Mijn pup van 6 maanden rent fietsers en scooters achterna. Weet iemand misschien een mannier om dat af te leren?

Hij vind ze niet interessant als die aan de riem zit, dan geef die geen kick. Wat ik nu probeer is als ik een fiets ziet hem te laten zitten en em af te lijden met een snoepje, maar als ze eenmaal in de buurt komen gaat die er achterna en helpt het afrijden ook niet.

Weet iemand misschien nog een mannier om het af te leren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Voor een pup van 6 maanden is dit nog spel. Maar het zit wel in zijn genen verankerd om vluchtende prooi achterna te rennen. Want dat is het, een fietser is een prooi, net als wegrennende en gillende kinderen. Je kunt hem het beste aan een wat langere lijn meenemen, 5 meter of zo. Op het moment dat er een fietser aankomt zeg je niets. Laat hem zelf ervaren dat hij voor het opjagen en volgen van de prooi gestraft wordt. Aan het eind van de lijn voelt hij dat er grenzen zijn. Jij zegt niets, de fietser heeft hem in zijn ogen gestraft, dus dat moet hij niet meer uithalen (denkt hij). De lijn mag niet te lang zijn, want hij mag niet te veel op vaart komen, dat is slecht voor zijn nek. Een korte ruk in dit geval kan weinig kwaad maar is voor de hond onaangenaam en frustrerend. Het is een par-force methode maar zeer effectief. Als je het nu niet meteen aanpakt, kan hij nooit meer los en zal het alleen maar erger worden. De eerste keer dat je denkt hem echt los te kunnen laten, zou ik hem het gevoel van een halsband en lijn meegeven, dat remt. Later hoeft hij geen lijn meer als dit enige tijd heeft gewerkt en hij zich terug laat roepen.

Het najagen van bewegende objecten gaat op instinct maar dit mag je nooit toelaten! Op deze manier komen honden altijd weer in een kwaad daglicht. Op het moment dat JIJ een fietser of auto of jogger ziet aankomen, vraag je de aandacht van de hond (jij bent de aller, allerleukste baas) dus of speeltje aanbieden of voertje. Neem altijd afstand van de prikkel (auto enz) tot dat de hond niet meer reageerd en ook dan is het weer een geweldig knappe hond. De bedoeling is dat de hond niet meer wil najagen maar zodra er een prikkel langskomt, de aandacht op jouw richt. Lees meer over najagen op www.hondenetiquette.nl. Dit probleem wordt op een goede hondenschool in een praktijkles geoefend.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100