Is castreren geen dieren mishandeling?

Pasgeleden was er de vraag: Is vissen niet gemeen?
Dus als het geen dierenmishandeling is, laat ik het dan zo vragen: Is castreren niet gemeen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

nee, castreren is geen mishandeling.
om specifiek in te gaan op het castreren van katten:
katers die niet gecastreerd worden gaan aan het zwerven, en lopen daarbij verhoogd risico aangereden te worden.
door het vele vechten wat ze doen lopen ze hoge kans kattenaids en/of leukemie op te doen.
poezen die niet gecastreerd zijn (ja bij poezen is het ook castreren) lopen door de vele hormoonschommelingen groter risico op melkklierkanker en baarmoederkanker op latere leeftijd.
ook het risico op suikerziekte en baarmoederontsteking neemt toe.
dan heb ik het verder niet eens over het grote kattenoverschot, en de ellende die dat met zich mee brengt.
Rieneke1
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Het gebeurt in ieder geval onder narcose, een vis vangen nog steeds niet! Dus vind het geen mishandeling!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die NintoNerd;

Als het zonder verdoving gebeurt wel, ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk is dat mishandeling..
je verstoord de natuur hiermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk is het eigenlijk best gemeen en zielig om dat het beestje aan te doen, maar eigenlijk is het wel voor het bestwil van het beetje, steeds maar nestjes krijgen is ook niet super.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de veehouderij heb je helaas dikke pech als je als stier op de wereld komt - alleen de super-allerbeste mogen blijven leven om zich voort te planten, en dat gaat dan nog meestal met kunstmatige inseminatie, want het zaad van zo'n super-stier is heel duur, dus kan je beter met één 'kwakje' een heleboel koeien bevruchten. Alle andere stiertjes worden kalfsvlees, of vóór ze geslachtsrijp zijn geslacht. Bij hengsten is het hetzelfde, als ruin zijn ze veel rustiger, en sommige paardenmensen zeggen ook meer betrouwbaar in hun gedrag.
Als je naar huisdieren kijkt, kan ik het niet gemeen noemen.
De asiels barsten uit hun voegen met afgedankte en ongewenste dieren, die zo graag een huis / eigen mens zouden willen hebben.
Een kat krijgt 2 nestjes (van gem. 4 kittens) per jaar, en waarheen met die kittens? Als ze krols is, schreeuwt en jammert ze de boel bij elkaar. Een kater zet overal een (laten we zeggen nogal riekende) geurvlag uit, en is vaak aan de wandel.
Een teefje is, na haar loopsheid en als ze niet gedekt is, vaak 6 weken schijnzwanger, waarbij ze nesten gaat maken, met allerlei zachte dingen gaat slepen, en is niet 'zichzelf'. Een reu is helemaal van slag als hij een loops teefje in de buurt heeft (en honden ruiken byzonder scherp....), en kan slechte gewoontes krijgen als iedere boom begieten en rijen op kussens of personen, of kan dominant worden op een irritante manier.
Als een teefje niet gecastreerd wordt, heeft ze en verhoogde kans op borst- en baarmoederkanker, waardoor ze veel eerder moet worden ingeslapen.

Castreren heeft veel meer voordelen dan nadelen.
Het is een korte ingreep, waar ze bar weinig last van hebben.

'Gemeen' is een menselijke emotie.
Ik noem castreren verstandig....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt aan de situatie. Onverdoofd castreren is natuurlijk altijd gemeen. Maar zoals Rieneke al aangeeft: niet castreren kan nog veel gemener zijn vanwege de negatieve gevolgen.

Zelf heb ik toevallig een afspraak met de dierenarts om één van mijn cavia's te laten castreren. Op dit moment is hij veel zieliger dan hij na de castratie zal zijn, omdat hij nu noodgedwongen alleen moet zitten (niet goed voor een cavia) en straks bij zijn vriendinnetje mag wonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus kan je deze vraag van twee kanten bekijken.

