Welk kattenras kan je het beste meenemen op reis?

Vroeger heb ik zelf altijd katten gehad. Nu heb ik weer het plan om een kleine vriend in huis te nemen. Echter woon ik deels in het buitenland. Dat wil zeggen in de zomermaanden ik een vakantiewoning. Is er een kattenras dat je makkelijk mee kan nemen in de auto, en dat zulke veranderingen goed kan doorstaan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De meeste, zo niet alle katten zijn behoorlijk honkvast. Honden hangen aan hun baas en katten aan hun omgeving.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Honkvast is ,ik bekend, maar kunnen ze zich ook aan twee honken hechten?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Burmees . Google die eens. Ik , wij hebben in onze fam al de 3 e of 4e generatie van dit ras ( mijn ouders en ook weer mijn kinderen ) . Hecht wat meer aan mensen dan aan het huis lijkt het ? Ik ben meer van de honden kant maar ook met katten kan ik ( meestal ) goed overweg . We hadden thuis diverse katten maar de Burmees haalde mij van school ( liep mee ) en stapte graag in de auto voor een uitstapje . Dus erg op de familie gericht wilde gewoon overal bij zijn . De andere katten trokken meer hun eigenzinnige ondoorgrondelijke katten plan .
criseyde
7 jaar geleden
Nog belangrijk...waar is jouw vakantiewoning? is dat in Nederland? Want als je de grens overgaat, kan je nog met quarantaine te maken krijgen...

Antwoorden (1)

Van groter belang dan het ras is dat je een goed gesocialiseerd kitten in huis haalt, wat tot 15 weken in het nest heeft mogen blijven, een rustig laconiek karakter heeft, en het heen en weer reizen van jongs af gewend is. Als je een raskat overweegt, dan zijn brits kortharen rustige types.

Dat gezegd hebbend, zou ik toch nog eens achter de oren krabben alvorens hieraan te beginnen. Katten zijn sterk territoriale dieren die gesteld zijn op rust en regelmaat in hun leventje. Vraag je af of je een kat wel een plezier doet met het leven wat je met het dier voor ogen hebt.

Verder verdient het de voorkeur een goed , ook op andere katten, gesocialiseerde kat niet alleen te houden.
Rieneke1
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor de reactie. Het feit dat katten honkvast zijn is mij bekend, vandaar ook de vraag. Maar kunnen zij zich niet ook aan twee honken hechten? Het zou ten slotte niet zo zijn dat het elke week ergens anders woont. Slechts 2-3 maanden in de zomer. Zelf heb ik een tijd lang een kruising met een Britse korthaar gehad (weet niet meer met welk ander ras). Dit dier was zeer rustig, maar dulde geen andere kat in zijn buurt. Deze kat ben ik twee keer mee verhuisd. Daar kon hij zich redelijk snel van herstellen. Daarom dacht ik zelf ook aan een Britse korthaar, maar dan wel maar ééntje
Rieneke1
7 jaar geleden
Katten die te jong uit het nest gehaald zijn en alleen op moeten groeien, raken sociaal gedepriveerd en kunnen niet meer samenleven met andere katten. In andere gevallen voegt het voor katten, en zeker voor raskatten, veel toe als ze niet solitair hoeven te leven. Uiteindelijk komen raskatten door de bank genomen niet vrij buiten waar ze interactie kunnen hebben met andere katten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het klopt inderdaad dat de kat waar ik over sprak jong bij de moederpoes is weggehaald. Maar heeft daarna wel drie jaar lang met een andere kat samengewoond, echter altijd angstig geweest, totdat hij alleen was. Zelf woon ik nu in een appartement, dus vrij buitenkomen zit er niet in ;-)
Rieneke1
7 jaar geleden
Dat zeg ik dus. Verkijk je er niet op hoe ontzettend welzijnsondermijnend angst kan zijn. Enfin, de keus is verder aan jou :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is heel lastig natuurlijk. Je wilt ook het beestje voor het beestje, maar mis het wel erg zo klein vriendje ;-)
Rieneke1
7 jaar geleden
Je bent geen mens voor een hondje?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee dat is me te druk ;-). Katten zijn veel meer aan mij besteed. Bovendien ben ik niet zo een wandelaar, dat moet met een hond natuurlijk wel.
Rieneke1
7 jaar geleden
Ja ik begrijp je, ben zelf ook van de kattenafdeling. Maar goed, overweeg er twee uit het nest te nemen mocht je er toch voor gaan, en verhuis zoveel mogelijk mandjes, doekjes en andere vertrouwd ruikende zaken mee. Gebruik Feliway ter ondersteuning.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mandjes etc heb ik ook gedaan toen ik verhuisde. Kat had ook zn 'eigen' stoel, dat was ook van belang. Ga er nog eens goed over nadenken.Maar ja, er wonen nog meer mensen bij bij thuis die ook een stem hebben Het ras waar ik al jaren een beetje verliefd op ben is de siberian :-).
Rieneke1
7 jaar geleden
Geweldige katten, maar hebben heel veel ruimte nodig om psychisch in evenwicht te blijven, en zo'n speels en actief dier moet je al helemaal niet alleen houden. Ga allereerst uit van de kat en wat je het dier kan bieden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ruimte is er zeker wel, alleen de tweede kat erbij....Ik ga maar eens goed praten met de anderen hier in huis :-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Probeer idd op te letten dat je een niet te jong kitten neemt. Dat kan echt veel gedragsproblemen geven. Velen doen met 8 weken de kittens al weg maar dat is echt heel zielig.
Ivana
7 jaar geleden
Rieneke, een hond is geen vervanging voor een kat. Een hond vraagt een geheel andere levenshouding en neemt veel meer tijd in beslag.Het hebben van een hond verandert je leven totaal . Ja, ik ben nou eenmaal van de "hondenafdeling". :) :) :)
Verder ben ik het volkomen met je eens. PLUS
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Plus + In theorie: Afgezien van het ras, zou vs dan niet veel beter een moederpoes met haar laatste kitten in huis kunnen nemen? Uit het asiel bv.
Nogmaals, als het niet om de wens voor een bepaald ras zou gaan?
Rieneke1
7 jaar geleden
@Ivana, je hebt natuurlijk mensen die van beide afdelingen zijn :) Als je een vriendje zoekt en bovendien regelmatig verkast dan zou een hondje heel goed kunnen. Maar een vervanging voor een kat, nee, dat zeer zeker niet ;) @jodokus52, een piepjong moedertje met haar dochter zou ook goed kunnen ja, maar in geval van een oudere moepoes of een voorkeur voor katers kan je beter voor nestgenootjes gaan.