mijn ene parkiet laat de ander niet eten, wat moet ik doen?

De laatste dagen heb ik gezien dat steeds als de grijze parkiet eet dat de groene hem wegjaagt hierdoor heb ik het gevoel dat hij te weinig krijgt en als ik hem dan los eten geef dan schrokt ie alles snel naar binnen (omdat hij dan honger heeft)

ik heb echt geen idee wat ik moet doen iemand een idee? (aparte kooi is waarschijnlijk geen optie want mijn ouders zeggen dat dat niet nodig is en dat er geen ruimte voor is)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.3K
Erna55
7 jaar geleden
Je kunt je verdiepen in het gedrag van parkieten.
De meeste vogels hebben een pik- orde.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
pik-orde zou het misschien wel kunnen zijn maar ook als de grijze bij het badje zit dan jaagt de groene hem ooit weg terwijl die daarna vervokgens niet in gaat badderen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er bestaan kooien waar je zolang een Schot tussen kunt doen.
Dit tussenschot is van doorzichtbaar kunstof.
Hij heeft dan zijn eigen voerbakje
Naar verloop van tijd deze weg te halen.

Antwoorden (2)

Dit duidt op parkietengedrag, rang of pik-orde die bepaald wordt. (zie bron)

Ook kan het zijn dat de kooi te klein is, niet zozeer is het dan nodig om een tweede kooi aan te schaffen, maar een grotere, ruimere kooi is beter, zodat ze op afstand van elkaar kunnen zitten.

Toegevoegd na 1 uur:
De vorm en de maat van de parkietenkooi zijn zo-wie-zo belangrijk. Beter is een vierkante kooi en net als katten willen zij zich terug kunnen trekken , een parkietje moet dus de ruimte hebben om even alleen , in de hoek , op een stokje te gaan zitten. Een kleine 1-parkieten kooi is dus te klein voor 2 dieren.

"Wat nou precies de minimale maat moet zijn daar verschillen de meningen over. Wanneer je een parkietje alleen houdt zou ik een kooi van minimaal circa 50 cm breed, 30 cm diep en 50 cm hoog aanhouden. Voor twee parkietjes is het mooier om een maatje groter te kiezen, bijvoorbeeld 60 cm breed, 30 cm diep en 50 cm hoog. Zo hebben ze net even wat meer ruimte."
http://www.parkietenvilla.nl/huisvesting/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
de kooi is groter dan de afmetingen en de vrouw waar we de parkieten hebben gekocht zei ook dat de kooi al best groot was zelfs voor 2 parkieten pik-orde zou het misschien wel kunnen zijn maar ook als de grijze bij het badje zit dan jaagt de groene hem ooit weg terwijl die daarna vervokgens niet in gaat badderen
Mochten je ouders niet zo openstaan voor bovenstaande veranderingen, dan zou ik de ene parkiet apart nemen en regelmatig bijvoeren. Dat is dan de enige manier voor je vogel om genoeg voedsel binnen te krijgen.