Mijn hond wordt agressief (blaffen, grommen, tegen mensen opspringen) als er bezoek komt.. waar kan dit aan liggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
19.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze willen nieuwe afleveringen maken voor de dog whisperer.. je kan je online aanmelden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zelf zo 1 ,2,3 niet weten waar het aan zou kunnen liggen maar ik heb zelf ook een hond, en die gedraagt zich vaak ook niet helemaal volgens de etiquette, en daarom kijk ik soms wel eens het programma van Ceasar dat komt op Anima Planet en dat is echt heel leuk en leerzaam om te kijken. Ik ben op die manier al veel over mijn hond te weten gekomen !
Succes :)

Het beste antwoord

Het is van belang te weten in welke rasgroep je hond thuis hoort. Is het een hond waarvan het ras thuis hoort bij de waak en verdedigingshonden, dan zal hij waakzamer zijn, dan b.v. een jachthond.
Iedere hond heeft het recht de leider van de roedel te waarschuwen bij onraad. De ene hond zal dat naar aard en aanleg feller doen dan de andere hond, die niet als waakhond geboren is. Als de leider heeft aangegeven dat hij de waarschuwing heeft opgepikt, is er verder voor blaffen geen aanleiding meer.

Hier nu zit de moeilijkheid. Van meet af aan moet een hond geleerd worden stil te zijn, als de baas gewaarschuwd is dat er wat aan de hand is. Drie maal aanslaan is echt het maximum. Op een teken van de baas moet een hond zijn rustplaats innemen en de verdediging van het territorium aan de baas overlaten, die wel zal roepen als hij het niet alleen af kan.

Als er visite komt geldt dus deze regel: waarschuwen mag, daarna stilte en terug naar de plaats. Een hond hoeft niet de gast te verwelkomen. Hij is de laagste in rang en mag pas komen als hij geroepen wordt. Ook niet mee aan de riem naar de deur, dat is nergens voor nodig.

Je zult de hond dus moeten trainen om op zijn plaats te blijven als jij dat vraagt. Daar moet je dus mee beginnen als er niets aan de hand is. Iedere dag weer, tot hij blijft liggen zolang jij wilt. Opspringen tegen mensen mag hij nooit, dat is een teken van overheersing. Afgelopen dus.

Grommen tegen baas of vreemden, dat maakt de baas wel uit tegen wie er lelijk moet worden gedaan. Dit gedrag vraagt om een onmiddellijke correctie. Voor je het weet gaat dit over in aanvallen en bijten.

Kortom, als je vraagt waar dit gedrag vandaan komt, heb ik maar een antwoord: deze hond heeft de leiding overgenomen. Als je het zelf niet aankunt, zoek dan een hondentherapeut op via je dierenarts , (er zijn te veel kneuzen bezig en hij weet waar de goede zit). Als je dit laat lopen, zit je straks echt met de gebakken peren!

De Hondenfluisteraar is goed om naar te kijken, maar dit vraagt om persoonlijk advies. Doen hoor!
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hele dikke plus.
het kan zeker uitmaken of er een herder naar de deur loopt of een greyhound bijvoorbeeld. zelf weet ik dat dit probleem snel is op te lossen bij mensen, maar lukt het niet op kort termein dan is hulp wel degelijk aan te raden. de hond overruled met een vorm van agressie (vanuit welke drang dan ook maakt niet uit) dit kan heel onprettig uit de hand lopen als de baas geen overwicht heeft.
Ivana
12 jaar geleden
@eucalypje, het feit alleen al, dat deze vraag wordt gesteld bewijst dat basiskennis over 'de hond' ontbreekt. Dan is het zelf oplossen van het probleem zonder hulp van een therapeut nauwelijks denkbaar. Ik val hiermee de eigenaar van deze hond niet af. Bewonder iedereen, die bij onwetendheid open staat voor de kennis van anderen en daar ook gebruik van maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat saai, ben het weer met je eens. toch weet ik dat met wat uitleg (voordoen NOG beter) dat het kwartje ineens kan vallen (oh? werkt het zo bij honden!!!) het is ook geen aanval op de eigenaar, want elke eigenaar zal doen wat het beste is. (anders zou de vraag hier ook niet staan) :)) het is gewoon de know-how, meer niet :)
toch is het idd een probleem omdat dit gedrag zich heel snel kan versterken en ook op andere 'gedragsstoornissen' kan gaan vertonen en een dier onbetrouwbaar en gevaarlijk kan worden.

