Waarom blijft mijn poes steeds met haar nageltjes overal in hangen?

Ik heb een poes van 7 jaar. Zij loopt steeds met haar nageltjes uit. Op het laminaat hoor je haar steeds tikken. En als ze boven loopt (daar ligt laagpolige vloerbedekking) blijft ze steeds vast zitten.

Ik heb 2 krabpalen die goed gebruikt worden. Maar toch blijft zij dat probleem houden. En af en toe zit ze ook echt vast en moet ik haar helpen los te geraken.

De kater van 8 heeft dit probleem niet.
Hoe komt dit? En wat kan ik eventueel doen?

7 jaar geleden
5.1K
Ivana
7 jaar geleden
Als ze niet buiten komt slijten de nageltjes niet. Dat is niet bij alle katten eender. Je zou ze regelmatig kunnen knippen, dan is het leed geleden.
dudemeister
7 jaar geleden
knip echt letterlijk het puntje eraf

Antwoorden (1)

Seniorenkatten hebben in toenemende mate problemen om hun nageltjes goed in te trekken, plus dat ze door artrose hun nagels minder goed verzorgen (oude hoesjes aftrekken met de tanden, flink krabben).
Een senior is jouw poes nog net niet, dat begint vanaf een jaar of 8. Toch zou het goed kunnen dat je katje al last heeft van artrose, zoals veel katten van haar leeftijd. Vaak gaat dat sluipenderwijze en wordt het door de eigenaar niet snel opgemerkt. Let er eens op: lijkt de kat wat luier dan vroeger? Springt ze nog steeds makkelijk op en van hogere plekjes, of mijdt ze die wat meer, of zoekt ze een omweg? Kijk eens hoe ze beweegt als ze uit rust komt, is ze na even flink uitrekken goed soepel? Bedenk ook dat katten met artrose goede en slechte dagen kunnen hebben.
Het kan, zeker bij binnenkatten, geen kwaad een klein puntje van de nagel af te knippen. Koop hier het liefst een speciaal tangetje voor, en maak je geen illusie datje alle nageltjes in 1 keer kan doen. Even 1 enkel nageltje als poes ligt te pitten werkt wellicht beter dan een militaire operatie.
Rieneke1
7 jaar geleden
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Nou wat dat betreft is onze poes heel relaxed. Ook als ze iets niet leuk vind. Ze staat het toe zonder tegen te werken met uitzondering van: "pil toedienen" en zolang het geen pijn doet. Dus ik zal eerdaags een tangetje kopen. Wat versta jij onder een klein puntje? Ik moest vroeger de nagels van mijn cavia knippen maar daar moest je opletten met "het leven" in de nagel.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Van artrose merk ik trouwens niets. Geen extra luiheid. Nog steeds goed aan het springen en klimmen. En na het slapen meteen actief.
Rieneke1
7 jaar geleden
Fijn dat je kat zaken zo makkelijk toelaat! Het is idd opletten dat je niet in het leven knipt. Succes ermee,
HeerVoldemort
7 jaar geleden
@Rieneke1, ik kom toch even op deze vraag terug. Sinds kort (ik heb het niet in de gaten gehad omdat ze het doet op plaatsen waar ik niet kom) maar ze plast niet meer op de bak...maar in huis. Bloed en urine onderzoek zijn goed. Geen nieren, schildklier, diabetes, blaasgruis of blaasontsteking. Ze staat regelmatig voor de kattenbak kijkt er naar...maar gaat er niet in. Ik heb een nieuwe kattenbak en nieuwe soort grind. Maar op zolder staat nog een bak die zij altijd het meest gebruikt met het oude grind. Daar wil ze ook niet meer in. Ze wast zich heel erg veel. De dierenarts denkt aan een gedrags probleem. Ik vraag me af of ze toch artrose zou kunnen hebben.
Rieneke1
7 jaar geleden
Dat zou kunnen, de instap kan wat te hoog zijn. Ga eens in overleg met de Da. Je zou haar een dag of 5 op pijnstilling kunnen zetten, en kijken of dat verschil maakt. Veel wassen kan gedragsmatig zijn, maar ook duiden op pijn. Verder: terug naar het oude grit, de 2e bak wellicht wat makkelijker bereikbaar neerzetten (maar wel op rustige plek op afstand van andere bak en van eten en drinken). Kan het zijn dat er iets naars is gebeurd op de bak: onmin met je andere kat bijvoorbeeld? Hoe gaat het met poepen, had je daar een tijd terug ook geen problemen mee? Derde bak erbij een optie? Heb je al feliway hangen? Hou je ze bezig qua nieuwe dingen, uitdagingen, voerpuzzels, spelen enz? Eten doet ze normaal? Maar eerst overleg met je da. Plekken goed schoonmaken, bijv met HG alle nare geurtjes weg (niet te verwarren met spuitbus alle nare luchtjes weg). En laat je NIET verleiden om de kat op clomicalm te zetten!
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik heb alles schoongemaakt met uri-go. Het poep probleem is met Voldy. Maar dat gaat goed hij krijgt laxeermiddel. Het plassen is nu met Videl. Eten gaat ook moeilijk. Omdat Videls voer in een voerkist staat en ze heeft geen zin om daar in te gaan. Als ze er in zit eet ze wel normaal.
Rieneke1
7 jaar geleden
