Hoeveel voer mag mijn hond hebben?

Ik heb een klein hondje die +-10kg weegt en 8 jaar is. Het is een kruising tussen een Shi tsu, Maltezer en een cairn terriër. In het kort het is een boomer hondje. Hij is te zwaar moet afvallen... hij mist 1 a 2 tandjes van zijn ondergebit maar hij kan nog gewoon brokken eten. Hij is verwent. Hoe moet ik zijn brokken afmeten met dit meetbakje? En hoeveel mag hij dan hebben?

Toegevoegd na 3 minuten:
(Ik zie witte vlakken als foto's, als je er op klikt word de foto geopend in een nieuw tabblad)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er staan verschillende balken staan met dezelfde maataanduiding. Mijn eerste gedachte was dat je daarmee bijvoorbeeld 20 of 40 gram kan afmeten. Maar waarom zouden ze dat zo vaak herhalen? Misschien voor de minder slimme medemens.
Staat er op het pak geen hoeveelheden aangegeven? Klein hondje mag 40 gram per dag bijvoorbeeld. Dan kan je dat afmeten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wij hebben voer van royal canin. Vaak een mix van 2 soorten ivm kieskeurige hond en omdat hij van alles wat is zegmaar... vaak Shi tzu x Maltezer of Shi tzu x west highland white terrier. Nooit naar de achterkant van de zak geken omdat wij de zak altijd leeggooien in een bak zodat de 2 soorten kunnen mixen. Ik ga wat voer voor hem speciaal af te meten. Bedankt
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je toch al royal canin geeft, die heeft ook light voer voor kleine honden: Satiety Small Dog. Of heb je dat al?
Slim trouwens, om de breeds te mixen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee we hebben geen light voer (meer). Wel een aantal jaren gehad maar hij at het niet meer op den duur dus zijn we over gegaan op het voer van royal canin.. ik ga dat weer eens proberen, light voer. Is wel een goeie ook.
jodyenboyke
6 jaar geleden
Altijd minder geven als op de verpakking staat ong. 80% en meer laten bewegen. Eventueel aanvullen met sperciebonen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mengen met het voer dat hij wel lekker vindt dan ruikt het beter.

Antwoorden (1)

Bron http://www.dierenkliniekhulst.nl/?pagina=voedinghond
170 gram per dag is wat een 10 kg zware volwassen hond mag eten.
---------------------------------------------------------------

Je mag een hond die moet afvallen aanvullend gekookte sperziebonen geven, dat vult goed en is gezond. Tijdelijk even geen tussendoortjes, eerst kijken of het lukt met de hoeveelheid voedsel en beweging. Als je toch iets tussendoor als snoepje wilt geven, neem dan een brokje van het normale voer uit de afgewogen hoeveelheid voor die dag.
(Later tussendoortjes vervangen voor bv appel, wortel en komkommer.)

[Afgezien daarvan zou ik eerst iets anders proberen. Ipv een hond op dieet zetten, kan je ook meer beweging vaker en langer uitlaten en spelen (zelf of met andere honden) toepassen om actiever te worden en daardoor af te vallen; door meer te bewegen worden honden actiever, fitter en dus gezonder. ]

Bron http://www.dierenkliniekhulst.nl/?pagina=voedinghond
170 gram per dag is wat een 10 kg zware volwassen hond mag eten.

Praktische tips
- Meet elke ochtend de juiste hoeveelheid voeding voor die dag af, en geef eventuele tussendoortjes uit deze hoeveelheid
- Verdeel de dagelijkse hoeveelheid voeding over 4 maaltijden
- Zorg altijd voor voldoende vers drinkwater
- Maak een foto van uw hond voordat hij aan z’n dieet begint
- Zorg voor meer beweging voor uw hond, maak dagelijks meerdere lange wandelingen en/of laat hem een paar keer per dag achter een balletje aanlopen
- Een hond die op dieet gezet wordt verliest tussen de 0,5 en 2% gewicht per week. Gemiddeld 1%, dus een hond van 20 kg verliest 200 gram gewicht per week

