mijn hond van bijna 10 maanden jankt opeens

ik heb de hele dag thuis ik laat mijn hond 4x per dag uit 7 uur in de ochtend een kleine ronde, van 10 tot half 12 laat ik hem rennen om half 3 tot 3 uur laat ik hem rennen en dan ' savonds nog eens een kleine, maar sinds 2 weken jankt ie tegen 6 uur en dan gaan we met hem naar buiten doet ie niets na een half uur begint ie weer te janken, weer met hem naar buiten doet ie niets, spelen wil ie niet eten en drinken is iedere keer gevuld/bijgevuld kiebelen is die bij stil maar naar tien minuten heeft ie het wel gehad maar dan begint ie weer te janken en als we gaan slapen is ie weer stil, de dag erna het zelfde liedje,,, hele dag gaat het goed en tegen 6 uur begint ie weer te janken, wat moet ik nu doen?

Toegevoegd na 51 seconden:
Ik ben bedoel ik niet ik heb

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Het beste advies dat ik ooit van een trainer heb gehad: Zorg dat je niet bij je hond in dienst bent.

Het ziet er naar uit, dat je hond bezig is jou de wet voor te schrijven. Een hond van tien maanden heeft genoeg aan het programma dat jij hier beschrijft. Als hij dat allemaal heeft gehad, moet hij tevreden zijn en niet meer zeuren. Als er echt iets met hem aan de hand was, zou hij overdag en 's morgens vroeg ook niet lekker in zijn vel zitten.

Je moet gewoon goed optreden. Zeggen dat hij zijn mond moet houden en verder geen spatjes. Vervolgens negeren.
Als hij een sterk karakter heeft, zal het even duren voor hij zich gewonnen geeft. Je hebt het een beetje zelf veroorzaakt, door te denken dat hij echt moest plassen en te toegeeflijk te zijn.

Die onzekerheid van je heeft hij vervolgens lekker benut om een extra ronde te lopen. Te doen waar hij zin in heeft, in plaats van zich te onderwerpen aan jouw regiem.
Je moet er zeker van zijn dat jij de baas bent en daar ook naar handelen. Daarvoor hoef je niet boos te doen, maar wel zelfbewust te zijn. Tien maanden is precies de leeftijd waarop ze uit de rails kunnen lopen. Dan zit je 13 jaar met de gebakken peren.
Ivana
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij heeft jullie al aardig getraind!!!
En hij zit in z'n puperteit : net als tieners gaat hij proberen, of de vastgelegde grenzen niet wat verlegd kunnen worden, en hij een paar treedjes hoger op de ranglijst.
Als hij jankt, en jij gehoorzaamt goed door de riem te pakken en uit te gaan, lijkt hij dus bezig jouw baas te worden, en jou bevelen te geven....

Andere antwoorden (4)

Zo'n plotselinge verandering van gedrag is altijd een signaal om eens naar de dierenarts te gaan. Je zal eerst moeten uitsluiten dat er lichamelijks niks aan de hand is. Is alles prima in orde dan kan je met je dierenarts je andere opties overleggen. Mogelijk heeft je hond iets kalmerends nodig of is gedragstherapie de mogelijke oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is gewoon om aandacht vragen. Jankend (gedrag) negeren en als hij stopt met janken beloon hem dan met iets lekkers. En zeg dat hij braaf is. Zo houdt hij vanzelf op, omdat zijn goede gedrag beloont wordt, dat wil hij wel vaker..
Blijf consequent, dan ben je er snel vanaf.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Dat is dus precies wat ik ook schrijf. Mickey een plus +
deed onze hond toen hij een loops hondje heeft geroken? miss is dit het?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eerst even uit laten sluiten dat hij geen last heeft van het voer (rond welke tijd eet de hond) of aandrang heeft met plassen maar eenmaal buiten niets meer moet (blaasontsteking)

is er niets aan de hand, dan weet je hond dat er door zijn gedrag een reactie komt (heft dit bij toeval ontdekt), en honden hebben een besef van tijd.
hij krijgt aandacht dus je beloond hem op deze manier voor zijn gedrag, dus jullie reageren op elkaar.
als je gaat slapen weet de hond dat het geen zin heeft en kan ie wel stil zijn. (hond word niet beloond voor zijn gedrag, het gedrag heeft op dat moment geen zin dus de hond zal dit gedrag niet vertonen)

zijn er dus geen lichamelijke redenen voor het gedrag van de hond corrigeer hem dan bij dit gedrag en sta het niet toe.
zo te lezen heeft de hond alles wat zijn hartje begeert dus voel je niet schuldig en ga niet op zoek naar een oorzaak. hiermee straal je onzekerheid en onrust uit naar de hond waar hij ook onrustig en onzeker van kan worden zodat het gedrag versterk word.

succes!!