Vroeger werd aangenomen, dat honden enkel grijstinten of 'zwart-wit' konden zien. Uit nader onderzoek is echter gebleken dat honden wel degelijk kleuren kunnen zien, maar wel anders dan de mens.

Het oog van de hond bevat, zoals bij alle zoogdieren twee typen receptoren. De staafjes zijn voor de waarneming van grijstinten verantwoordelijk, de kegeltjes voor het zien van kleuren. In het oog zijn meer staafjes dan kegeltjes, en staafjes hebben minder licht nodig om een signaal aan de hersenen te geven.[12] De kegeltjes zorgen voor het kleurenzien indien er genoeg licht aanwezig is.

In het oog van honden is, zoals bij de meeste zoogdieren, een speciale anatomische structuur (Tapetum lucidum) aanwezig, die invallend licht terugkaatst en zo het bestaande licht versterkt[13]. Dit verklaart, waarom honden in de schemering veel beter kunnen zien dan mensen, bij wie deze structuur afwezig is.
Diagram ogen hond

Het oog van de hond heeft twee verschillende types kegeltjes, die op groen of op blauw licht reageren, in tegenstelling tot de mens, die over drie verschillende types beschikt, die op rood, groen en blauw licht reageren. Een hond ziet geen rood en ervaart rode dingen als (donker)groen. Een rode bal in het gras is voor een hond dus lastig te zien.

Een ander verschil is dat het hondenoog in het bereik rond 430 nanometer (zie tekening) de grootste gevoeligheid vertoont. Bij de mens is dit rond 530 nanometer. De scherpte van het beeld is waarschijnlijk kleiner dan bij de mens en meer op beweging gericht. Stilstaande dingen worden door de hersenen onderdrukt en zijn door de hond minder goed waar te nemen[14].

Het gezichtsveld van de hond is met circa 240 graden duidelijk groter dan dat van de mens, mede door de zijdelingse inplanting van de ogen op de schedel. Het bereik waarin een hond driedimensionaal kan zien is met 120 graden ongeveer even groot als dat van de mens.
Neus
De hondenneus is altijd vochtig, onbehaard en heeft grote neusgaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord. Jammer dat je de bron niet hebt vermeld.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hond#Ogen
Maar die stond al in het eerste 'antwoord'

Andere antwoorden (5)

Open de link en kijk maar bij "ogen", wikipedia artikel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Honden zijn rood-groen kleurenblind. Vergeleken met de mens ziet de hond een meer heldere en minder gedetailleerde wereld. Het perifere gezichtsvermogen is beter dan dat van de mens (honden zien meer van de wereld), maar afstanden kunnen juist weer niet zo goed worden ingeschat. Honden blinken uit in het 's nachts zien en het waarnemen van bewegende objecten. Figuur 1 laat een grove schatting zien van wat honden en mensen mogelijk zien als ze naar onderstaand kleuren spectrum zouden kijken. (het elektromagnetisch spectrum).

Gewoon overgenomen... er staat nog veel meer op die site... http://www.actiezwerfhonden.nl/voorlichting-educatie/gezondheid-verzorging/gez-verm-hond-hfdp.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Honden zien zwartwit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over het algemeen is het zo dat de enige wezens die kleuren zien, herbivoor of omnivoor zijn.

Honden zijn overwegend carnivoor en hoeven daarom niet veel kleuren te zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is een hond juist kleurenblind.

Het netvlies van een menselijk oog is bedekt met lichtgevoelige cellen die naar hun vorm onderscheiden worden in kegeltjes en staafjes. De kegeltjes zorgen ervoor dat we kleuren kunnen onderscheiden. De staafjes zorgen ervoor dat we bij weinig licht toch kunnen zien.
Er zijn drie soorten kegeltjes. Deze drie soorten kegeltjes zijn elk gevoelig binnen een bepaald golflengtegebied of kleurgebied. Simplistisch gezegd zijn er rood-gevoelige kegeltjs, groen-gevoelige kegeltjes en blauw-gevoelige kegeltjes. Door de verschillen tussen de drie soorten kegeltjes kunnen we kleuren onderscheiden.

Vele zoogdieren, waaronder ook honden, hebben echter maar 2 soorten kegeltjes, waardoor ze dus van nature uit minder kleuren kunnen gaan onderscheiden dan een mens. Honden zijn dus vooral rood-groen kleurenblind. Het kleurenspectrum dat zij zien is dus veel beperkter dan het kleurenspectrum dat mensen zien (zie ook bijgevoegde foto). Honden kijken meer in functie van bewegingen en geur en niet in functie van kleuren.