Kan je 1 tot 3 kippen houden in je achtertuin als huisdieren en waar kan je kuikens/kipjes kopen?

Ik wil in mijn achtertuintje kipjes gaan houden voor de gezelligheid en voor de verse eitjes, kan dit zomaar? Waar kan je kipjes kopen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (4)

Er zijn veel soorten kippen. Je zult eerst moeten uitvinden welke kippen het best bij je passen. Koop voor een paar centen eerst eens de kippenencyclopedie van Esther Verhoef. Daar vind je alles over verzorging en de verschillende rassen.
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/kippen-encyclopedie/1001004008489152/index.html?Referrer=ADVNLGOT0020081001004008489152

Je kunt prima een paar kipjes houden in een achtertuin, maar bedenk wel dat ze loslopend alles kapotmaken en je hele tuin omspitten. Een kleine ren is dus wel aan te bevelen.
3 Kippen op 2m2 is te doen.
Neem er geen haan bij, dat is niet nodig om eieren te krijgen. Denk ook niet dat kippen geen herrie maken. Als een kip 's morgens om 5 uur in de zomer een ei legt, kan hij een lawaai produceren, dat heel de buurt er van mee kan genieten.
Veel plezier met de voorbereiding

Toegevoegd na 59 seconden:
Op Marktplaats kan je heel goed naar adressen zoeken voor kippen, ook voor de raskippen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Kan hij.... moet natuurlijk "kan zij" zijn. ;-)
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:)))) +1 !
ik zou 3 kuikens of kippen net aan de leg kopen deze zijn rond 20 weken oud gaat prima in je tuin ik weet niet waar je woont anders zou ik ze bij reek uit warder kopen wel even bellen van te voren zijn hele goeie leg kippen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Fred, Lisanne zal ook kipjes willen die leuk zijn om naar te kijken. Misschien zelfs krielkippen. Legkippen zijn meestal grote of kleine Barnevelders, maar er is zo veel méér!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sierkippen kan je beter niet als kuiken kopen de meeste liefhebbers kunnen het verschil tussen kippen en hanen niet zien deze kan je beter kopen als je het verschil goed kunt zien zou geen haan kopen daar worden de buren niet zo blij van
Paar kipjes achter in de tuin, heel gezellig, weinig nadelen, inderdaad, niet geheel stil, één van mijn dames laat rustig een kwartier lang de hele buurt weten dat ze weer een ei gelegd heeft.
Het uitzoeken van een ras vond ik een hele leuke bezigheid, er zijn vele voorkeuren te bedenken maar ook minder gewenste eigenschappen. Er zijn soorten die bijvoorbeeld schichtig van aard zijn en ook die ronduit brutaal zijn en erg tam worden. Internet (kippenstartpagina) biedt veel leesvoer en info.
Eind november en december zijn er in het hele land kleindier/pluimveetentoonstellingen*. Vaak vind je hier ook de zgn verkoopklasse. Hier worden allerlei rassen te koop aangeboden. Vaak trio's (1 haan en 2 hennen) Bedenk dat niet iedereen in alle vroegte gewekt wil worden door een haan. Sommige gemeenten hebben hier zelfs regels voor op gesteld. Zonder haan geen kuikentjes maar wel eieren. De kostprijs van je eigen eitje ligt doorgaans hoger dan die in de supermarkt, daar tegenover zijn ze verser én zelf ontdekt en geraapt.
Veel plezier

* In Enschede bijv. Oneto (begin december)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb in mijn achtertuin 3 cochin-krielen lopen superleuk,ze zijn handtam en komen mij altijd begroeten,heel gezellig :)
maar het is onzin dat kippen je hele tuin omhalen alleen ik moet wel altijd even met een bezem hun poepjes wegvegen.
maar kippen los laten lopen is echt leuker dan in een ren .
let er echter wel op dat kippen zeker aardig wat verzorging nodig hebben! denk aan:hok,zaagsel,stro,voer...

mijn kipjes leggen aardig kleine eitjes als je grote eieren wil zal je toch een legras moeten nemen als: Isa brown,Isa white,Barnevelder enz.

ik heb mijn krielen bij een fokker gekocht in Renswoude maar er zitten ook een hoop in het asiel(!) en op marktplaats.

ps: het is het leukst als je kuikens neemt ;)

Veel plezier!