Hoe oud is hij?

Als het echt een jonkie is gewoon heel veel bij je houden, op je schouder of arm zetten en hij is dan alleen aan jou gewend.

Als hij al kan vliegen dan lekker rond laten vliegen in je kamer. Als hij altijd vrij mag als je thuis bent dan raakt hij vanzelf gewend aan je en dan merk je wel hoe tam hij uiteindelijk wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haal het voer uit de kooi en voer hem ieder uur een kwartiertje uit de hand.
Houd je hand stil, dus niet naar hem toe bewegen.

Dwergpapegaaien zijn heel nieuwsgierig en als je zelf heel rustig tegen hem praat en geen onverwachte bewegingen maakt zal hij snel eieren voor zijn geld kiezen en het voer bij je komen halen. Eenmaal gelukt is het verder een kwestie van uitbouwen.

Als hij uit je hand eet, kan je proberen om hem een uurtje in de kamer te laten vliegen. Dan kan je bijvoorbeeld trainen dat je met een voederbusje rammelt als hij wat lekkers krijgt uit de hand. Eenmaal op de hand. kan je hem zo weer rustig in de kooi zetten. Als hij aan je hand gewend is, moet je je vinger voor zijn borstbeen houden en zacht duwen. hij stapt er dan vanzelf op.

Zorg dat hij los in de kamer niet tegen de ramen kan vliegen. Later zal hij weten dat er glas in zit, maar de eerste dagen nog niet. Hij kan zich dood vliegen tegen een glasraam, omdat hij er met zijn snavel tegenaan knalt en dat is dodelijk in de meeste gevallen.
Ivana
12 jaar geleden
Het antwoord is heel simpel en tegelijk best lastig: door hem veel aandacht te geven!

Laat hem uit je hand eten, maak hem vertrouwd met die hand en laat hem duidelijk merken dat die hand niet iets is waar hij bang voor hoeft te zijn.
Dus geef hem ook snoepjes of fruit uit je hand...leg een belletje op je hand en laat hem daarmee spelen.

Als hij niet meer bang is voor die hand dan ga je een stapje verder en dan pak je hem vast. Niet te strak, maar rustig...en aai hem over zijn kopje, geef hem een snoepje..en ondersteun zijn pootjes met je vinger.

Herhalen, herhalen, herhalen!! Laat hem op je schouder zitten, met je haar spelen...maak hem helemaal vertrouwd met je door hem te laten merken dat jij niet eng bent maar degene die voor eten en speeltjes zorgt. Hang in de woonkamer buiten de kooi een touw met speeltjes en zet m daar af en toe op als hij tam is, en speel ook nog veel met hem.

Veel aandacht is echt belangrijk om hem tam te krijgen en te houden! en snoepjes zijn een goed hulpmiddel, net als stukjes fruit en groente.