Wij nemen een hond van 7 in huis, zijn er dingen die ik moet weten vooraf?

Wij krijgen zondag een hond van 7 jaar in huis:

- Ze is dus 7 en kan 18 worden
-het is een maltezer leeuwhondje
- ze kan lang alleen zijn
- ze kan alle commando's
-kan zonder riem perfect achter je blijven lopen. (natuurlijk gebruiken we wel een riem)
- Ze heeft een tuigje, geen halsband dat is niet goed voor haar nek.
- ze heeft een dekje voor in de winter omdat ze een dunne vacht heeft.
- Ze is al die tijd gezond geweest (7 jaar lang) geen wormpjes niks niet.
- Ze is erg onderdanig
- ze is bang voor (meestal vreemde) mannen. :D
- ze begint te hyperventileren als er echt een stuk of 10 mensen in 1 kamer zitten. (als het te druk is) er is ons wel uitgelegd wat we moeten doen dan.
- ze vindt (net als de meeste honden) vuurwerk eng.

Beetje overbodige info miss maar dat is beter dan dat ik het er later bij moet zetten.

Wat is noodzakelijk dat ik nog van tevoren weet?? (we hebben al heel wat van haar gehoord, wanneer ze eten moet enz.) maar gewoon dingen die we niet over het hoofd moeten zien.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Waarschijnlijk zal ze in het begin zeer onzeker/bang zijn, aangezien ze al angstig is (bang voor mannen, hyperventileren, bang voor vuurwerk).

Voordat je haar in je huis laat moet je haar in de omgeving van je huis goed uitlaten, zodat ze wat moe is.
Daarna mag ze pas naar binnen als iedereen binnen is. Dus alle mensen gaan eerst en dan degene die haar aangelijnd vast heeft en dan pas zij. Dat is trouwens altijd zo: eerst de mensen en de hond als laatste.
Pas als ze rustig is mag ze los en het huis verkennen. Laat haar totaal met rust, iedereen. Geen aandacht geven, geen naam noemen, niet aanraken, geen oogcontact maken. Wil ze ergens liggen, laten liggen. Pas als ze naar iemand toekomt kan er rustig aandacht gegeven worden. Nooit druk zijn.

In de toekomst raad ik je aan te gaan werken met haar aan die angst als je dat niet zelf kunt. Daar heb je veel kennis van hondengedrag voor nodig.

Verder raad ik je aan naar The Dogwhisperer te kijken, Cesar Milan, in ieder geval te zien op National Geografic.
Veel plezier met je nieuwe hond!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor de tips, ik zal ze voorleggen.
Mijn moeder en ik kijken al een half jaar of zo trouw naar de dog-whisperer :D
wat een wonderen kan die man verrichten. De angst is op zich niet erg. (ze zijn een paar keer langs gekomen en toen had ze er totaal geen last van. ik heb mijn eigen vraag overgelezen en toen kwam ze over als een hondje dat totaal niet naar mensen toegaat, maar de eerste keer dat ze hier was sprong ze meteen op mijn schoot, kwispelen en likken enz. (dat mag natuurlijk niet, en dat werd ook meteen duidelijk gemaakt, we haalden haar van de bank af en schonken even geen aandacht aan haar, ze ging heel onderdanig en rustig liggen, en toen pas klopte ik met mijn handen op mijn schoot dat ze erop mocht. daarna hebben we haar beloond.)
De angst is op zich niet zo erg dat er zo iemand als Cecar bij zou moeten of zo.
We moeten haar idd wel een beetje laten wennen aan mannen. De eerste keer ging ze ook totaal niet naar mijn vader toe, maar aan het einde kwam ze uit zichzelf, hem onderzoeken (dat was bij het 2e bezoek) snuffelen enz. en zij stond toe dat ze door hem geaaid en opgepakt werd. Wel bedankt voor je tips!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaaaaaa, gewèldig is-ie hè!
Als jullie al zo lang kijken, dan weet je hoe het werkt ;-) Nou nog in de praktijk toepassen, dat is weer een ander verhaal weet ik uit eigen ervaring! Maar prima te doen.
Ik denk, dat je vader haar totaal geen aandacht gaf (niet aanraken, geen stem, geen oogcontact), en dat ze toen de 2 keer naar hem toekwam? Dat is DE methode hè!
Heeeel veel plezier met haar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha ja ik keek net ook weer, zo leuk! Hij is echt geweldig.
Idd, je moet gewoon weten, dat jouw hond, hoe erg de situatie ook op die van tv lijkt, nooit hetzelfde zal reageren (zo goed als) Ja klopt!! Mijn broer kwam de kamer binnen en keek haar recht aan, toen begon ze te blaffen. En naar hem toe te lopen, maar zodra hij haar blokkeerde en wegkeek ging ze gewoon zitten. Lang leve Cecar! Dank je wel! Ik heb er echt zin in!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga zo ook effe kijken, volgen mij is-ie om 9 uur op Nat, Geo.
Ik vind eigenlijk, dat jij je avatarnaam moet veranderen in Maltezeltje hahahaha.