Wat te doen tegen steeds terugkerende angst bij hond vriendin?

Steeds als ik op bezoek ga bij een vriendin, of zij bij mij, en haar hond is aanwezig dan is deze enorm angstig. Blaffen, wit bij de ogen, afstand houden, wegrennen etc..

*Ik heb het beestje, vanaf de allereerste keer dat ik hem zag (als puppy) rustig benaderd.
* Hij is nooit van mij geschrokken en heeft van mij op geen enkele manier iets negatiefs ontvangen.
* Ik heb dit nog nooit met een andere hond gehad, eigenlijk kan ik met alle dieren goed overweg en komen ze zelfs sneller op mij af dan bij een gemiddeld persoon
* Ik ben een man van 1.90
* Deze hond heeft dit niet bij andere mensen of bij andere mannen (zelfs niet die nog langer zijn)

Het gekke is dat als ik hem negeer en hem na 2 of 3 minuten snoepjes voer die hij met veel omlopen en angstig kijken zelf uit mijn hand komt ophalen (ik loop dus niet op hem af) de angst volledig weg gaat en we de grootste vrienden worden.

Nog gekker is dat als ik vervolgens meer dan een paar uur (zeg een dagdeel) geen contact met hem heb de angst volledig terugkeert.

Dit proces herhaalt zich eindeloos..

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ivana
6 jaar geleden
Heeft deze hond dat alleen bij jou?
Heb je een after shave of parfum dat de hond angst aanjaagt?
Is de hond als pup goed gesocialiseerd?
Ik heb hier op afstand geen oplossing voor. Je zou contact kunnen opnemen met een GOEDE therapeut (vraag je dierenarts) en laat haar beoordelen wat er gebeurt als je binnenkomt. Zij moet de hond kunnen "lezen".

Het beste antwoord

Volledig negeren.
Als je al contact zoekt, na xx tijd en dat is zeker niet na 2 of 3 minuten!, dan altijd
-door de knieën op ooghoogte voor zover mogelijk maar zeker niet vanaf je hoge 1.90 mtr. als een enorme reus. En
-NooIt van Bovenaf.
-Ga er naast zitten als of je samen op de bank zit dus niet ervoor maar ernaast.
-Ook niet bovenop aaien (als je dat al doet), maar onder zijn koppie, vanaf de hals naar voren zodat je de kop een lift omhoog geeft en niet naar beneden duwt met bovenop op de kop aaien.

Iets dat zich eindeloos herhaalt moet doorbroken worden. Wat je nu doet is duidelijk niet goed. Je bent intimiderend voor hondje. Honden hebben een goed geheugen en pas als je iets verandert zal het beter kùnnen gaan.

Aan vriendin de taak , als het niet al zo gebeurt , is het aan hondje leren om niet naar de voordeur te rennen als de bel gaat. Eerst de mens die open doet, daarna pas mag hondje bij de deur komen om gedag te zeggen.
Dit kan ook een puntje zijn.

"*Ik ben een man van 1.90
* Deze hond heeft dit niet bij andere mensen of bij andere mannen (zelfs niet die nog langer zijn)"

[Het hoeft niet aan alleen de lengte te liggen, kan een combinatie van factoren zijn. Bv lengte en zware stem of lengte en zware stap of groot lichaam en harde stem.]

Hopelijk kun je e.e.a. in uit proberen, succes!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, alle tips die je geeft heb ik reeds uitgeprobeerd. De hond racet inderdaad wel naar de voordeur.. maar ook los hiervan (in een willekeurige andere situatie) heeft de hond dezelfde reactie (begint vanaf afstand van ongeveer 3 meter)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Reu: waaks, angstig/dominant of angstig/onderdanig? Hoe lang heeft zij hondje al? hoe oud is hondje? is hondje enig huisdier? zijn er kinderen in huis? woont vriendin alleen? is hondje overdag alleen?

Wordt het wellicht tijd om bij deskundige, gedragstherapie, te informeren.
Heeft vriendin wel gehoorzaamheidscursus gevolgd met hondje? kan ook een puntje zijn. Er zijn mensen die vinden dat een 'natuurlijke vrije' hond veel leuker is dan een hond die onder appèl staat. Zo'n hond dus die niet komt als je roept. :P Je vriendin kan hier tenminste naar informeren; hondeneigenaren vragen naar ervaringen op een hondenforum, dat werkt wel goed. Daarna, zonder meteen aan misschien prijzige behandelingstherapie te beginnen, kan je met beetje basic kennis vragen stellen bij een gedragstherapeut. Ik als eigenaar zou het wel graag weten, waarom/waardoor en hoe te veranderen/behandelen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Helaas heb ik alle tips die je aangeeft al geprobeerd.. Het enige wat ik nog kan proberen is hem inderdaad langer negeren, net doen alsof hij niet bestaat..
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Graag gedaan, @g84268
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je 1e reactie: Bedankt voor je antwoord, alle tips die je geeft heb ik reeds uitgeprobeerd. Je 2e reactie: Helaas heb ik alle tips die je aangeeft al geprobeerd.. Beste @g84268 Allereerste wat ik schrijf in antwoord is: Volledig Negeren. Hoe kan je dan tot 2 keer toe schrijven dat je alle tips al hebt uitgeprobeerd/toegepast? en nu helemaal aan het eind, alsof je het licht ziet: "Het enige wat ik nog kan proberen is hem inderdaad langer negeren, net doen alsof hij niet bestaat." Daarmee had je dus moeten beginnen. Niets werkt als je niet begint met volledig Negeren!