Vanuit de kant van het dier: nee, het is niet gemeen, omdat het onder narcose gebeurt en het dier zelf later niets mist. De hormonale verandering die castratie geeft, voorkomt dat het dier zijn natuurlijke driften voelt. Dus mist het dier niets.
Omdat een dier geen naijver kent, zal het ook niet denken "waarom mag zij/hij wel en ik niet voortplanten.

Vanuit de mens gezien: het levert alleen maar voordelen op, zoals uit voorgaande antwoorden al duidelijk geworden is.
Ivana
14 jaar geleden
Ja en nee.

Een dier blijft, zelfs tot op zeer hoge leeftijd, de drang behouden om zich te kunnen voortplanten. Dit doet de mens namelijk ook. Alleen is het voor onze habitat niet echt geschikt om al onze dieren zich altijd maar te laten voortplanten. Een hond kan 2-3 keer per jaar een nestje krijgen in principe. Dit nestje kan 3-9 puppies opleveren. Deze puppies zijn het jaar daarop vruchtbaar en 'pakken' dan alles wat ze pakken kunnen (ook broertjes en zusjes). Reken maar uit.

Een konijn kan iets van 8 nestjes per jaar krijgen en kan zelfs al zwanger zijn van een tweede nestje als het eerste nog geboren moet worden (zeldzaam!). Deze zijn binnen een paar maanden vruchtbaar. Reken maar uit.

Hoe dan ook: Castreren blijft inderdaad gemeen, maar het is af en toe ook nodig.

Ik heb dan eventjes buiten beschouwing gelaten dat het medisch gezien soms zelfs beter is om te castreren.

(BEHALVE BIJ TEEFJES!!! (vrouwtjes hond) DIT LIJD VAAK TOT GEDRAGPROBLEMEN LATER)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het bij mensen gebeurt niet! Dan is het vaak noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Castratie is het bij een man of jongen of mannelijk dier verwijderen van de teelballen. Ook de verwijdering bij vrouwen van de eierstokken wordt wel castratie genoemd.

Verhoging van de handelbaarheid is bij veel door de mens gehouden dieren een motief voor castratie. Daarnaast voorkomt castratie bij katers dat ze overal in huis hun urinegeursporen achterlaten (uitgesproken onaangename, penetrante geur). Meestal verliezen gecastreerde individuen hun drang om seksueel gedrag te vertonen.

Mannelijke biggen worden vaak gecastreerd omdat daarmee het ontstaan van de zogenaamde berengeur, een onaangename geur die (in ongeveer 15% van de gevallen) vrijkomt bij verhitting van het vlees, voorkomen zou worden. Over de gehele wereld worden vrijwel alle mannelijke biggen onverdoofd gecastreerd. Hiertegen wordt geprotesteerd door dierenbeschermers zoals Wakker Dier.

Andere alternatieven voor castreren zijn:

het accepteren van vlees met afwijkende geur
voor de geslachtsrijpe leeftijd slachten, waardoor de berengeur niet kan optreden
detectie van berengeur aan de slachtlijn
het toepassen van een injectie (immuno-castratie) die berengeur voorkomt
genetische selectie tegen berengeur
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je antwoord is wel heel erg 'berig' - er wordt bij veel meer dieren dan varkens gecastreerd......ik heb je trouwens niet be'min'd, de - duim stond er al toen ik tussen de beren dook....
Het castreren van een kater is niet gemeen, mits het door een dierenarts gedaan word.
Persoonlijk vind ik het zelfs beter, omdat er al zo'n overschot aan katten is.

beter alle katten castreren/stereliceren dan jonge poesjes verdrinken, omdat men ze niet kwijt kan.

Als iedereen een beetje verstandig omgaat met het voorkomen van ongewenste kittens dan zitten straks onze asiels ook niet meer zo bomvol ongewenste katten.

Ditzelfde geld ook voor honden trouwens.

Groetjes Witchy.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een volwassen vent de ballen afsnijd is het mishandeling maar ongevraagd bij een dier wordt niet gezien als onnatuurlijk en mishandeling. Douw er dan een condoom op. Beste van twee werelden klaar opgelost