Wat moet ik doen wanneer mijn hond in huis markeert, terwijl ik van huis weg ben?

Ik heb een chihuahua van 1,5 jaar en hij is zindelijk.
Probleem is alleen dat wanneer wij van huis zijn hij het huis gaat markeren met zijn urine. We weten dat hij dit doet om de baas te zijn in huis. En dat je ze op heterdaad moet betrappen en ze moet corrigeren met stem. Nu is het alleen zo dat hij donders goed weet dat hij het niet mag. Hij doet het niet voor niks alleen als wij weg zijn. Misschien niet onbelangrijk om er bij te vertellen dat wij ook 2 poesen in huis hebben. Wat kan ik doen zodat dit stopt? alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (5)

misschien kun je proberen om een keer op een plek te gaan staan dat hij denkt dat je weg bent maar dat jij de hond nog wel ziet.
en als je dan ziet dat hij gaat markeren dat je dan tevoorschijn komt en dan roept af.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Komen er wel eens andere honden in huis? Sommige (onzekere) reuen vinden het dan nodig om extra te gaan benadrukken dat dit hun territorium is.Het beste is dan om je vrienden te vragen hun hond voortaan thuis te laten. Als er nooit andere honden over de vloer komen is het het makkelijkst om een bench aan te schaffen en je hondje hierin te doen als je van huis gaat. Dit hoeft geen straf te zijn voor hem, zolang je hem er maar geleidelijk aan went.
In de bronvermelding staat hoe je dit aanpakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind het wel een goed antwoord. Een +
De bench werkt uitstekend. Ik had hem altijd openstaan voor mijn hond, zodat hij er tussendoor ook in kon gaan liggen. Dat deed hij ook regelmatig. En als ik mijn hond een snoepje of een speeltje wilde geven, legde ik dat altijd in de bench. Dat werd echt zijn knusse holletje, waar hij zich graag in terugtrok. De bench was dus zeker geen straf. En als ik van huis ging, ging de bench dicht. Een hond bevuilt zijn nest niet, bovendien wil hij daar geen geursporen in achterlaten. Die brengt hij juist aan aan de grens van het territorium, in de tuin bijvoorbeeld.
Mijn dierenarts adviseerde me dit ooit, hij deed het ook met zijn honden en het werkt prima.
corrigeren met stem leidt ertoe dat hij weet dat het van jou niet mag. En als jij weg bent, is de straffende factor dus ook weg.
Corrigeren werkt dus effectiever als je daarvoor een apart iets gebruikt (bijvoorbeeld een sleutelbos oid) welke je dan bij verkeerd gedrag werpt (uiteraard dat hij ervan schrikt, hij loopt er geen lichamelijk letsel van op). Hij zal weten dat het gedrag verkeerd is, maar weet niet dat JIJ het afkeurt, hij denkt dat het het geworpen voorwerp is. Zorg dat dit strafmiddel alleen daarvoor gebruikt wordt jegens je hond. Als je weggaat zet je dit voorwerp zo neer dat je hond er niet bij kan, maar dat hij het wel duidelijk ziet staan. Zo denkt hij dat, wanneer hij verkeerd gedrag vertoont, gestraft kan worden, en zal hij minder snel geneigd zijn het te doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Benchtraining. En wel een bench die niet te groot is, zodat hij ruimte heeft om te markeren. Een hond plast nl. nooit in zijn nest.
Maar er is waarschijnlijk meer aan de hand.
Om te beginnen moet je zeker zijn dat hij medisch niets mankeert. Probeer een urinemonster op te vangen en ga met hond en urine naar de dierenarts. Wanneer na onderzoek geen aanwijsbare oorzaken gevonden worden is het een psychisch/gedrags probleem.
Vaak wordt kleine honden een kattenbakzindelijkheid aangeleerd. Dit werkt helaas niet voor alle hondjes.
Meestal is verveling en gebrek aan beweging en onduidelijkheid de boosdoener.
Een training kan alleen slagen als je de hond voldoende beweging geeft, mentale denkspelletjes met hem doet en evt. een hondenschool bezoekt. Vooral die laatste kan ervoor zorgen dat de hond je als rang hogere gaat zien en je krijgt veel oefening in samen dingen doen.
Wanneer onzekerheid de oorzaak is, kan dit ook verdwijnen door een consequente opvoeding met veel uitdagingen, gehoorzaamheidsspelletjes, enz.
Het is via deze weg bijna onmogelijk om te zien waar het precies aan ligt. Probeer de hond eens te filmen terwijl je weg bent. Houd evt. een dagboekje bij wat er dagelijks aan dingen met de hond gedaan is, wat hij gegeten heeft, of hij veel water gedronken heeft, en of er conflicten (dit kunnen zowel goede als vervelende dingen zijn) zijn voorgevallen.
Wanneer je er zo niet uitkomt is een gedragstherapeut van harte aan te bevelen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Corrigeren met stem, of door dingen te gooien kan averechts werken. M.n. bij onzekere honden slaat dit niet aan. Wanneer de hond nl. bang is om alleen thuis te blijven kan het gedrag erger worden. De dierenarts kan adviseren de hond te castreren. Wanneer het geen hormonaal probleem is werkt dit niet. De hond is 1,5 jr: het kan een pubertijdsprobleem zijn. Een gedragsdeskundige kan uitkomst bieden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wanneer je hond zo een dingen doet zou ik hem laten castreren , onze honden deden dit ook maar vanaf het moment dat ze gecastreerd waren deden ze het ni meer en werden ze veeeel rustiger