Kan ik een kitten plaatsen met 2 hechte katten?

het zijn dus 2 volwassen katten die erg gehecht zijn aan elkaar. kan ik daar een kitten bij plaatsen? of zouden de twee hem pesten en hem wegjagen? hun terratorium beschermen of hem liefhebben?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

In ieder geval mag je hem niet zo maar tussen de twee katten zetten. Dit moet met geduld en verstand gebeuren door geuroverdracht en gewenning in twee gescheiden ruimten. Je kunt ze eerst naast elkaar in twee verschillende kamers zetten, waarbij ze elkaar horen en ruiken, maar nog niet zien. Neem een paar lapjes, wrijf daarmee over de katten en leg ze bij het kitten. Ditzelfde doe je bij het kitten en leg die lapjes bij de katten.
Kijk hoe de katten reageren. Blijven ze rustig of krijgen ze dikke staarten en hoge ruggen. Langzaam ga je bij kalm gedrag de afstand verkleinen en eventueel een kiertje in de afsluiting tussen de verschillende ruimten maken. Kan dus een paar dagen duren.
Feromoon-verdampers kunnen helpen de rust te geven die nodig is. Feromonen zijn hormonen die kalmeren en van nature bij moederpoezen aanwezig zijn. In dit geval gebruik je kunstmatige feromonen.
Niets overhaasten. Als alles langzaam op zijn pootjes terecht komt, moet je zorgen voor meerdere kattenbakken en niet te dicht bij elkaar plaatsen. Liefs een kattenbak meer dan er katten zijn. Zorg dat er genoeg verstopplaatsen en ontwijk-plaatsen zijn als de katten bij elkaar kunnen en zorg dat de uiteindelijke ruimte groot genoeg is voor zoveel katten. Zorg ook voor voldoende speelgoed om af te leiden en bezig te zijn als ze niet naar buiten kunnen.
Succes
Ivana
7 jaar geleden
Rieneke1
7 jaar geleden
Van een paar dagen zou ik bij een rustige introductie eerder een paar weken maken.
Verder hangt veel af van de leeftijd van de al aanwezige katten. Bij oma's moet je geen peuter zetten.
Zelfs al zijn de al aanwezige katten nog vrij jong, dan is het toch beter 2 kittens te nemen die qua speelsheid meer aan elkaar gewaagd zijn dan wat oudere katten.
En als laatste: vermijd latere gedragsproblemen en haal de kittens met een week of 13 op z'n vroegst in huis.