Andere antwoorden (8)

Dat kan allerlei oorzaken hebben, die eventueel uit het verleden stammen van de hond, of vorige eigenaren, of andere trauma's. Het kan ook zijn, en dat denk ik, dat de hond het huis ziet als zijn domein, waar hij de leider van is.
Natuurlijk is hij niet de pack leider, maar dat hoor jij te zijn. Jij bepaalt, wanneer de hond rustig is, door zelf rustig te zijn. De hond laat dit dominerende gedrag niet zien, indien hij in toom wordt gehouden door de roedelleider. Indien je dit overwicht niet hebt, moet je leren hoe je de leider van je pack kunt worden. Bij sommigen is dit binnen een dag gebeurt.

De beste honden (en mensentrainer) die je maar kunt bedenken, komt binnenkort naar nederland

http://www.tickets4u.nl/tickets/Cesar_Millan/4028.html

Je kunt hier ook afleveringen bekijken, over hoe hij met probleemhonden omgaat. Vaak ligt het probleem echter niet bij het beestje, maar bij de eigenaren. (niet weten hoe om te gaan met).

Ik raad je aan een paar afleveringen te kijken (National Geographic) want deze man verricht wonderen, maar je kunt er zoveel van leren, en het zelf ook (uiteindelijk) makkelijk doen!

http://www.cesarsway.com/dogwhisperer/

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
cool! ja ik denk dat ik hier heel veel aan heb! bedankt Inkie!
Dat ligt niet aan de hond, maar aan zijn baasje.
Je moet de hond leren dat hij rustig blijft zodra de bel al gaat. Laat hem al helemaal niet richting de deur gaan. Zodra hij ook maar probeert te reageren geef je een klein zijwaartse rukje aan de riem en moet hij gaan zitten.

Toegevoegd na 30 seconden:
Oefenen in opvoeden dus ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Territorium drang!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en waarom denk je dat en is het bijvoorbeeld geen verdedigingsdrang? of wat dacht je van angst?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan een miljoen redenen hennen, dan moeten we de hond eerst zien. Je schrijft zelf al 2 redenen, onzekerheid kan ook, agressieve dominantie... Zoveel kan, is t niet. Om de werkelijke oorzaak te weten te komen moeten we hem echt zien, anders wordt het een raadspelletje.
Daar had ik niet zo veel zin an...
:-S
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
juist omdat het veel oorzaken kan hebben vond ik het antwoord wat kort door de bocht en heel beknopt, vandaar de vraag :)
waarschijnlijk is er iets mis gegaan bij het opvoeden. een van de oorzaken kan zijn dat je hem toen hij jong was te weinig gesocialiseerd met vreemde mensen. nu hij ouder is geworden is hij afhankelijk van jou en ziet de vreemde mensen als een bedreiging.

ook kan het probleem zijn dat je toen hij klein was hem heel erg heb vertroetelt. nu denkt de hond dat jij zijn bezit ben en denkt hij nu zijn territorium af (jij dus!)

