Mijn konijnen willen niet opgepakt worden, hoe zorg ik ervoor dat ze dat wel willen?

Ik heb 2 konijnen. (vrouwtjes) En ze leven in een grote ren in mijn achtertuin. Ik kom ze elke dag eten geven en de kooi wekelijks schoonmaken, maar ze willen maar niet opgepakt worden, als ik dat wel doe, krabben ze me. En dat doet zeer. Ik wil dat ze er aan wennen, ook voor dierenarts bezoeken straks.

Ik heb al eens urenlang bij ze in de kooi gezeten om aan me te wennen enz. , hielp niet..

Hoe zorg ik ervoor dat ze opgepakt worden fijn gaan vinden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Een konijn hoor je ook niet op te pakken! Konijnen zijn prooidieren; het zal denken dat het gepakt is door een roofdier wanneer je het dier oppakt en zal instinctief reageren door te gaan trappelen. Lekker laten lopen dus.

Als je ze wilt meenemen naar de dierenarts kan je ook wat lekkers in het vervoersmandje leggen, zoals een wortel of wat witlof. Het konijn zal er dan zelf wel ingaan. Zo niet, dan geef je ze een duwtje. Oppakken levert altijd stress op. Dit is slecht voor het konijn, zeker als het ziek is!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Konijnen vinden het inderdaad niet fijn om opgepakt te worden (help een roofdier!), maar je kan ze er wel aan laten wennen. Dat is inderdaad handig als je naar de dierenarts moet, maar ook als je nagels moet knippen, of zoals bij mijn langharige knul, als er klitten ontstaan, vooral onder zijn staartje.
Je maakt eerst je aanwezigheid kenbaar. Je praat tegen hem, gaat naast hem op de grond zitten, laat je handen zien, en dan van opzij aanraken in plaats van bovenaf. Zo schrikt hij minder. Let goed op dat je het konijn niet laat vallen, hij heeft maar dunne botten. dus meteen stevig pakken. Op schoot zetten, aaien, belonen met wat lekkers. Dit herhalen.
Mijn vrouwtje komt meteen kijken of ik iets eetbaars bij me heb, zo niet, rent ze snel haar doos in. Het mannetje heeft nog steeds een hekel aan oppakken, mede door dat geknip aan hem, die moet ik dus toch voor hem onverwacht pakken. dan druk ik hem eerst tegen de grond met mijn handen om hem heen, en pas als hij rustig is til ik hem op schoot. En dan vind ie het ook weer best, en blijft zelfs rustig op schoot liggen als ik klaar ben
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een konijn dat stil zit op schoot hoeft niet per se zijn situatie "best" te vinden. Het probleem bij konijnen is dat ze zelden laten merken hoe ze zich echt voelen. Een konijn met pijn kan net zo vrolijk rondhupsen als het altijd deed, maar ondertussen veel pijn hebben. Een konijn dat blijft zitten na het knippen of borstelen hoeft dus ook niet per se vrede te hebben met de situatie, maar schikt zich vaak gewoon in zijn lot. Het blijven prooidieren met een natuurlijk instinct dat niet makkelijk genegeerd kan worden door het beestje.