kan mijn geadopteerde kat na anderhalve week al buiten?

Kat overdag zeer ontirannen en aanhankelijk. Totaal geen schrik. savonds wil ze echter écht naar buiten en jankt ze onophoudelijk aan de achterdeur. Kan ik ze reeds buiten laten?

Toegevoegd na 47 seconden:
Ontspannen dus. Ipv ontirannen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een kat komt altijd terug, vanaf dat hij weet waar zijn eten staat.
ik heb katten gehad die ik al na 2 dagen buiten liet.
na een uurtje verkennen kwamen ze zelf weer naar binnen.

Antwoorden (4)

Kan een kat kan altijd buiten. Echter kan hij ook altijd weglopen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, als de kat weet waar de etensbak staat en weet waar de kattebak staat, dan kannie gewoon naar buiten. Dat kan vaak al na een week. Ik liet het kattenluik meestal onbewaakt en dan moesten ze het zelf maar uitzoeken. Ze komen toch altijd weer terug waar ze te eten krijgen. Wel op vaste tijden eten geven, dat is wel belangrijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kwamen ze maar altijd weer terug.....ik neem het risico niet meer.
Normaal gesproken kan een kat na ongeveer twee weken naar buiten om zeker te weten dat hij de weg ook weer terug kan vinden. Heleaas betekent dat niet dat hij de wel ook altijd ZAL terugvinden, want buiten liggen natuurlijk nogal wat gevaren op de loer. Als je het risico dat je kat op een gegeven moment niet meer thuiskomt wilt lopen, kan hij dus over een paar dagen naar buiten.

Een kat kan er uitstekend aan wennen om altijd binnen te zijn, maar dan moet hij binnen WEL de ruimte hebben, en een kat die gewend is aan buitenlucht, is heel moeilijk binnen te houden ;dat wordt dag en nacht de deuren bewaken. Er zijn wat tussenoplossingen mogelijk met een tuigje of het volledig afrasteren van je tuin (beide onder toezicht), maar het meest ideaal is een grote kattenren aan het huis ; je kat kan heerlijk naar buiten, beweging krijgt hij voldoende in huis, en hij is er absoluut veilig en kan er zonder toezicht spelen of rondhangen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
TurfGraver
7 jaar geleden
Goed antwoord. Op deze manier zal je kat ook een ander en natuur niet tot last zijn.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Auto's en wraakzuchtige buurtbewoners zijn nogal een gevaar voor katten. Ik kan me de wraakzucht van burtbewoners ook goed voorstellen. Katten die vogels wegklauwen en pissen en schijten in tuinen, vijvers leeg halen...dat roept wel haat op. Daarom komen die van mij niet buiten. Hooguit af en toe in de achtertuin (die een hoge schutting heeft) en alleen als ik erbij ben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb voor de zekerheid 4 weken gewacht. Maar mijn kat stond bekend als vechter en jager eus heb ik t zekere voor het onzekere genomen!
Rieneke1
7 jaar geleden
Twee weken kan je niet zeggen, dat hangt helemaal van de kat af. Je hebt exemplaren die na 5 weken nog zitten te huiveren achter de bank, en die hou je uiteraard nog binnen.
Toch een plus, voor de rest van je antwoord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Meestal wordt zes weken binnenhouden aangeraden. Tenzij je een erg angstig exemplaar hebt, die kun je beter sowieso niet buiten laten. Als ze een keer ergens van schrikken kunnen ze het op een rennen zetten, de straat op onder een auto of zomaar in het wilde weg en dan weer tot zichzelf komen op een plek waar ze de weg niet kennen.. Ik houd mijn katten tegenwoordig ook binnen. Ben van plan de tuin katveilig te maken, maar dat plan heeft nog geen volledig vaste vormen. Ik vermoed dat vooral mijn kater het erg zou waarderen. Maar ik heb intussen de grote boze buitenwereld ervaren met andere katten, en besloten dat het gewoon niet veilig genoeg is. Dat ik heel zeker weet dat ik ook bij mijn buren geen ergernis oproep, is een mooie extra.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
O, ik heb je ook een plus gegeven, maar zoals Rieneke voor voor de rest van het antwoord :-) Twee weken vind ik erg aan de krappe kant als advies.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk dat langer altijd beter is, maar minimaal twee weken heeft bij ons nooit problemen gegeven ; dan komen ze altijd - in beginsel - weer terug. Sommige katten zijn nu eenmaal bijna niet te houden, vooral als ze altijd buitenkat geweest zijn
Onze huidige kat is dan ook een verádeming. Die kent geen ander buiten dan een ren, en staat ook alleen maar voor zijn ren te zeuren, niet voor de achterdeur ;-)
19belle87
7 jaar geleden
Beste gehele tuin afrasten zo kan ie nog steeds jagen en zn natuurlijk gedrag vertonen zonder gevaar op een zo groot mogelijk oppervlakte. Geeft ook minder kans op andere katten en dus sproeien
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ach, onze kat vangt bijna dagelijks (spits)muizen IN zijn ren, dus die redt zich wel. Onze vorige kat was een echte insectenjager, die zelfs in huis aan zijn trekken kwam, Die kwam aan een lijntje buiten en ving daar zelfs met het grootste gemakt vogels , aangelijnd en al. En ook spitsmuizen. (Die beesten zijn hartstikke traag volgens mij)
Er is in principe eigenlijk geen zinnig woord over te zeggen.