waarschijnlijk handig om een hondentrainer te regelen dus!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hond erkent geen alfa. Het is respectloos voor honden om zich zo te gedragen. Er is simpel weg niemand die hem op zijn plek zet. Dit gaat over alfa gedrag en dat heeft niks te maken met agressie of geweld. Dit is gewoon psychologisch boven je hond staan. Ik durf te wedden dat hij tijdens of voor het eten krijgen ook lastig is. Dit zie je dan ook vaker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een hond die blaft en gromt kan dit ook doen vanuit het verdedigingsgedrag. ze hoeven niet perse voernijd te hebben of een bepaalde ruimte op te eisen ipv andersom het geval hoort te zijn. het kan echter wel (zou er alleen niet altijd om wedden) :O) het is zeker respectloos gedrag, naar andere honden niet (een zekere rangorde) maar naar de baas en het gezin wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je laat een hond een gedrag vertonen dat je ook gewoon kan af leren. Alfa bepaalt wanneer er verdedigt word of zelfs alarm geslagen word. Je kan een hond afleren om elke x te blaffen. Alfa bepaalt gedrag niet de hond. Een hond die de persoonlijke ruimte van andere niet respecteert zal ook weinig respect hebben voor het voer ritueel. Juist door voer in zijn bak te doen en zijn bak te claimen door erover te staan kan je positie tegen over de hond snel verduidelijken. Simpel weg geef hem eten en claim de etensbak. Dan stuur hem weg met je gedrag en wacht dat hij ergens minimaal 1 minuut gelegen heeft voor je hem laat eten. Alfa bepaalt alles. Honden/wolven hebben een gevoel voor respect. Dit is noodzakelijk voor het roedel systeem. [verschillende gevoelens bij dit soort groepsdieren creëren het systeem].
Hond erkent respect naar andere honden en ook mensen.
Ook dit moet men ontwikkelen anders word een hond respectloos waardoor sociaal contact met andere honden ook slecht kan aflopen. Respect moet een hond hebben anders zal hij altijd afwijkend gedrag vertonen.
Een hond ziet alles als hond dus ook respect. Leer je een hond respect voor mensen te hebben dan heeft hij dat ook voor andere honden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb zo nu en dan een hond opgevangen of geholpen met problemen dus snap wat je wil zeggen, maar volgens mij snap je niet wat ik wil zeggen :) agressie is LANG niet altijd dominantie, en andersom dus ook niet.
er zijn veel vormen van agressie waarvan dominante agressie er maar 1 is, en dat is de agressie die jij beschrijft. stel dat het over angst agressie gaat, dan kan je aanpak averechts werken en juist meer agressie opwekken en staat het helemaal los van het roedelleider gebeuren en heeft claimen van voer of voernijd hier al helemaal niets mee te maken. dit alles wil natuurlijk niet zeggen dat een baas zijn hond niet hoeft te sturen naar gewenst gedrag uiteraard. een baas hoort en kan zijn hond gewoon onder controle houden met de juiste aanpak
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hond is en blijft een hond. Alfa gedrag creëer je vertrouwen mee. Rituele zoals bij eten geven versterk je positie dus ook het vertrouwen. Dus in mijn ogen normaal gedrag leid naar normaal gedrag. Angst is zoals veel gewoon aangeleerd. Juist je gedragen als normaal alfa gedrag is in mijn ogen altijd het beste. Met agressie bedoel ik juist vaak dat mensen denken dat je door een hond te slaan dominantie afdwingt. Een goede baas is een leider/alfa. Dit heeft niks met agressie/geweld te maken maar juist om de band die je met een hond creëert door je te gedragen in wat hij erkent... een alfa. Ik hoefde maar te denken en me hond deed het vaak al. Ik probeerde dan ook vaker met gedrag te communiceren dan woorden.
Jouw hond is te beschermend naar jou en je familie en duldt dus geen vreemden op zijn terrein.
Echter jij of je familie moet hem op zijn plaats wijzen, want het is dominant gedrag, dat niet toelaatbaar is. Jij bent de hoogste in rang en niet HIJ of ZIJ.
Wijs hem zijn plek steeds wanneer de bel gaat en zeker als er mensen binnen komen.
Heb het pas geleden zelf meegemaakt met mijn nog jonge, "Oud Duitse Herder". Hij begint het al aardig te leren en de rust keert langzaam weer in huis.
Strak aanpakken, succes gewenst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat de hond de kans krijgt om dit te doen.
je stelt dus geen grenzen, en dat ligt niet aan de hond maar aan hetgeen jij toestaat.

