Last van eekhoorns, wat te doen?

Ik heb zeer veel last van een eekhoorn mijn tuin. Hij knaagt aan allerlei dingen, maakt dingen kapot en heeft een keer een vogeltje aangevallen. Mag ik deze eekhoorn legaal gezien verwijderen of eventueel doden met bijvoorbeeld een stok of met biochemische bestrijdingsmiddelen? En zo niet, kan ik hem dan laten verwijderen

Help Aub
Gr Gerrit Jan Nijkerk

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"of eventueel doden met bijvoorbeeld een stok", jij bent lekker zeg, NIET! Je mag de eekhoorn wel vangen en een paar kilometer verderop uitzetten.
Rieneke1
7 jaar geleden
Is dat zo Freek, mag je een beschermd dier verplaatsen? Ook in een tijd dat ze wellicht jongen kan hebben?
Eens dat vraagsteller niet helemaal lekker is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het diertje is in zijn 'natuurlijke' habitat (wat er nog van over is). In principe ben jij de ongenode gast. Jij eruit of een paar kilometer verderop uitzetten? ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@GerritJan47
Wat dacht u van 6 hoog achter in Amsterdam te gaan wonen? Gegarandeerd dat u dan geen last meer heeft van eekhoorns.
Ivana
7 jaar geleden
Vraagsteller zoekt naar een oplossing. Aan afblaffen heeft hij niets. Laat alleen met een "stom" voorbeeld zien hoe ernstig het is. Het huis van mijn broer is half opgevreten door kaketoes. Weet dat zoiets echt rampzalig en bedreigend kan zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een kaketoe is toch wel echt een ander verhaal dan een eekhoorn. Een kaketoe haal jezelf in huis en een eekhoorn is natuur. Er zijn vele mensen in de stad die nog nooit in het echt een eekhoorn hebben gezien, maar wel een kaketoe in een kooi.
Vraagsteller komt met suggesties als "doden met bijvoorbeeld een stok of met biochemische bestrijdingsmiddelen", ik denk dat er wel diervriendelijker methoden zijn en anders verhuizen.
Ivana
7 jaar geleden
@Renee1955 Mijn broer woont in Australië. Wilde vogels dus, net als wilde eekhoorns.
Ik heb ze met tientallen zijn balkon zien afknagen!

Antwoorden (3)

De eekhoorn is in Nederland beschermd, dus zelf vangen of doden is verboden. Overlast van knaagdieren kun je melden bij de gemeente.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ook al zijn eekhoorns slimmer dan honden, ze zullen veel liever in een tuin wonen zonder hond dan in een tuin met hond. De meeste honden hebben een instinctieve neiging eekhoorns achterna te zitten en te doden.
Een hond kan de eekhoorns de bomen in krijgen zodat ze niet in de buurt van je huis of tuin komen.
Ook nog:Eekhoorns houden niet van de volgende plantengeslachten: look, narcis, amaryllis en hyacint
fremar
7 jaar geleden
Bij overlast kan je het beste de dierenambulance bellen in jouw woonplaats. Zij zijn gespecialiseerd in het vangen van dieren en weten de richtlijnen of hij überhaupt verplaatst mag worden.

Gezien het paartijd is en eekhoorns geen trekkende dieren zijn, schat ik die kans erg klein.
Je kan beter je tuin eekhoorn bestemd maken gezien de eekhoorn in zijn eigen omgeving is.

Anders een "te koop" bord in je tuin plaatsen en verhuizen naar een binnenstad.

Zie link voor wetgeving.
Ik citeer: "De eekhoorn is in Nederland beschermd. Dat betekent dat het verboden is eekhoorns te vangen, te doden, in gevangenschap te houden of dit te proberen. Ook mag niet worden gehandeld in eekhoorns of delen van eekhoorns. Het is bovendien verboden eekhoorns te verontrusten of het nest te beschadigen of te bemachtigen (of dit te proberen)".

Toegevoegd na 57 minuten:
Dus geen dierenambulance :-)
In onze stad is dat namelijk wel zo.
Bel dan de gemeente en vraag wat je het beste kan doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Rieneke1
7 jaar geleden
De dierenambulance komt niet voor gezonde wilde dieren.
Erna55
7 jaar geleden
Wat zou de dierenambulance moeten doen ?
Ook deze mogen de ekhoorn niet vangen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
sorry ik ben vrijwilliger bij de dierenambulance ... en we hebben wel iets beters te doen dan eekhorens vangen die lastig zijn ....lekker zak nootjes kopen bij de buurman in de tuin gooien ... dan verhuist hij vanzelf wel