welke rassen zijn goed als blinde geleide hond?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Labradors zijn meestal het meest gebruikte ras voor blinde geleide hond

Antwoorden (2)

Als blindengeleidehond zijn geschikt de Labrador retriever, de Golden retriever, de Duitse herder, of een kruising van deze rassen. Ook de Australische labradoodle, een kruising tussen labrador en poedel, is geschikt, onder meer omdat die geen of weinig allergische reacties oproept.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ook worden ze gekozen op hun intelligentie en hun wil om te werken. Herdershonden zijn honden die bekend staan om hun intelligentie, hun loyaliteit aan hun baasje en de wil om een taak te hebben. Deze honden kun je heel makkelijk zulke dingen aanleren, dit omdat deze honden heel graag willen leren. Daarvoor zijn ze gefokt. Prachtige rassen! Dit is ook de reden waarom ze vaak bij de politie ingezet worden. Je doet deze honden hier ook echt een plezier mee. Maar dit geldt ook voor de retrievers, poedels, verschillende collies. (zie bijv. Lassie) Ook hele intelligente rassen! Zelfs de poedel! Helaas denken mensen bij poedels aan een deftige of statige hond die vooral mooi moet zijn en waar je mee moet showen. Dit vind ik jammer want daarvoor zijn poedels eigenlijk niet gefokt. In eerste instantie waren dit ook werkhonden! Hun vacht is inderdaad ook fijn voor mensen met een allergie. Ze verharen namelijk een stuk minder. Zelf ben ik hondentrimster en ik geloof niet helemaal in de zogenoemde "allergievrije hond" maar ze verharen wel een stuk minder. Waarom kiezen ze dan bijvoorbeeld geen Bulldog? Nou omdat deze honden nooit gefokt zijn om te werken. Dit zijn echte gezelschapshonden. Ontzettend eigenwijs ook. Je zou deze honden denk ik wel deze dingen kunnen leren maar ten eerste duurt dit waarschijnlijk drie keer zo lang en ten tweede, de garantie dat een ervaren, volledig opgeleide Bulldog daarna ook nog echt gaat doen wat je wilt wanneer jij dat wilt of hulp nodig hebt, ligt aan de Bulldog... Als hij op dat moment geen zin heeft om dat te doen, doet hij het gewoon niet! Desondanks zijn bullies geweldige honden hoor! Sorry voor mijn lange antwoord. Ik werd iets te enthousiast haha
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De bulldog is oorspronkelijk gefokt als vechthond (bullenbijter ofwel stierenbijter). Vechthonden zullen nimmer als blindengeleidehond gebruikt worden. Al zijn ze nog zo lief, de genetische aanleg blijft uiteindelijk vechten en dat risico zal de KNGF niet willen lopen.
De oorspronkelijke Engelse Bulldog had meer weg van de Staffordshire bullterrier. De tegenwoordige Engelse bulldog is door alle inteelt een invalide hond geworden met ademhalings- en gewrichtsproblemen (zoals ook helaas andere rassen lichamelijke problemen ondervinden).
Ook een bouvier is hiervoor een mogelijkheid.

"De Bouvier is uitermate geschikt voor waak en verdediging werk. Hij is goed af te richten en werkt graag voor zijn baas.

Deze hond heeft zeker een goede opleiding nodig omdat hij maar al te graag zijn eigen willetje wil doordrijven. Je koopt dan ook geen Bouvier zonder daar eerst eens goed over na te denken. Dat geld trouwens voor de aankoop van elke hond.

Omdat de Bouvier zo geschikt is voor waak en verdedigingswerk wordt deze hond dan ook veel gebruikt in de africhting. Op de hondenschool is hij een graag geziene gast, werken voor zijn baasje, daar heeft deze hond heel veel plezier aan."