemaal niet !
Je vader heeft gelijk, zo gaat het in de natuur. Je hebt de muis veilig begraven , en dan heb je toch iets goeds gedaan? Ps. Dat zeg ik niet hoor, ben zelf ook 11
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het muisje was hoogst waarschijnlijk toch al niet meer te redden.Je moet er echt niet zo'n drama van maken.Melk is zelfs helemaal niet goed voor een muis.Dus,gewoon lekker slapen.Er zijn veel ergere dingen op de wereld.Laat de muis rusten.In vrede
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet juist blij zijn!

Dankzij jou gaat het muisje nu naar de hemel, en weet hij dat er iemand is die om hem geeft.

Hij zal jou nooit vergeten en jij hem niet.

Echt lief van je.

En slaap lekker alvast ;).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Awh :) lief! +je