Hoe vermaak ik mijn kat als ik van huis ben?

Ik werk 40 uur per week en ben soms ook in het weekend halve dagen weg. Als ik thuis ben is er niets kapot, maar ik ben bang dat mijn katertje van 2,5 zich verveeld.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik wil niet dat mijn huis een kattenparadijs wordt met krabpalen en allerlei andere dingen. Hij mag gewoon vrij rondlopen in huis (behalve in de slaapkamer).

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als ik thuis was speelde ik met de kat tot hij het zat was. Ook voordat ik van huis ging, zette de CD-speler zachtjes aan met rustige, meestal klassieke muziek (met een USB-stick zonder eind). Het beestje sliep of at een beetje en zat tussendoor ook vol aandacht voor alles wat buiten bewoog in de vensterbank naar buiten te kijken.
Had speeltjes die niet onder een bank konden verdwijnen.
Nooit was er iets kapot als ik thuis kwam, werd ook niet uitbundig begroet waaruit bleek dat hij gelijk iets wilde.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De begroeting is altijd wel heel enthousiast: kopjes geven aan mijn schoenen, enkels of knieën.
Ritsuka
7 jaar geleden
Koop een 2e kat, zodat ze aandacht van elkaar hebben. Of doe je kat weg naar iemand met meer tijd.
Rieneke1
7 jaar geleden
Ritsuka, beter geen tweede kat nemen in dit geval: het gaat om een buitenkatje die buiten z'n contacten wel opdoet.

Het beste antwoord

Als hij zich zou vervelen dan was er al een hoop kapot geweest. Dus dat zal wel meevallen. Maar een kattenspeeltje dat niet onbereikbaar onder de bank verdwijnt is wel leuk natuurlijk. Verder zijn katten nogal slapers dus terwijl jij je zorgen maakt of hij zich verveelt ligt hij lekker te maffen
7 jaar geleden
Rieneke1
7 jaar geleden
Een enkel kattenspeeltje gaat de verveling oplossen? Je weet dat katten de stress door verveling idd wegslapen (van ellende dus)?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn gelukkig meerdere speeltjes en de meubels hebben hoge pootjes of zijn aan de muur bevestigd. Dus weinig kans dat een speeltje onbereikbaar is. Ik maak mij misschien ongegrond zorgen :)

Andere antwoorden (3)

Als ik je vraag zo lees, dan vraag ik me af waarom je eigenlijk een kat in huis hebt gehaald? Je bent vaak weg, en je wil niet al teveel aanpassingen in je huis doen voor je kat...ik denk dat je wellicht toch je wat moet verdiepen in de behoeftes van het dier en daaraan tegemoet komen. Ik ga ervan uit dat je kat een binnenkat is. Binnenkatten kunnen een gelukkig leventje leiden, maar daar zal je je toch wat inspanningen voor moeten getroosten. Je moet alternatieven bieden voor zaken die het beestje anders buiten zou hebben/ondernemen. In plaats van buiten jagen is het zaak als je thuis bent regelmatig te spelen, met hengeltjes, propjes enz. Als je niet thuis bent is het heel fijn als hij kan jagen op z'n eten dmv voerpuzzels. Begin makkelijk, en voer de moeilijkheidsgraad op. Je huis hoeft niet vol te staan met krabpalen, maar een exemplaar plus een fijne cocosmat is wel het minste. Maak plekjes vrij, verstopplekjes, uitkijkplekjes, en ook plekjes van waaruit iets te zien is, zoals op de vensterbanken. Haal regelmatig iets spannends in huis, zoals een nieuwe kartonnen doos, een vogelveer, enz enz. Als je dit allemaal niet ziet zitten, dan steven je af op problemen met je kat, en die problemen zijn dan niet aan het beestje te danken. Beter zoek je dan een huisje waar wel aan de behoeftes van een jong, intelligent en speels dier tegemoet gekomen wordt.
Rieneke1
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat lees je uit mijn vraag? Knap! Ik ben dol op mijn kat! Als ik thuis ben krijgt hij voldoende aandacht en speel ik met hem. Er liggen voldoende kleine speeltjes in huis en er zijn krabpalen (ja meerdere zelfs) aanwezig. Als ik thuis ben speelt hij graag buiten, maar het allerliefst ligt hij op mijn schoot. Je kritiek is dus ongegrond.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nou dan gewoon zo doorgaan zou ik zeggen
Rieneke1
7 jaar geleden
Jozef, je hebt toch heus geschreven dat je geen kattenparadijs wil met krabpalen en allerlei andere dingen. Nu vertel je weer dat er meerdere krabpalen aanwezig zijn. Het is goed met jou :)
Hopelijk kan je verder wat met mijn advies, kijk maar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2 krabpalen is geen paradijs :). Fijne dag!
Reddie
7 jaar geleden
@Rieneke1,
Aan de behoeftes van het dier komen.
Een dier is geen speeltje.
Plus
ronron1212
7 jaar geleden
@Jozef84 geen paradijs wat is dan een paradijs?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Katje erbij...
Z512099
7 jaar geleden
+ voor alle tips en goede raad, @ Jozef84: je kat heeft een eenzaam leven, nu is hij nog jong en geeft kopjes en zo, maar hij zal langzaam in lethargie verzinken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Rieneke +
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Jozeph84 Vraagsteller is een beetje in de war, lijkt het, lees en profiteer van iemand met kennis van zaken! Wat ook nu weer belangrijk blijkt, is de gegeven achtergrond info.
Kan de kat niet naar buiten?
Als dat niet kan, lijkt mij een maatje zeker een goed plan. Probeer er 1 uit het asiel die je "uit kunt proberen". Als je 2 katten hebt die elkaar niet kunnen luchten of zien, ben je nog verder van huis.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Katten zijn dieren die graag op hun domein neerkijken van bovenaf. Ik zou dus wel wat aanpassingen doen, zodat je kat op wat dingen kan klimmen. Dit geeft beweging en is mentaal vermaak voor je kat. Een krabpaal is meer voor de nageltjes, zodat hij z'n nagels niet aan je bank gaat slijpen. Als je niet bereid bent om je kat het leven te bieden dat hij nodig heeft, zou ik een ander thuis voor hem zoeken.