Hoe moet je een kat verhuizen?

Iemand van mijn familie is gestorven en had een kat. Mijn grootmoeder zou de kat bij haar willen laten intrekken. Kan dat en zo ja hoe zorgen we ervoor dat de kat bij mijn oma blijft en dat de kat dus niet terug gaat naar het huis van de overledene?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb ook mijn kat moeten verhuizen toen wij gingen verhuizen, het was dicht bij het oudr huis, eigenlijk moet je hem gewoon in een kattenbakje doen en zorgen dat hij niks ziet want hij onthoud dat allemaal

Antwoorden (6)

De kat binnen houden en zorgen dat de kat niet naar buiten kan.
7 jaar geleden
Doe ze in een kattenreismand. als ze bij je oma is dan moet oma zorgend at de kat de eerste 6 weken zo ongeveer, niet naar buiten kan, zodat ze aan de geur van het huis gewend raakt. Hou er rekening mee dat de kat in het begin angstig kan zijn
7 jaar geleden
Inderdaad ongeveer 6 weken binnen houden, zorg voor vers water en goed voer. Had ze een kattenbak? Want anders moet je die natuurlijk ook nog regelen. Probeer iets mee te nemen bijv een dekentje waar ze altijd op lag en leg die bij haar in de buurt zodat dit een veilig thuisgevoel geeft.

Ze zal overal gaan snuffelen maar laat haar haar gang gaan dit is de manier voor poesen om te zoeken en te kijken waar ze is.
Uiteindelijk wanneer je ziet dat ze meer op haar gemak is kun je proberen haar in de tuin/balkon te laten. Gewoon overdag. Zodat ze steeds verder kan.

Succes en lief van je oma.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
-Het is heel belangrijk of grootmoeder misschien al een kat heeft en dat daar dus een heel ander probleem opduikt. De truc is natuurlijk een kennismaking zonder dat dit meteen een knokpartij wordt.-

Een kat moet wennen aan verandering. Verlies van de vorige eigenaar en wennen aan nieuwe omgeving en nieuwe mensen. Dat is een feit, wat sommige mensen wel eens vergeten.

Het wennen aan de nieuwe omgeving is in het algemeen kort: binnen houden , ook niet op het balkon (mijn kat sprong naar beneden van 1 hoog) en na minstens 4 - 6 weken eventueel naar buiten.

Er zijn 2 hulpmiddelen om een kat zich prettig / thuis te laten voelen (bv Feliway anti-stress spray).

[ Niet iedere kat wil dit trouwens, is er een tuin (kattenluikje in de deur) dan kan de kat niet verder dan de tuin willen en gaan, maar beter is om de tuin af te rasteren of een buitenverblijf (deel van de tuin met palen/kippengaas omheinen met binnenhok), zowel voor de veiligheid van de kat als het genoegen van de buren/tuinen. ]

-Het is heel belangrijk of grootmoeder misschien al een kat heeft en dat daar dus een heel ander probleem opduikt. De truc is natuurlijk een kennismaking zonder dat dit meteen een knokpartij wordt.

Laat de nieuwe kat in één kamer wennen aan het nieuwe (t)huis, hier slapen en eten, hier de eerste tijd acclimatiseren.
De eerste kat van oma moet ook niet de kans krijgen om die kamer te betreden. Om kat-1 aan kat-2 te laten wennen, neem je 2 doekjes, hiermee wrijf je over een kat om zijn geur er aan te krijgen en ga je hiermee naar de andere kat en biedt dit aan. Laat maar ruiken en andersom ook natuurlijk , daarna zelfde doekje gebruiken, de geuren mengen zich. Gaat dit goed, stap 2.
---neem echt de tijd hiervoor, eenmaal te snel kan je weer helemaal opnieuw beginnen.---
Stap 2. Heel voorzichtig beide katten laten 'neuzen' door bij voorkeur een glazen deur of om een hoekje, maar geen mogelijkheid tot fysiek geweld geven. --alweer neem de tijd, beter een dag te lang, dan te vroeg--
Gaat alles goed, kun je laten kennismaken, voorzichtig elkaar samen laten en kijken naar iets moois of misschien 2 eenlingen die gedwongen onder één dak wonen, dat kan natuurlijk ook.

Is ook afhankelijk van verleden, altijd alleen geweest? en leeftijd? jong/oud/middelbaar, solitair? karakter, speels of niet?Hopelijk klikt het en gaat het gewoon goed.

Succes, fijn dit gouden mandje!

Toegevoegd na 1 minuut:
Vergeet ik nog: wereld van verschil om eigen spullen, mand/kattenbak/eet en drinkbakjes mee te nemen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is nogal wat voor het beestje, het baasje overleden en nu ook nog verhuizen. Laat je oma eerst een feliway verdamper inpluggen voor een veilig thuis gevoel. Neem ook zoveel mogelijk spulletjes mee waar de geur van thuis aan zit: sowieso de mandjes en dekentjes, maar wellicht kan er bijvoorbeeld ook de stoel meeverhuisd worden waar de kat vaak op lag? Verander verder zo min mogelijk om het voor het beestje nog een beetje behapbaar te houden. Geef dus hetzelfde voer, gebruik hetzelfde kattengrit. Zorg dat er ruim voldoende verstopplekjes zijn (zet desnoods wat kartonnen dozen her en der), en zorg ook voor hoge uitkijkplekjes, een plek op de vensterbank enz. Laat de eerste tijd niet teveel bezoek langs komen om de kat te bewonderen, laat het beestje eerst rustig settelen. Door alle stress is het dier ook vatbaar, dus hou goed in de gaten of medisch gezien alles nog in orde lijkt. Sowieso kan een keuring nooit kwaad, zeker niet als het al een wat oudere kat is, maar laat het dier eerst rustig wennen.
En houd de kat binnen: let op want ze zijn sneller dan je zou denken, alertheid is geboden. Wacht minstens tot het dier een tijdlang totaal ontspannen is, dat is verstandiger dan een aantal weken af te gaan tellen. Sommige katten zitten na 6 weken nog steeds achter de bank de kat uit de boom te kijken, en die hou je natuurlijk binnen. Succes!
Rieneke1
7 jaar geleden
Wat fijn dat je oma voor de kat kan zorgen.
6 weken lijkt mij rijkelijk lang. Een kat moet na 2 weken toch wel aan zijn nieuwe huis gewend zijn.
Ik ben ooit anderhalve kilometer verderop gaan wonen met 3 katten. 2 katten waren binnen een week gewend aan het nieuwe huis, maar kat nummer 3 is nog meer dan een jaar iedere morgen naar het oude huis gelopen en iedere avond was hij er weer met etenstijd. Iedere kat reageert weer anders op veranderingen.