Driegt een hamster minder lang te leven als je hem ' af en toe' wakker maakt overdag?

Ik maak mijn hamster soms wakker als hij aan het slapen is. Ik heb een foldertje gekregen waarin staat dat ik heb nooit wakker mag maken onder zijn slaap. Is dat zo? Want ik vind het heel lang duren voordat hij uit zijn hol komt, het is een nachtdier! Is dat zo? Alvast Bedankt!

Toegevoegd na 4 minuten:
*dreigt* Het leeft normaal 2 a 3 jaar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is algemeen bekend dat het nachtdieren zijn.
misschien had je je dit vooraf beter kunnen realiseren?

Het beste antwoord

hamsters zijn idd nachtdieren. voor geen enkel mens en dier is het niet gezond om gewekt te worden als het behoefte is aan slaap (bioritme is een ingewikkeld proces dus hier verander je niets aan bij je hamster door hem te wekken)

voor het dier is het helemaal niet prettig, en daarbij voor jezelf ook niet altijd.

het druist tegen de natuur van hier beestje in

de hamster is een prooidier en zal op scherp staan als het gewekt wordt (vandaar het zogenaamde 'humeur') en kan uit schrik bijten (verdediging)

onze hamsters krijgen in de namiddag hun eten en komen uit hun huisje rond die tijd.
(en anders wel als ze de voerpot horen als we de andere hamsters, ratjes en muizen hier eten geven) :)
als de hamsters gegeten hebben (voer naar hun verstopplekje hebben gebracht) en zich hebben gewassen worden ze opgepakt. (na een half uurtje ongeveer)
dus ze kunnen eerst op hun gemak 'hun ding' doen zonder dat de wakker gerammeld worden.

ik blijf erbij dat het kijkdieren zijn en geen knuffeldieren al zitten er soms hele lieve hamsters tussen.

(wij hebben de hamsters omdat ze anders afgemaakt zouden worden omdat het mannetjes zijn, wakker maken omdat wij het zelf zo leuk vinden doen we hier dus ook niet)

het komt weleens voor dat een hamster zich echt dood kan schrikken, dus wellicht wel iets om toch maar rekening mee te houden omdat jou ritme nu eenmaal anders is dan dat van de hamster.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
mooi antwoord weer euca!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thanx rieneke en Cica (en de anonieme plusser) :) tja, elk soort en dier zijn ding, en dat moet ook zo blijven is mijn idee.
dat maakt elk dier juist weer leuk en anders
(hihi, en zelfs bij hamsters zijn er heuse karakters en persoonlijkheidjes te onderscheiden) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje! Hier heb ik veel aan :)

Andere antwoorden (3)

dat zou best eens zo kunnen zijn.
als een hamster regelmatig wakker wordt gemaakt, geeft dat op de duur chronische stress .
zoals bekend verlaagt chronische stress de weerstand.
laat het beestje liever met rust, zodat het zijn natuurlijke ritme kan volgen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd, slaap is slaap dus lekker laten knorren :) heb een idee voor de vraagsteller wat spontaan in me opkomt:
de hamster met rammelend molentje in de slaapkamer zetten. dit vormt waarschijnlijk een goed beeld van hoe vervelend het is om wakker gemaakt te worden. ;-)
Nooit mag wakker maken is een beetje hoog gegrepen, maar als je dat te vaak doet krijgt hij stres. Ook stoor je hem bij zijn rust die hij net als ons (mensen) nodig heeft. Het is zeker een nachtdier, dus vandaar dat hij, als jij wakker bent in zijn hol zit en andersom ;) hem af en toe eens wakker maken kan echt geen kwaad. Maar niet elke middag.

Toegevoegd na 12 minuten:
Verwacht overigens niet dat je dan een vrolijke hamster hebt, die je net heb wakker gemaakt :p

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hamsters
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vooral die laatste zin!!! ;-))) en ach, als iemand aan mijn bed loopt te rammelen op het moment dat ik diep slaap komt er ook geen spontane reactie. +1
Ik heb zelf al 3 hamsters gehad en heb nu mijn 4e, ik maak mijn hamster ook vaak overdag wakker. Mijn hamstertjes leefden allemaal zeker 3 jaar dus zo slecht kan het niet zijn. ik maak hem elke ochtend wakker en dan zie je dat hij ook een bepaald ritme gaat krijgen.