Als het allemaal goed gaat kan je hondje dus 100 gram per week afvallen! Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Gekookte sperziebonen zijn een prima aanvulling, maar dan wel zonder zout gekookt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt @crea!
Ik kook ze nooit met zout, dacht daar helemaal niet aan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Moet hij perse sperzieboontjes hebben? hij kan toch ook afvallen zonder die extra dingen en bij brokjes en zijn eigen koekjes houden?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
(Sperzie)bonen vullen goed. De hond komt er niet van aan, maar raakt wel zijn hongergevoel kwijt, daarom is dit een heel goed aanvullend alternatief tijdens een dieet.
Je hebt het over "zijn eigen koekjes", die koekjes zou ik voorlopig achterwege laten, dus geen extraatjes meer tussendoor.
Schep eerst de hoeveelheid voer die je gewend was hem te geven en weeg de hoeveelheid daarvan. Die hoeveelheid verminder je, eventueel om te beginnen, met 10%, dit uiteindelijke gewicht verdeel je over meerdere maaltijden per dag en hier geef je hem ook zijn tussendoortjes (extraatjes) uit. Iedere maaltijd vul je aan met sperziebonen en die mag je best een keer afwisselen met bijv. gekookte andijvie.
Maar bovenal is beweging heel goed. Waarschijnlijk heeft je hond dat te weinig gehad in combinatie met teveel voer. De ribben van een hond moet je altijd kunnen voelen. Het is voor de hond niet prettig als hij te zwaar is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De gekookte sperziebonen zijn als aanvulling bedoeld. Als je een hond op dieet zet, kan hij meer honger houden dan zijn afgepaste 'dieet' portie. Zijn bekende koekjes zijn vanaf nu verboden, wij willen afvallen, dus wat ik schreef is " Tijdelijk even geen tussendoortjes, eerst kijken of het lukt met de hoeveelheid voedsel en beweging. Als je toch iets tussendoor als snoepje wilt geven, neem dan een brokje van het normale voer uit de afgewogen hoeveelheid voor die dag." Dus geen andere snoepjes meer , tijdelijk , gewoon een brokje geven ---uit de afgepaste hoeveelheid voer van die dag----- Zo krijgt hij genoeg en niet meer. Kijk dit een week aan (zie bron) , heeft hij echter toch honger, dan kun je het daarna met gekookte sperzieboontjes aanvullen. Lees beide bronnen maar even goed.
jodyenboyke
6 jaar geleden
Al beloning kan je eventuele wel gedroogde runderlong geven, weinig caloriën, kan je ook prima nog kleiner knippen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor alle uitleg. We gaan maar s aan de bak...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Weet iets geleerd, bedankt , jodyenboyke!
Probleem is dan wel dat je meer geeft dan de dagelijkse AFGEMETEN portie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Animeworld123 Graag gedaan! Zou je ons iets willen laten weten over een tijdje?
Hoe goed het gaat, positief denken. Succes!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Positief denken doe ik altijd :) ik heb nu light weight care van royal canin gekocht. Er was een Scoupy actie 1+1. Deze brokken heb ik nu met het voer gemixt die we nog hadden van royal canin, omdat je niet meteen mag overstappen op ander voer. Het is nog ff wennen, ook omdat hij regelmatig lekkere dingen tussendoor kreeg. Maar nu hij minder lekkernijen krijgt eet hij nu wel zijn voer op. Hij kijkt ons nog wel met een scheef hoofd aan omdat ik dus regelmatig ook een heeeeeeel klein beetje smeerleverworst in zn eten deed om hem maar te laten eten, zodat het lekkerder smaakte. Dit doe ik ook niet meer. Hoop dat ik dit zo vol kan houden; geen/weinig tussendoortjes en zijn brokken geven zonder er iets door te doen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geweldig, Animeworld, zo gaat 't ie goed...
...en een enkele keer , maar nu nog niet , iets lekkers mag wel natuurlijk, maar eerst ritme/ wennen en regelmaat en hopelijk resultaat.
Zie het maar net als bij mensen, als je de hele week streng bent geweest, mag je in het weekend wel een koekje (ééntje) of een glaasje (niet een fles) cola ;) "Hij kijkt ons nog wel met een scheef hoofd aan", ik zie het voor me, laat je niet verleiden hoor! "Hoop dat ik dit zo vol kan houden; geen/weinig tussendoortjes" natuurlijk wel, gewoon doen en dan zie je resultaat, misschien meer energie bij hondje? en het heeft zeker invloed op de gezondheid en dus leeftijd van fikkie! :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@jokokus52 Super bedankt! Komt goed!