Hoe leer ik mijn kat af om in de gordijnen te hangen?

Mijn kat is een ex katertje van 8 maanden. Wij hebben hele mooie gordijnen waar hij graag in klimt. Hoe kunnen wij hem dit afleren zonder een plantenspuit te gebruiken? Heeft iemand dé gouden tip? Hij heeft genoeg speeltjes en een krabpaal en ik weet dat het natuurlijk gedrag is. Maar ik zou graag willen dat hij hier mee ophoudt. Wie o wie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.4K
liveisgreat
12 jaar geleden
heb dezelfde vraag... ben benieuwd naar de antwoorden!

Antwoorden (3)

Je kunt Valeriaandruppels kopen bij bijvoorbeeld het Kruidvat en dat op de krabpaal en speeltjes sprenkelen. Daar zijn katten dol op! Dan gaan ze deze dingen graag gebruiken in plaats van je gordijnen. En de kat steeds consequent uit de gordijnen halen en boos 'nee' zeggen. Volhouden, al is het twintig keer achter elkaar in een uur.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met het eruit halen en boos worden (door NEE te roepen) op hem zijn we al mee bezig. Als we opstaan stopt hij al en rent hij weg. Ik denk gewoon dat hij het doet om vervelend te zijn, zeg maar puberaal gedrag. Ik ga toch dat valeriaan maar is kopen! Bedankt!
Snuffel
12 jaar geleden
t is heel herkenbaar hoor. Ik heb hier zelfs twee van die bengels (4 maanden oud) rondhollen. Af en toe heel vermoeiend.
hij klimt er graag in zeg je, dus het is al een gewoonte geworden.
om die gewoonte te doorbreken zou het het mooiste zijn als je de gordijnen tijdelijk op kan knopen.
daar kan hij alvast niet meer in hangen.
bied hem ondertussen alternatieve klimmogelijkheden, zoals een paar krabpalen (klimmeubelen) die strategisch zijn geplaatst, bijvoorbeeld bij het raam.
speel verder veel met hem, laat hem maar rennen en springen!
bedenk ook dat je katertje nu een puber is, en pubers kunnen strontvervelend zijn.
heb geduld, het duurt niet zo gek lang meer voor je katje wat rustiger zal worden.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gordijnen hangen achter de bank, dus als hij vanaf de leuning er in gaat, is hij al op de helft. Denk je niet dat als we de gordijnen opknopen en ze na een tijdje weer losmaken, dat hij ze dan weer interessant vindt en het verhaaltje weer opnieuw kan beginnen?
Rieneke1
12 jaar geleden
nee, ik denk dat het zeker de moeite waard is om het gedrag zo radicaal te verbreken.
zoals gezegd moet je wel voldoende alternatieven bieden.
het is de bedoeling dat hij daar op ingesteld raakt.
Er zijn druppels moet je even vragen aan dierenarts waar je ze kan kopen
Dat ze niet lekker vinden helpt ook bij krabben aan bank dat moet je op de gordijnen doen