mijn kruising jachthond labrador kan niet met de kat van mijn oma hoe leer ik hem dat?

wij gaan soms met onze(5 jarige)hond genaamd Diesel naar mijn oma en zij heeft een kat van 10 jaar oud genaamd Boefie de kat is een beetje neidig tegen mens en dier en onze hond is een kruising jachthond dus die jacht er op dus hoe kan ik hun leren met elkaar om te gaan?

alvast bedankt
namens: Zoë

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Dit gaat je echt niet zo maar lukken want zowel hond en kat zijn niet gewend om met elkaar te leven en waarom zou je beide dieren deze stress aandoen voor die enkele keer dat je naar je oma gaat.
Je kunt de hond dan beter even thuis laten of bij iemand anders onder brengen als je te lang van huis bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en nog een +. Niet alleen erg stressvol voor de dieren (is wel het belangrijkste punt), maar ook voor oma en de vraagsteller.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+.
Dieren worden geen huis-maatjes, dus waarom iedereen blootstellen aan deze stress.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor de plusjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel voor je +
Je kunt je hond en kat laten wennen als ze dagelijks bij elkaar zijn, dus bij elkaar in huis wonen.
In dit geval zien ze mekaar maar af en toe, dus het gaat je nooit lukken.
Het is ook niet erg leuk voor de kat, je oma en voor jou.
Laat de hond even in de gang, of laat hem thuis. Zodat de kat niet in doodsangst hoeft te zitten in zijn eigen huisje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de hond is al eens mee geweest en toen hebben we de hond in de woonkamer gezet en het rest van het huis was van de kat dat gin g best goed bij een deur met glas stonden neus aan neus en de hond ging niet blaffen en diesel is makelijk te corgigeren.
en bedant voor de reactie's
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ @diesellover
Als ze elkaar alleen al zien dan is dit al voldoende om de nodige stress te geven .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Diessellover, het is gewoon niet erg "eerlijk" naar de kat:
Jij komt op bezoek en neemt dan het huis van de kat in.
De kat zal echt angst /stress hebben van deze reuze-indringer. En ook als jullie weg zijn, blijft zijn geur hangen. Als je nu daar wilde gaan wonen, of je wilde de kat in jouw huis nemen, dan is het de moeite waard om door deze narigheid heen te gaan. Maar voor zo op bezoek, ben je erg dier-onvriendelijk bezig. Ik kan me niet voorstellen, dat je de stress bij de kat niet ziet. PS als jouw hond hem echt na-jaagd, en hij vangt hem, dan weet je ook wat hij ermee gaat doen he??? Een jachthond die zijn prooi vangt??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of de hond die zijn ogen kwijt is want meestal wint een kat het van een hond.
"......dus die jaagt erop". Dat is een verkeerde gedachte.

Je kunt een jachthond, en zeker een staande jachthond, goed leren om niet op katten te jagen. Dat wil zeggen, dat je hem in zijn opvoeding had moeten meegeven dat jagen alleen is toegestaan als jij daar toestemming voor geeft.
In dit geval is het dus geen haalbare kaart om ze met elkaar te leren omgaan.

De opvoeding van de hond is dus één ding wat niet klopt. Het volgende is net zo moeilijk: de kat is niet gewend om het huis met een hond te moeten delen en verdedigt zijn terrein. Logisch!

Je doet de kat heel wat aan als je dit gaat forceren. Een oplossing zou zijn, als oma de kat tijdelijk in de zijkamer opsluit tot jij weer vertrokken ben, maar de onrust zal blijven. Katten zullen altijd de geur van de indringer blijven ruiken als je weg bent en dat zorgt voor stress.

Dit probleem wordt dus niet opgelost.
Ivana
11 jaar geleden
Ten eerste spreken honden en katten een andere taal.
Er wordt ook weleens gezegd: Honden spreken Duits, katten spreken Frans. Hiermee wordt bedoeld: De taal die de kat spreekt is subtieler dan de taal die de hond spreekt.

Nu als antwoord op je vraag:
Wanneer jou hond de kat van je oma wil begroeten zal hij dat in zijn eigen 'taal' doen, namelijk door aan het achterwerk van de kat te gaan ruiken (wat voor honden heel normaal is).
Voor katten ligt het anders. Die begroeten elkaar door eerst uitgebreid met de neuzen naar elkaar toe te gaan en te ruiken.
Wat je het beste kunt doen is ze eerst apart van elkaar 'los' laten in een ruimte waar de ander al is geweest. Hierdoor kunnen ze op hun eigen manier aan de geur van de ander wennen. Ze ruiken namelijk wel dat er een ander dier dan een mens in die ruimte is geweest. Daarna kun je ze langzaam bij elkaar laten komen. Belangrijk is dat je er wel bij blijft zodat je kunt ingrijpen als ze bijvoorbeeld gaan vechten, maar tot die tijd moet je je er vooral niet mee gaan bemoeien. Dit klinkt raar. Het kan namelijk zijn dat bijvoorbeeld je hond voor de kat iets te ver gaat, maar de kat kan met één haal van zijn poot aan de hond duidelijk maken dat hij dat gedrag niet accepteert. De hond zal dit van de kat eerder accepteren dan wanneer jij ingrijpt.