kun je in Nederland een Ocelot houden zonder dat je een dierentuin hebt?

ik weet wel dat je speciale papieren moet hebben voor dit exemplaar. maar ik wil wel weten wat voor papieren. waar ik die ook kan aanvragen. want ik wil er echt een hebben. niet alleen omdat ze mooi zijn, maar ook omdat ik veel ruimte heb buiten, en ik zou hem/haar lekker verwennen. ik weet al wat ze eten en wat ze nodig hebben in hun levensomgeving. ik wil ook een huis kopen in een ander land. dus stel nou dat je er geen kan houden in Nederland, ga ik wel kijken in een ander land of ik die daar wel kan houden. kopen vind ik een naar woord. als ik een dier neem, noem ik het adopteren.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
12.2K
Z512099
6 jaar geleden
De Ocelot is aan het uitsterven en beschermd in de meeste landen, je mag er dus geen houden.
Amadea
6 jaar geleden
Wat vinden jouw ouders hiervan?
Antoni
6 jaar geleden
Een gewone huiskat met een vergelijkbaar patroon op zijn huid als huisdier nemen lijkt mij veel verstandiger!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Beste Slimmerikje 909,
Ik wil je met klem vragen om de ocelot niet in gevangenschap te willen houden. Je doet dit dier op een vreselijke manier te kort, door het de vrijheid te ontnemen. Gun deze prachtige,vrijheidslievende kat (en alle andere katachtigen) een leven die bij het dier past, in vrijheid leven

Antwoorden (1)

Nee, dat mag niet. Om te beginnen staat het dier al niet op de lijst van dieren waarvan rijksoverheid heeft bepaald dat die als huisdier mogen worden gehouden. Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/dierenwelzijn/documenten/kamerstukken/2015/01/28/positieflijst-zoogdieren-huisdierenlijst

En vervolgens staat het dier wél op de lijst van internationaal Zwaar beschermde dieren, zie http://www.stichtingspots.nl/deposit/files/1712.pdf . In grote lijnen kun je stellen dat zwaar beschermde soorten niet commercieel mogen worden verhandeld en dat in gevangenschap geboren exemplaren moeten worden onderworpen aan strenge controles en voorwaarden. Het bezit ervan is illegaal en het dier zal in beslag worden genomen zodra openbaar wordt dat jij er een zou hebben.
Amadea