Waarom voelen honden vaak onheil of slecht weer aankomen, maar de gevaren van chocolade eten niet?

Vaak merk je dat honden onrustig worden wanneer er onheil of slecht weer in aankomst zijn. Maar als ze de kans krijgen eten ze chocolade op. Zien ze deze gevaren niet aankomen?

7 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (2)

Onweer kan voorspeld worden doordat de luchtvochtigheid omhoogschiet. Honden kunnen dit, net als koeien die in de hoek van wei gaan staan, voelen en weten daardoor dat er slecht weer op komst is. Chocola daarentegen is iets wat wij mensen ook eten, en dus wil een hond het ook. Maar hij kan niet voelen dat chocola dodelijk is voor hem. Hopelijk heb ik hiermee je vraag beantwoord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Chocolade is overigens lang niet zo gevaarlijk voor honden als mensen denken, een reep chocolade van hoge kwaliteit met een hoog cacaogehalte is niet goed voor honden maar over het algemeen is het lang zo gevaarlijk niet. wij hadden ooit een stabijkruising van 18 kg die at een grote glazen pot vol paaseitjes leeg, was waarschijnlijk net iets minder dan een kilo. De volgende dag had ze diarree maar dat was eigenlijk het enige.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou toch even bovenstaand antwoord willen nuanceren. Chocolade is wel degelijk erg gevaarlijk voor een hond, door het stofje Theobromine die er in zit. Bij grote honden kan een kleine hoeveelheid chocolade inderdaad erg meevallen, maar zeker bij kleinere rassen kan dit al snel verkeerd gaan. En in tegenstelling tot bovenstaand bericht, zijn het JUIST de chocolades met een hoger cacao percentage die gevaarlijk zijn (puur, extra puur). Daar zit juist meer theobromine in dan melkchocolade en witte chocolade. De reden waarom honden niet aanvoelen dat chocolade giftig voor ze is, is eigenlijk dezelfde reden waarom mensen dat niet van nature aanvoelen. Ook mensen hebben verschillende voedingsstoffen die giftig voor ons zijn, dit zie of merk je alleen niet aan de buitenkant. Denk aan bepaalde paddestoelen die wij niet kunnen verteren. Toegevoegd na 59 seconden:
Hier meer over chocolade vergiftiging: http://www.ikwileenpuppy.nl/opvoeden/eten/is-chocolade-giftig-puppy/ Bronnen:
- http://www.ikwileenpuppy.nl/opvoeden/eten/is-chocolade-giftig-puppy/