waarom als mij hamster me ziet stopt hij met wat hij doet en als ik een beweging maak(niet naar hem toe )rent ie naar se hol?

het komt niet omdat het een nachtdier is want had net de licht uit gedaan e hij kwam drinken en rondlopen maar zodra die mij zag was hij op zn hoede en bij de kleinste beweging sgiet ie in se hol alsof hij doodsbang is

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (6)

Niet alsof, hij is gewoon doodsbang. Dit is puur instinctief, hij ziet jou als mogelijk gevaar en omdat je bijna 100 keer zo groot en sterk bent zal hij niet snel blijven staan.

Bij veel contact wordt dit vanzelf minder..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zou jij doen als je een reus 20 keer zo groot als je zelf bent zou zien..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eerlijk? weten we niet echt, maar vermoeden dat dat ie bang is...misschien wilt ie verstoppertje spelen ;) wie zal he zeggen...

meest voor de hand ligende feit is toch wel dat ie zich prooi voelt en zich niet graag laat vangen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
meer contact maken met het hamstertje,
ik heb ze lang geleden gehad en elke keer als ze tevoorschijn kwamen kregen ze een zonnepitje waar ze dol op zijn
Dit hebben ze heel lang gedaan, zodra ze mij zagen kwamen ze bedelen !

Het zijn wel dieren die meestal s nachts actief zijn, dus je kunt beginnen ze in hun slaap wakker te maken en voorzichtig op te pakken en te aaien enz.
Zo wennen ze aan je en ervaren het niet als vervelend en zullen ook niet zo snel meer van je schrikken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij IS hij ook doodsbang!!
Daar is goed wat aan te doen.
Wat veelvuldig geholpen heeft is, hem "met een ontbijt op bed " wakker te maken.
Als hij ligt te slapen, pel je eerst een zonnebloempitje af en maak je hem voorzichtig wakker. Je biedt hem dan GELIJK het gepelde zonnebloempitje aan.
Zo heb ik zelfs bijterige en zeer angstige hamstertjes van hun schrikgedrag afgeholpen.
Dit moet je consequent geruime tijd volhouden.
De aanhouder wint, dat moet echter niet de hamster zijn!.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet je hamster laten wennen aan je handen en vingers. Hij moet ze gaan associëren met iets fijns/lekkers. Begin met af en toe wat lekkers zoals fruit/ groente/ kattenbrokje/ meelworm/ hamstersnoepje door de tralies te voeren. Pakt hij dit rustig aan, geef het dan met je hand in de kooi aan. Als hij dit goed gewend is, haal je hem er af en toe uit en blijf je lekkere dingetjes geven. Laat hem zijn gangetje gaan en ronddribbelen. Probeer hem niet te dwingen in je handen te blijven. Voer dit alles rustig op. Geef het de tijd en wees geduldig. Het kan weken duren voordat je hamster jou gaat zien als iets fijns, ipv iets waarvan hij bang is. Begint hij goed te wennen, dan kan je rustig met 1 vinger beginnen met aaien. Belonen met lekkere hapjes is HET magische woord.

Schiet je hamster al weg voordat je uberhaupt de kans krijgt iets te geven. Ga dan rustig naast het kooitje zitten. Houdt iets lekkers door de tralies en wacht tot hij weer tevoorschijn komt. Ook het aangeven van nestmateriaal zoals hamsterwol kan hij zeer waarderen. Houd een pluk in je handen en je hamster zal het stukje bij beetje eruit trekken, in zijn wangzakken stoppen en er later een heerlijk nestje mee bouwen.