Als katten alleen brokken te eten krijgen, krijgen ze dan voldoende voedingsstoffen binnen?

Mijn buren zijn met vakantie en ik zorg voor de katten. Maar ik hoef ze alleen brokken te geven (en water, uiteraard), maar geen blikvoer (vlees).
Krijgen ze zo wel alles binnen wat ze nodig hebben?
Ikkeniewete.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
31.5K

Het beste antwoord

Blikvoer is niet zo goed voor katten. Het bestaat voornamelijk uit water, maar er zit veel te veel zout in.
Kattenbrokken is een prima volledig voer. Je doet het dus goed!
Geur is heel belangrijk voor katten. Zorg dus dat je de pakken/zakken met brokjes goed luchtdicht afsluit. Dan blijft het langer smakelijk voor de katten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ja hoor,maar zelf vind ik dat je dan wel een goed merk moet geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, geef mij kat ook tweemaal per dag brokken, en verder niks. Royal Canin.

Maar wacht maar op het antwoord van Rieneke, dat is veel uitgebreider dan die van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
hahaha bedankt voor het compliment! :)
maar nee, het antwoord is al meermaals gegeven.
nou kan ik wel gaan uitweiden over de nadelen van brokken, maar dat valt buiten deze vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat geef jij jou beestjes dan? Zacht voer? Dat is toch juist slechter voor hen?
Rieneke1
12 jaar geleden
nee, ook ik geef brokken, iams.
ook geef ik ze natvoer, maar dan goed spul, zoals snoezepoes.
puur vis zonder toevoegingen, en zo heb je echt nog wel meer merken.
als je geen vlees geeft, zorgt natvoer voor goede vochtinname, wat bij katten nog wel eens een probleem kan zijn.
hier staat er iedere dag vers vlees op het menu: soepvlees, gemalen kippenkarkas, lamshart, muis enz.
verder ontbijten ze met eendagskuiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Harde brokken zijn ook goed om tandsteen tegen te gaan /te beperken.
Hier krijgen ze af en toe een zakje natvoer als traktatie (en als het erg warm weer is, roer ik er voor de zekerheid wat lepels water doorheen).
Rieneke1
12 jaar geleden
dat is een wijdverbreide fabel hippo.
het zetmeel in brokken veroorzaakt juist tandplak, en katten missen een enzym in hun speeksel om dit tegen te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, ik had het van de dierenarts gehoord, en het leek me te kloppen omdat de schrokker hier (hapslikweg) veel meer tandsteen had dan de kat die altijd flink loopt te knerpen met haar brokjes - maar ze kunnen inderdaad ook een compleet andere speekselsamenstelling hebben natuurlijk.
Ja, brokken zijn voldoende want de brokken hebben een goed samenstelling van de benodigde ingrediënten die een kat nodig heeft.
Brokken en water is genoeg voor de katten.
Van blikvoer gaan de katten meer stinken qua ontlasting en scheetjes dus gewoon brokken geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor. Kattenbrokken bevat alle voedingsstoffen voor een kat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor in sommige gevallen is het zelfs beter. Mijn ene kat kan niet tegen vlees (darmproblemen) en mijn kitten lust het zelfs niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Katten krijgen alle voedingsstoffen binnen die ze nodig hebben als je ze kattenbrokjes geeft. Wat wel heel belangrijk is: zorg voor voldoende water!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goed merk kattenbrokken heeft alles wat een kat nodig heeft. Bij een goed merk zal de kat ook minder ontlasting produceren omdat de voedingsstoffen goed opgenomen worden.
Je hebt vele soorten brokken (oude /jonge katten, binnen/buiten katten enz) dus je moet wel het soort brok geven wat voor je kat van toepassing is.
Blikvoer is helemaal niet nodig en moet je zien als een extraatje, een lekkernij.
Veel katten kunnen zelfs niet tegen blikvoer, krijgen ze diaree van.
Goed voer: Royal Canin, Liam, Hill's.
Zelf ben ik groot voorstander van Royal Canin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja hoor ! ze zeggen zelfs dat als je alleen vlees geeft het ongezond is ! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn eigen katten krijgen nooit geen blik voer. Altijd alleen brokjes. En ze zijn kern gezond. Uit ervaring weet ik gewoon dat ze wel 3x zo hard gaan stinken als ze te veel blikvoer te eten krijgen ( hun adem en hun poep) Bovendien is het slecht voor t gebit.Ze krijgen er ontzettend veel tandplak van.
Brokjes zijn zo uitgebalanceerd dat de kat genoeg voedingsstoffen binnen krijgt. Zelf krijgen mijn katten gewoon het huismerk van de c1000 en dat vinden ze heel erg lekker. En ik kom eigenlijk alleen maar bij de dieren arts voor de inentingen. Verder nooit. Dus Ja......ook alleen met brokken krijgen ze alles binnen wat ze nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze krijgen met brokken voldoende voedingsstoffen binnen .Het merk doet er niet toe . Ik heb de analyses van veel soorten naast elkaar gelegd .En er zit op 'n enkel klein detail na , geen verschil in . Dure merken zijn duurder maar NIET beter !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan zou ik het nog maar een keer naast elkaar leggen. juist een klein verschil kan grote gevolgen hebben. bv bij katten die gevoelig zijn voor blaasproblemen.
verder zit er een mega verschil in kunstmatige stoffen en natuurlijke stoffen. je snapt zelf waarschijnlijk wel welke stoffen er beter zijn voor een dier en welke stoffen goedkoper zijn in de productie. er zit wel degelijk verschil in dus......
Ja. Brokken bevatten genoeg voedingsstoffen voor een kat om gezond te zijn. Er zit namelijk vlees/vis en groenten in. Paté enzo is eigenlijk een soort 'luxe' bijvoeding. Best grappig trouwens, wij moeten ook de buurkat voeren omdat de buren op vakantie zijn en die krijgt ook alleen brokken.