Waarom heeft ze geen zin erin te gaan? Belegert Voldy haar?
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Nee. Helemaal niet. Ze is gek op dat goedkope "vlees" van de Aldi, uit een kuipje, kalkoen in saus. Daar geef ik elke dag een kuipje van, ieder de helft, dat is de enige manier om Voldy het laxeermiddel te laten eten. Als ik het schaaltje voor Videl buiten de voerkist zet, vreet Voldy eerst haar schaaltje leeg en dan die van hemzelf. Zij hoeft zijn bakje niet...door dat laxeermiddel, dat proeft zij. Dus ik zet haar bakje in de kist. Voldy laat haar dan met rust en eet rustig zijn portie op. Zij blijft voor de kist wachten en mij aankijken. Als ik het er dan uit haal en voor haar neerzet eet ze er van, met smaak. (Totdat Voldy besluit dat hij er meer recht op heeft) Dan loopt ze weg. Maar ook met het gewone eten. Ze gaat steeds naar de kist. Blijft er een tijdje voor zitten en loopt dan weg, paar keer per dag. En af en toe gaat ze erin. Ze moet wel moeite doen om erin te komen. En voor een maand of 6 terug heb ik een nieuwe kist gemaakt met een grotere opening. Zodat ze er makkelijker in kon. Maar ze moet nog steeds wat door haar pootjes zakken om erin te komen. Ik vraag me dus af of ze daar last van heeft.
Rieneke1
7 jaar geleden
Duidelijk ja, dan vraag ik me dat ook af: niet op de bak, niet in de kist.....1 + 1= 2. Overleg over pijnstilling, ben benieuwd. Mocht het artrose zijn, dan kan je ook nog supplementen geven om zo min mogelijk pijnstiller te hoeven geven. Maar eerst maar eens kijken wat dit oplevert. Katten zijn zulke meesters in het verbergen van pijn helaas.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ja ik ga morgen ochtend de dierenarts opbellen. Ik heb haar nu een paar dagen extra in de gaten gehouden. Omdat ik nu een idee heb waar ik op moet letten. En nu zie ik meer dingen. Moeilijker lopen. Veel liggen op rare plaatsen vooral op de grond. Wel komen voor aandacht, maar niet op de bank springen, vooral op de grond blijven staan. Als ze op de bank is niet eraf willen. Niet veel naar boven gaan. Ik hoop dat ze artrose kunnen zien met een foto. Want dan moeten ze die maar maken. Ik weet dat mijn ouders goede ervaringen hadden met metacam en Royal Canin Mobility voor de hond. Misschien dat dat voor de poes ook werkt.
Rieneke1
7 jaar geleden
Best kans dat je verhaal duidelijk genoeg is. Ik gaf metacam, maar ook glucosamine met chondroïtine, Zodoende kon ik de dosis metacam verlagen. Verder is het fijn voor poes als je meedenkt, opstapjes maakt, warme plekjes creeërt enz.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Morgen 16.40 langskomen. Gaan ze foto's maken. Dus ben benieuwd wat daar uit komt. De dierenarts achtte het heel goed mogelijk dat ze artrose heeft nu ik de rest ook vertelde.
Rieneke1
7 jaar geleden
Bij nader inzien toch goed dat er een foto wordt gemaakt, want spondylose is natuurlijk ook een reële mogelijkheid. Ik hoop dat je snel duidelijkheid hebt en weer van en met je katjes kan genieten.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
:-(
Er zitten daar twee dierenartsen in de praktijk. 1 is echt goed, de ander vind ik minder. Ik had vandaag weer die "mindere" "Ik heb vorige week geen aanwijzingen gevonden dat ze pijn heeft." Duwt ze bij Videl op de ruggengraat. "Dat vind ze niet fijn...maar ja dat vind geen enkele kat fijn" Vervolgens "hoe hoog is de instap van de kattenbak?" Dus ik geef dat aan. "Nou dat is niet zo hoog. Ik denk niet dat als ze artrose heeft dat dit het probleem veroorzaakt. Dus wat wil je dat ik doe?" Hoe moet ik dat weten? Ik ben geen arts daarom kom ik bij haar. Ik heb nu Metacam mee gekregen. Een week proberen. Als ze zich beter voelt daardoor dan terug komen en verder onderzoek. Als dat het geval is, maak ik mooi een afspraak bij die andere dierenarts. Ik had hem aan de telefoon gisteren toen ik de afspraak maakte en hij dacht zelf meteen aan artrose.
Rieneke1
7 jaar geleden
Klinkt niet echt vertrouwenwekkend, maar goed je hebt metacam meegekregen en daar gaat het maar om. Ben benieuwd of het beter gaat nu. Laat je even weten volgende week?
Rieneke1
7 jaar geleden
Als ze het aanraken van de rug akelig vond, denk ik toch ook aan spondylose, eventueel icm artrose.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ja ik laat het zeker weten. Het is altijd prettig om iemand met ervaring te hebben die mee denkt :-)
Rieneke1
7 jaar geleden
Graag gedaan en succes!
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ze heeft dus gisteren avond de Metacam voor het eerst gehad. Ze is vandaag al de hele dag op en neer aan het lopen de trap op en af. Naar zolder en bovenin de krabpaal :-O