onze buren hebben trainen een duitse herder voor politie hond, wordt 3 maal daags 10 min uitgelaten en zit de hele dag en nacht in de schuur, mag dit?

Ik snap dat dit soort honden niet teveel mogen socialiseren maar vind dit wel erg extreem, vooral met deze temperaturen en dan de gehele dag en nacht in de schuur, ongeveer 3 bij 3 m. Af en toe jankt hij nadat hij een kik geeft, alsof hij flink wordt gestraft, dit geluid gaat door merg en been, vind het vreselijk!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (4)

Dierenbescherming waarschuwen! Evt kontakt opnemen met buurtagent ivm geluidsoverlast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo,

Een hond waar mee getraind wordt is een 'gelukkige' hond. Al lijkt het u misschien zielig dat hij in een hokje zit van 3 bij 3 mtr. Deze hond zal met grote regelmaat op een training zijn waar hij al zijn energie kwijt raakt. Voor deze honden is deze sport (er even van uitgaande gezien uw berichtje dat ze ermee trainen) een ontzettende goeie uitlaat klep. En ze vinden het prachtig om te doen.

Maar is dit niet het geval en wordt deze hond alleen maar in de schuur gehouden en er gebeurt verder niets mee, dan is dit zeker te betreuren. Juridisch gezien is er weinig mogelijk hierin. De hond heeft een ruim hok tot zijn beschikking en dus ook voldoende (wettenlijke) ruimte. En als de hond een nachtverblijf heeft en droog ligt is daar helaas niets aan te doen.

Het mogelijke piepen wat u hoort als de hond geluid maakt, lijkt op een soort blafbandje. Dit is een apparaat die in de hondenwereld eigenlijk niet geaccepteerd wordt. Vele hondenvereningen staan dit ook niet toe.
Echter is hier ook weing tegen te ondernemen, want het is vaak kiezen. Of de buren gaan klagen over een alom blaffende hond of dit.

Nu begrijp ik uw terechte zorgen hierin, ik denk dat u de vraag die u hier stelt ook misschien eens aan uw buurman kunt voorleggen. Uiteraard raad ik u aan om dit te doen als de 'gemoederen' in goede verstandhouding is. Dit kan u misschien een boel verklaren, of in ieder gevan u het gevoel geven dat u er iets aan hebt proberen te doen.

Met vriendelijke groet,

Berrie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wij hebben altijd herders gehad die afgericht waren (zowel pak als speurwerk) maar niet teveel socialiseren is bullshit.
buiten de training om waren onze honden gewoon huishonden en zeer vriendelijk. (zeg maar sullig)

ze staan wat eerder op scherp naar leden die niet bij het gezin behoren maar dat is pure logica want beschermen is hun ding. ze accepteren het ook als je zegt dat het goed is. in het veld ondergingen ze als het ware een metamorfose en zag je niets terug van de gezellige huishond. ik vraag me dan ook af in hoeverre deze mensen #echt# met hun hond bezig zijn. juist socialisatie is erg belangrijk bij deze honden, ze zijn namelijk net wat sneller attent dan de gezelschapshond. socialisatie betekent bekend zijn met, en zich kunnen schikken in.... wat weer rust geeft. een aanrader dus.
juist een goede band met de hond zal zijn will to please ten goede komen. zijn roedel is zijn kluppie en hier moet hij een plek in hebben. tenzij je er geen fuck van snapt natuurlijk en alleen een brok frustratie wil kweken.

neem maar van mij aan dat je met deze honden lang niet hetgeen kan bereiken in de sport als dat je met een hond kan die in balans is, dus gewoon gezond is in zijn hoofd.

bij klachten gewoon de politie bellen, en de dierenbescherming, steeds weer. de wet schiet ernstig tekort hierin, dus als een hond onderdak heeft, een bak water en voer krijgt is er strafrechtelijk geen fluit te ondernemen. bij meerdere klachten moeten ze wel wat ondernemen. noteer wel voor jezelf wanneer je melding hebt gedaan en wie je hebt gesproken. dit kan altijd van pas komen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hallo normaal gesproken worden er geen train honden voor politie in een woonwijk of dergelijke gehouden ik zal contact opnemen met dierenbescherming en on de andere de politie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wij woonden wel degelijk met onze honden in een woonwijk hoor. waren allen afgericht volgens de normen van de KNPV. pak en speurwerk deden ze netjes en hadden hun certificaten behaald en keuringen doorstaan. en overlast hebben ze nooit veroorzaakt en zonder commando waren het hele normale herders die 100% te vertrouwen waren omdat ze onder appèl stonden.
m.a.w. ze weten wanneer ze aan het werk moeten en wanneer ze gewoon hond zijn en dus super sociaal.
africhting word ook door burgers gedaan zodat een hond dienstklaar is, maar niet iedereen weet dit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een hond die volgens de normen van de KNVP afgericht zijn kunnen ingezet worden als diensthond (dat werden onze honden ook) in een kennel kan bij een jonge hond de actieve agressie verder ontwikkelen. voor verdedigingsdrift buitdrift hetzelfde verhaal, dan kan een jonge hond verder rijpen, en het is pas werkelijk van belang als een hond met PH1/2 en projectbew echt in dienst treedt. voor die tijd word de basis gelegd (socialiseren dus in al zijn aspecten) helaas zijn er prutsers die denken dat eenkennigheid en fel gedrag de enige en juiste drift is om agressie op te wekken voor bv pakwerk want dan zijn ze zo lekker scherp en fanatiek. het vermijdgedrag word hier voor het gemak maar overgeslagen, maar dat kan tegen je werken en idd dat komen ze zichzelf tegen met dank aan een loyale hond die ze hebben weten te creëren maar nog steeds een dier is met logisch gedrag wat niet altijd prettig uit kan pakken. geen enkel huisdier hoort alleen te zijn met een klein kind. met mijn huidige hond zit ik niet in de sport, maar ze is wel degelijk opgevoed. de kids ook naar de hond toe, net zo goed. normale dosis respect wederzijds, de mand is 'buut vrij' en klieren is niet toegestaan.
van de hond accepteer ik niet dat hij tegen de kids aanhangt, trekspelletjes met ze doet, de hond een spel wil starten met ze want dit bepaald een hond gewoon niet.
over hun heen gebogen gaat staan, als eerste eten en de deur door gaan idem.
veel mensen/ouders snappen het niet/kennen die signalen en het hondse gedrag niet en zo kan zogenaamde sul van een golden retriever met bijt incidenten op nummer 1 staan, maar dit ras is echter net zoveel hond als de pitbull, herder, chihuahua of wat dan ook. maar ach, hij beschermd het kind zo leuk als deze op zijn rug ligt te spelen en over die kleine hummel heen staat. dát is pas vragen om ellende terwijl de hond niet vals is, ook al bijt hij het kind op een dag. in vele gevallen moet de baas opvoeding krijgen en niet de (gebeten) hond. bij deze buren lijkt een heropvoeding overigens ook een goed middel om ze wat te laten socialiseren en op te voeden.