Twee katten bij elkaar; hoe weet ik nu of het klikt?

Een paar dagen geleden hebben we een tweede kat in huis. De eerste twee dagen gromden beide beestjes tegen elkaar. Dit gaat nu iets beter, maar toch houden ze elkaar contant in de gaten. Soms slapen ze allebei samen op bed, andere keren vallen ze elkaar aan. Is dit normaal of moet ik me zorgen maken? Ik wil het beste voor beide dieren en niet dat ze zo meteen beide gestrest zijn.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Er staan op YouTube meerdere filmpjes (zoek op two cats first day) waar dat vanzelf goed komt. Uitzonderingen daargelaten (1 stopt met eten bijvoorbeeld), geef het minimaal een week of 2.

Wel belangrijk: bekijk of de machtsverhouding ongeveer gelijk is, de ene net zoveel "wint" als de ander...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Geef ze even de tijd aan elkaar te wennen, de eerste ziet de tweede nog als indringer (de eerste dagen) daarna zou het al een stuk beter moeten gaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb ook twee poezen in huis die al acht jaar lang malkanders zuster zijn, maar elkaar net zo goed over de neus likken als krabben. Daarbij maken ze als alle andere katten een typisch katachtige indruk: ze slapen vooral veel en vredig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Owja: de vraag staat 7 dagen standaard open, geef je dan even een update, en via bewerken wellicht een foto?

(ben nou eenmaal een sukkel op dat gebied: niets mooiers dan beestjes die het goed met elkaar kunnen vinden)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben 3 keer in m'n leven getild, voor flinke bedragen. Maar nog nooit door iemand die blij is met, en liefde voelt bij, onschuldige beestjes... Blijf "soft" dus! De grootste integriteit vind ik altijd bij dierenliefhebbers!
Niets om je druk over te maken. Als je erbij bent maken ze vaak de grootste bonje (jaloers) om tegen elkaar aan te slapen als je weg bent.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik heb het gedaan door 2 katten uit 1 nest te nemen, en te kijken welke lekker tegen elkaar aan lagen, dat leken me 2 maatjes, die wilde ik samen hebben en het gaat echt heel goed, ik heb ze nu 5 jaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn ervaring is dat het hooguit enkele weken duurt voordat de twee een wederzijds acceptabele rang in het gemeenschappelijke territorium hebben gevonden en het voor ons dus lijkt alsof het klikt. Een enkele keer zullen ze nog wel eens wat proberen, maar dat is normaal.
Overigens heb ik onze katten wel eens meegenomen naar een vakantiehuisje en daar kregen de twee waartussen het al jaren klikte weer flinke ruzie. Blijkbaar moet het in een nieuw territorium opnieuw gaan "klikken" ofwel begint het spel om de rangorde opnieuw. Dit duur gelukkig dan geen weken :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als er kleine katjes komen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geen zorgen! De kat is een territoriaal dier, maar óok een groepsdier (in tegenstelling tot wat wel eens wordt gedacht). De katten moeten elkaar leren kennen en leren vertrouwen. Dit kan overigens wel enkele weken duren, zelfs maanden. Dus als ze nu al bij elkaar in de buurt slapen, is dat een goed teken.

Je kan ze helpen om elkaar lief te gaan vinden. Heel bewust tegelijk eten geven bijvoorbeeld en dan de etensbakjes steeds dichter naar elkaar toe zetten. Zorgen dat ze samen spelen, door met touwtjes of een laserlampje ze tot spelen te verleiden.
Wat je niet moet doen overigens is ingrijpen als ze ruzie hebben. Ze zullen nog wel eens een beetje boksen en worstelen en er kan er ook wel één gaan krijsen af en toe. Laten gebeuren! Tenzij er bloed vloeit, is dit voor hen de manier om onderling te bepalen wie de baas is.

Leuk, hoor, twee katten. Ik weet niet hoe oud de eerste is en hoe lang je die al hebt, maar mijn ervaring is dat een solitaire kat veel bewegelijker en speelser wordt als er een tweede dier bij komt.

Geniet er van!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hierboven al veel goede tips, daarom alleen een aanvulling:

Kijk uit dat je de nieuwe poes, hoe graag je die ook extra op haar gemak wilt stellen, niet té veel aandacht geeft ten koste van de ander. Je eerste kat heeft het er al even moeilijk mee om een 'indringer' te accepteren, en een rangorde te bepalen voor de nieuwe situatie. Als je de tweede poes heel veel aandacht geeft, is het voor de eerste alsof er niet een nieuw vriendinnetje bij is gekomen, maar een indringer die jouw aandacht 'steelt'.

Ik bedoel niet dat je niet lief mag zijn tegen de nieuwe poes, maar knuffel vooral ook je eerste poes vaak en veel. Zo leert hij dat de nieuwe situatie vooral leuk is, en heeft hij minder motivatie om de ander op te jagen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat ik een beetje mis in de antwoorden hierboven, is een wedervraag. Gaat het om katers of poezen? En zijn ze geholpen? Want dat maakt vaak een wereld van verschil. Ik heb mijn oudste kater laten castreren voor er een tweede kwam.
Mijn tip was echter geweest ze één à twee dagen in een aangrenzende afgesloten ruimte te laten zitten. Zou kunnen ze elkaar horen en ruiken (door de spleet onder de deur misschien zelfs zien) en zijn ze een beetje voorbereid op wat er komen gaat. Voor nu, zolang ze ook naast elkaar slapen maak ik me geen zorgen, als ze elkaar werkelijk niet konden luchten, dan is er niets aan de hand.
Houd in gedachten, dat wanneer jij van het ene op het andere moment met een wildvreemd persoon in een huis werd gezet, je ook niet zonder kleerscheuren door de eerste week zou komen. Ze moeten gewoon nog even bepalen wie waarover de baas is...
Succes in ieder geval, en gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
laat ze een paar dagen aan elkaar wennen en als dat niet lukt, zet ze dan in een kamer en dan moeten ze wel aan elkaar wennen. maar als je bang bent dat het dan echte ruzie wordt, zet er eentje in een hok met tralies/glas en de andere niet, dan kunnen ze rustig aan elkaar wennen.
maar eigenlijk weet je nooit zeker of het klikt tussen katten, behalve als ze hetzelfde goedaardige karakter hebben. ik wens je in ieder geval succes!