Is de oogkleur van (siamese) katten met een point erfelijk?

Waarom kunnen katten met een point alleen blauwe ogen hebben, en kunnen katten met een point hun oogkleur doorgeven aan (kruising)kittens die geen point hebben? Dus is de oogkleur los van de vacht erfelijk?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Ja, de genen voor de oogkleur liggen op een andere plek dan die voor de vacht, en gaan dus niet per definitie samen. Maar wanneer je maar raszuiver genoege katten kruist, zul je steeds minder variatie krijgen.

De meeste siamezen hebben het gen voor blauwe ogen. Zou je echter een siamees met een heel andere kat kruisen, dan kan deze zowel de blauwe ogen als de vacht erven, maar niet noodzakelijkerwijs beiden of geen van beiden. Alle "smaken" en combinaties zijn mogelijk.
Overigens weten we nog niet helemaal precies hoe de genen de oogkleur bepalen ; vermoedelijk zijn er zelfs meerdere genen bij betrokken. (Polygenetisch bepaald).

De link in de bron vertelt veel over de bepaling van de oogkleur bij katten.