Hoe moet ik mijn kat terug roepen van buiten als hij ouder is?

Hoi, Ik heb nu een kitten van 10 weken en als die ouder is dan laat ik hem ook naar buiten gaan, maar moet ik hem dan voor etenstijd laten gaan en dan naar binnen roepen? en hoe roep je hem naar binnen? hoe doen jullie dat?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
8.5K
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Niet naar buiten laten. Dan zul je nooit zorgen hebben of hij thuis komt, met of zonder roepen.
Katten doen de raarste dingen. Bijvoorbeeld een wandeling maken langs de vluchtstrook en dan besluiten om maar over te steken...
Ritsuka
6 jaar geleden
Katten van mijn ouders komen netjes als ik ze roep, die weten dat ze dan zakje vlees krijgen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Niet naar buiten laten. De kans dat ze nooit meer terugkomt is erg groot. Leeftijdsverwachting buitenkat in de VS is 2 tot 5 jaar. Maar die komen ook roofdieren tegen. Maar zelfs dan is dat erg kort. Onderzoek in de UK laat zien dat nummer 1 doodsoorzaak van alle katten trauma is 12,2% En dat gebeurt voordat ze 10 jaar zijn.
Van de katten die overlijden voor hun 10 jaar de doodsoorzaak nummer 2 virussen. (kat van mijn zus is overleden aan aids ergens buiten opgelopen.)
Rieneke1
6 jaar geleden
Je wil toch niet dat je kat aangereden wordt, of vergiftigd, of mishandeld? En je wil toch niet dat hij verdwaalt of een akelige dodelijke ziekte opdoet? Zet je tuin of balkon af, of maak een ren, zodat je huisdier beschermd naar buiten kan.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Tuin afzetten is een goed idee. Die van mij komen graag in de achtertuin. En omdat ze van kitten af gewend zijn dat ze niet buiten komen heb ik er nooit hinder van ondervonden. Een kat kan prima binnen leven. Al heb ik geen idee hoe dat gaat met een kat die het buitenleven gewend is. Ik neem aan dat je een buitenkat niet zomaar aan kan leren binnen te blijven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kat niet buiten laten is de enige goede oplossing. Anders is het natuurlijk ook geen HUISdier meer.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
mijn kat is vergiftigd, 5 maanden oud.
daarna nooit meer een kat buiten gelaten.
gemiddelde leeftijd van al mijn katten door de jaren heen was 15 jaar.
eentje was zelfs 17 jaar.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Bah! Wat akelig. En wat een walgelijke mensen zijn er toch. Er zijn helaas veel mensen die kattenhaat hebben omdat katten in tuinen schijten en vogeltjes vangen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
laat je kat gewoon buiten als ze dat wilt daar worden ze gelukkig van! mijn kat komt terug als ik haar naam roep zorg dat je kat goed weet wat haar naam is roep haar dan en ze zal terug komen ......

Het beste antwoord

Een kat is een nachtdier. Natuurlijk gedrag is dus overdag slapen en 's nachts naar buiten/leven.

Als je besluit om je kat alleen overdag buiten te laten is het een goed idee om met bv een doos brokjes te schudden als je hem eten geeft en roepen kan maar een betere oplossing is te fluiten.

Net als bij een hond kan je een kat aanleren dat jouw speciale fluit-geluid betekent dat hij eten krijgt. Dat kan je nu al leren door het af en toe te oefenen.

Gewoon een bepaald geluid (jouw fluitje) vaak laten horen en dan als beloning wat brokjes of een maaltijd neer zetten. Dan combineer je dus deze twee zaken en als hij later buiten is en het fluitje hoort, komt hij rennend naar huis. Zo heb ik het mijn katten geleerd en het werkt perfekt!

Veiliger is het om je tuin te omheinen/af te rasteren zodanig dat je kat(ten) wel naar buiten maar niet uit de tuin kunnen. Ze lopen dan geen gevaar (de straat op/auto's aangereden worden) en ze verdwijnen ook niet (weglopen, op avontuur gaan).
Het probleem van binnen / thuis komen is dan ook meteen verholpen. Bovendien hoef je nooit in angst te zitten of je lieve kat nog wel thuis komt.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zo deden wij het ook met onze katten, met fluiten. Was ik vergeten, bedankt voor de herinnering.

Andere antwoorden (1)

Onze kat hoeven we niet te roepen, die komt vanzelf als get haar uitkomt. De meeste katten luisteren nietbnaar hun naam. Doen hun eigen zin.

Bespaar je de moeite van het roepen dus.
6 jaar geleden
Amadea
6 jaar geleden
En hoe is dat bij een kater? Hetzelfde, of is er verschil?
AlphaLimaSierra
6 jaar geleden
Mijn ervaring is dat katers wat meer op de mensen gericht zijn dan de poezen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wij hadden een stenen bakje waar zijn eten in ging. daar hoefde je alleen maar even mee op de tegels te tikken en hij kwam er al aan gerend.
Op een dag kwam hij helaas niet meer. Vanaf toen heb ik besloten mijn volgende katten nooit meer buiten te laten, tenzij aan een tuigje met een lange riem. dat ging uitstekend.