Noodzakelijk niet, maar het is wel enorm handig als je het een kitten van jongs af aan aanleert. Als je dat stapje voor stapje rustig aanleert heeft je kat daar z'n hele leven profijt van. er zal zich minder snel tandsteen ontwikkelen, dus het dier zal ook minder snel ontstekingen in het tandvlees krijgen. Dat is van belang, want verwaarloosde ontstekingen in de bek kunnen leiden tot nier- en zelfs hartfalen.
Bovendien zal je kat zo eerder accepteren dat je aan en in het bekje zit, wat van pas kan komen als je het beestje moet pillen, of als je sowieso de bek wil controleren.

Je vindt op internet wel handleidingen hoe het aan te pakken door voorzichtig eerst de zijkant van de mond te strelen en vervolgens met een gaasje om de vinger de tandjes te masseren, later met speciale borstel en tandenpasta met bijvoorbeeld tonijnsmaak.
Rieneke1
6 jaar geleden
Nee hoor, is grote onzin, bijna niemand doet dit, wel juiste voeding geven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Rieneke1
6 jaar geleden
Dat niemand het doet wil nog niet zeggen dat het grote onzin is. Over het waarom dit grote onzin zou zijn zie ik geen enkele onderbouwing. Is ook niet echt onderbouwing voor te vinden lijkt me. En de juiste voeding, wat voor voeding is dat precies? Sorry, maar voor dit waardeloze antwoord geeft ik een min.