je kan wel roepen of zeggen dat het niet mag, maar dat helpt niet omdat je hond niet genoeg waarde hecht aan je commando.

laat me raden.
je hond wil als eerste bij de deur staan? het liefst drukt ie je aan de kant om bij de visite te komen? spitst zijn oren en staat op scherp als de bel gaat, klaar voor actie?
en gaat helemaal door het lint als je mensen binnen laat?

laten zien wat je wel en niet wil hebben. schiet ie op als de bel gaat stuur je hem terug naar zijn plek. dan loop je verder. komt ie weer uit zijn mand herhaal je het net zo lang tot ie blijft liggen. bij elk stapje wat je doet wacht je tot de hond rustig is (niet zo gespannen alsof de springveer in zijn kont ervoor zorgt dat ie binnen 2 tellen toch bij de deur staat)

de hond moet dus wachten tot de visite binnen is. deze mensen moeten rustig hun jas uit kunnen doen en gaan zitten. dit ook stukje voor stukje net als hierboven. (visite moet hond totaal negeren, ook niet kijken en al helemaal niet in zijn ogen in dit geval)

zitten de mensen kan ie komen snuffelen en kijken. de vistite kan m wat lekkers geven (het is geen bedreiging maar het zijn vrienden)

tijdens het oefenen niet zijn naam roepen of je stem verheffen (dwing hem met je lichaam naar zijn mand, weg versperren en naar hem lopen zodat ie achteruit moet)

vraag wel ff of je visite hierbij wil helpen, anders staan ze ongeduldig te wachten en voel jij je opgejaagd. hier kan de hond ook spanning van opbouwen wat het gedrag makkelijker blijft triggeren.

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hond is waaks en neemt aan dat hij de baas is thuis. Je kunt hem leren dat jij de baas bent en dat jij bepaalt wanneer hij wel mag grommen en blaffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
????
dit gaat over een pup, de hond hier in het verhaal is geen pup meer.
tijdens het opgroeien kan een hond verschillende soorten agressie ontwikkelen, waarvan dominante agressie er maar 1 is.
waaksheid en verdedigingsdrang zegt niets over dominantie, het zegt iets over driften van een hond (aangeboren instinkt dus)
een hond met jachtdrift die het niet kan uiten kan mensen of dieren gaan opdrijven en zelfs agressief worden maar hoeft zeker niet dominant te zijn omdat ie ook aanblaft (joepie er is wat te op te jagen) een hond die waaks is (blaft om te waarschuwen) heeft verdedigings agressie nodig (deze komt voor uit territoriumdrift om zijn territorium te verdedigen. dat kan alleen als ie hoger in rang staat. pas dan is het zijn/haar taak. een hond die agressief gedrag #vertoont# is dus niet per definitie dominant. elke gedrag komt voort uit driften (hier zijn er ook weer veel verschillende van) en DAAR moet je op letten, herkennen en op inspelen.
dan pak je automatisch het gedrag (resultaat hiervan aan) een hond moet idd leren accepteren dat de baas overwicht heeft op de hond, maar soms ligt het probleem (oorzaak dus) iets verder dan je op het eerste gezicht zou zeggen. pak de poot maar eens een beetje stevig vast van een hond. of leg je hand over zijn neusbrug probeer ie weg te komen binnen een paar tellen op en is/ blijft hier erg resoluut in, kan je bijna altijd spreken van dominantie omdat deze hond graag controle wil hebben over een situatie. bij honden die maar even proberen en/of zich hierna snel minder verzetten of niet verzetten zal je zien dat ze een andere houding aan gaan nemen die zeker geen dominantie uit zal stralen.