Ik heb altijd 6 weken aangehouden, werd mij van alle kanten geadviseerd. Toch heb ik een prima voorbeeld van anders.

Een kater , ca. 1,5 jaar die zichzelf buiten redde op een volkstuincentrum , heb ik in huis genomen en laat die nou de volgende dag ontsnappen!

De eerste dag had hij het prima naar de zin, goed gegeten / gespeeld / geknuffeld en 's nachts onder het dekbed mee geslapen ;-))

De volgende middag , nog geen 24 uur na binnenkomst , is hij 'gewoon' ontsnapt , niet goed opgelet en ja... paniek, want een kat weet dan nog niet waar hij woont!
Duh... wel dus... het kostte ... 4 dagen!! ... toen was meneer uitgewandeld , had hij de buurt >ZIJN wijk< , verkend en kwam hij terug , prima in vorm, dus hij had zich onderweg gevoed, zoals hij voorheen gewend was te doen.

Blij dat hij weer thuis was, heb ik toch zitten nadenken... hoe kon dit? Een vriendin die haar hele leven al katten had, gaf het antwoord : hij wist 'waar zijn bedje gespreid was'... waar hij geslapen had > bij mij in bed!

Of het zo is? hij kon tenslotte zelf zijn eten vangen... dus tja,,, dat kan het antwoord zijn.

ANTWOORD ....... op je vraag, het is zeer afhankelijk van het soort kat. De ene is de andere niet en een stoere kater is heel iets anders dan een timide poes. Echter niet de sekse of de leeftijd , maar het karakter doet er toe, er zijn namelijk ook poezen die stoer zijn. ::-))

... en afgezien daarvan heb je natuurlijk ook katten die gewoon in de tuin een zonnig plekje zoeken en niet bij de buren plassen of poepen in de tuin. Ik heb altijd kattenbakken gehad en die had ik niet voor niets, maar ik begrijp wel dat niet iedereen gecharmeerd is van drollen van kat of hond in de tuin.

De oplossing daarvoor is natuurlijk een kattenren in de tuin (laten) maken , niet iedereen kan dit zelf ...nog afgezien van de hoge kosten! maar je moet het ook willen en het moet kunnen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Aanvulling: kan je kat na 1,5 week al naar buiten?
Als jij bereid bent het risico te nemen, kan het , maar wees niet verbaasd als je haar niet meer ziet.
Neem voorzorgsmaatregelen : Is je kat gechipt? dat is ook nog een punt, zou ik zeker meteen doen, want je loopt bovendien het risico dat zij ontsnapt .

Wat is wijsheid? succes!