Hoe zorg ik er voor dat mijn kat niet bang word als ik ga dweilen, stofzuigen? Of Met oud en nieuw of bij onweer...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou professioneel advies inwinnen bij een gedragstherapeut. Er zijn meerdere afhankelijkheden die je niet beschrijft zoals hoe oud is de kat. Is hij wel gesocialiseerd in de situaties die je beschrijft? of is de kat bang geworden door een incident etc etc.
Kijk bijvoorbeeld eens op www.gedragsadviesbureau.nl voor tips of bel ze eens. Overigens zou ik zeker niet straffen, maar of aandachts/knuffels geven om gerust te stellen werkt lijkt me ook niet. En in hoeverre conditionering werkt....kan wel maar ligt aan de situatie en ook hoe je dit moet aanpakken.

Antwoorden (9)

Probeer hem te leren dat harde geluiden niet per se eng hoeven te zijn. Misschien kan je hem regelmatig een hard geluid laten horen voor het eten, of als je hem een andere beloning geeft (hoewel eten meestal het beste werkt).
Dit proces heet conditionering
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Dat ga ik proberen.
Ivana
12 jaar geleden
Ik snap die twee minpunten niet. Het is een beetje summier opgeschreven, maar er schuilt veel waars in dit antwoord.
Ik geef je dus een plusje als tegenhanger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou daar niet zomaar zelf mee gaan experimenteren, als de kat al een angst ervoor heeft. De conditionering kan misschien ook de andere kant op gaan, dus dat je kat je huis, jou of het voedsel gaat associëren met angst of onveiligheid, en dan constant gestressed is of niet meer durft te eten.
van onweer en oud en nieuw kan je het hem niet afleren dat is instinct maat een stofzuiger en een dweil moet hij gewoon veel mee in contact komen denk ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Angst voor onweer en Oud en Nieuw kan ook worden afgeleerd met positieve conditionering. Het enig wat voor dieren wel vervelend is, is de wijziging van luchtdruk, wat ze, voor wij er erg in hebben, al voelen. Dan is er nog de hoeveelheid geluid, dat voor een dier met een heel scherp gehoor uiterst vervelend kan zijn.
Maar dat de angst gaat overheersen hoeft niet. Geef ze een plekje waar ze zich kunnen terugtrekken en maak er geen punt van. Als je ze met je stem of hand gaat troosten wrijf je het in. Ze zijn dan overtuigd dat hun angst terecht is. Ga met een hond (dit als waarschuwing) niet naar een groep honden waarbij de angst in een les wordt uitgetraind. Als er meerdere honden bang zijn voor hetzelfde, versterkt het de onderlinge angst. Eén bange hond tussen twee of drie stabiele honden werkt wel heel goed om de angst te overwinnen.
je kan het beste als het onweert of als je de stofzuiger aanzet ,even bij je kat zitten en heel rustig aaien. en zeggen dat er niks is zodat je hem op ze gemak stelt. verder denk ik dat met oud en nieuw gewoon niet gaat lukken omdat het is zo iets on natuurlijks daar moet meestal je kat of hond dan in het begin tegen kunnen. of je moet vaak even naar je kat gaan en hem gerust stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja daarom zeg ik ook 'heel' rustig aaien ,maar vind zelf ook dat je dat moet aan voelen maargoed
Ivana
12 jaar geleden
Phoenixx, Cica heeft gelijk. Aaien werkt averechts. Ook jouw rustige aaien. Je moet de angst van dieren negeren. Om ze te conditioneren zodat angst geen vat op ze heeft kan je wel, terwijl het geluid zich voordoet, met ze spelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
okee jullie hebbe gelijk maar spelen zijn ze niet in de mood voor denk ik
Ivana
12 jaar geleden
Als je de angst vóór bent, spelen ze wel. Eenmaal gepakt door angst kan je ze niet meer verleiden met spel en/of iets lekkers.
dat je niet bang hoeft te zijn voor de stofzuiger enz. is eigenlijk iets wat een kat in z'n eerste levensfase moet leren.
later wordt dat een stuk moeilijker.
ik kies er zelf voor er rekening mee te houden.
al zuigend drijf ik ze niet in een hoekje, maar ik geef ze gelegenheid dat enge monster te ontvluchten.
met oud en nieuw zorg ik dat er extra veel donkere verstopplekjes zijn, door enkele kastdeuren voor ze open te laten.
besteed niet al te veel aandacht aan de angst; troosten bevestigd ze alleen in het idee dat het niet kosjer is.
mocht je kat steeds angstig zijn voor van alles, overweeg dan hem op de telizen te zetten.
dat is een voedingssupplement tegen angst, te bestellen bij de dierenarts.
geef je kat geen kalmerende pilletjes; sommige leggen de spierwerking plat, maar versterken het gehoor.
je kan je voorstellen wat een hel oud en nieuw dan is voor een kat (of hond).
Rieneke1
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke +
Dank je wel voor je antwoord, hier zullen heel veel kattenliefhebbers blij mee zijn.
Kristal
12 jaar geleden
Precies, zo werkt dat!
+1
Het beste wat je kan doen is, negeren. Geef je kat een mogelijkheid om te vluchten en een veilig plekje op te zoeken....
Aandacht geven en vertroetelen voor iets wat eigenlijk maar kort duurt heeft geen effect.
Tegen de tijd dat jij aandacht gaat geven... Is de kat het alweer vergeten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Negeren! Troosten bevestigd alleen maar dat het iets is om bang voor te zijn en maakt het dus alleen maar erger.
Zorg dat je kat zich veilig kan opschuilen waar hij/zij dat wil en laat hem of haar verder met rust.
Of je het echt kunt afleren denk ik niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijdens Oud & Nieuw en onweer kan het helpen als je de gordijnen dicht doet. Dan ziet je kat de lichtflitsen minder. Ook kan het helpen om muziek aan te zetten. Dan vallen de knallen wat minder op. Verder heb ik gelezen dat er geluidsopnamen van vuurwerk zijn waarmee je je kat kan laten wennen aan het geluid. Eerst zachtjes en dan steeds wat harder. Probeer verder zelf zo normaal mogelijk te doen. Daarmee geef je aan dat er geen gevaar dreigt. Bij mij in de buurt zijn er nu al regelmatig knallen te horen. Zo went mijn kat er rustig aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met oud en nieuw, je kat gewoon z'n gang laten gaan. Af en toe aandacht aan besteden, maar geen " aww, wat zielig" dat gaat ie juist denken dat er wat aan de hand is. Gewoon doen zoals je altijd doet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vlak voordat je gaat stofzuigen de kat eten geven, zodat hij nog aan het eten is als jij gaat stofzuigen. Begin wel in een andere ruimte dan waar de voerbak staat. Op deze manier hoort de kat het geluid, maar heeft ondertussen iets lekkers. Houdt dit even vol en ga dan na verloop van tijd stofzuigen in dezelfde ruimte als de voerbak. Je zult zien dat de angst er vanzelf vanaf gaat. Tevens kan de kat wel weglopen vanwege de herrie (maar niet van angst). Hetzelfde geldt voor dweilen.
Met onweer of vuurwerk wordt dit lastiger, maar.......er bestaan cd's met dit geluid erop. Geeft de kat eerst te eten, en wanneer hij lekker bezig is, zet je de cd aan. Laat het eerst zachtjes klinken, zodat het lijkt dat het ver weg is. Als het goed gaat, kan de cd steeds een beetje harder. Veel succes ermee.