Kan een kleinere volwassen poes ook jongen krijgen?

Onze Oddy is volgende maand 1 jaar. Het is een prachtig en gezond mooi wit poesje maar wel klein. Wou graag een nestje met een wit met zwarte vlekken kater. Ook hij is niet super groot. Kan dit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Puur fysiek kan dit ( soms) lukken. Of het ook diervriendelijk is of medisch verantwoord? Gezien bovenstaande reacties lijkt mij dat je al meerdere adviezen kreeg. Dat je goed voor je dieren bent betwijfel ik ook niet ;) Als een klein gebouwde poes ( 1 jaar is eigenlijk nog niet volwassen) bevrucht wordt ( ook als de kater klein van stuk is) neem je wel een risico. Belangrijk is de stand van het bekken en niet de afmeting van het bekken( idem bij mensen zo ) of de poes op eigen kracht kan gaan bevallen en door de pijn van persweeën uitgeput raakt waardoor een dierenarts met grote spoed moet ingrijpen. En je moet maar net thuis of in de buurt zijn als het zover is ;) Los van dit: ook het voeden van de kittens kan een jong moedertje poesje opbreken, soms idd. met de dood van kittens of zelf als gevolg. Het kan ook nog dat zo'n moeder bijvoorbeeld de benen neemt en niet meer naar haar nestje omkijkt vanuit soort zelfbescherming. Zelf ze dan bijvoeren met de fles KAN soms, maar ook vaak door gemis aan natuurlijke warmte en voeding kan de inprentingstijd kitten al voor problemen gaan zorgen later. Let wel, ik laat je uiteraard vrij in je keuzes, maar ook mijn advies is : als je dit alles ook weet en toch wil, wacht dan minimaal 6 maanden en overleg ook met je dierenarts hoe je vooral rondom de bevalling moet handelen en in de weken daarna ;) Bron: ruime eigen ervaring en aanvullingen van meerdere dierenartsen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100