Waarom hebben veel paarden hoefijzers aan hun poten, maar bijvoorbeeld een koe niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar je al op wachtte: BENEN !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:) Waarom zou ik het benen moeten noemen?

Het beste antwoord

Omdat hoeven van tamelijk zacht materiaal zijn (zeg maar een soort nagels) slijten ze nogal snel op een hard oppervlak.

Nu staan koeien maar zelden op een hard oppervlak, laat staan dat ze er hele stukken op lopen. Meestal is het weiland, of een stal met een lemen vloer of strobedekking. Daar slijten de hoeven niet zo hard van.

Een paard daarentegen loopt nogal de nodige metertjes over de verharde weg, maar ook op onverharde wegen gewoon veel langere afstanden. Blijkbaar is dat niet zo best voor de hoeven, en heeft men eeuwen geleden al besloten het paard derhalve een paar stevige schoenen aan te trekken.

Overigens is slijtage niet eens de eerste en belangrijkste reden om een paard te beslaan ; het beschermt de voeten ook tegen allerlei ongemakken die door het lange lopen op blote hoefjes kan ontstaan, zoals ontstekingen. Net als bij mensen eigenlijk ; ook wij hebben niet per se schoenen nodig, maar ze voorkomen wel veel ongemakken en kunnen het lopen comfortabeler maken.

Daarnaast wordt het weer meer ' in de mode' om paarden die alleen of voornamelijk op een zachte ondergrond staan niet te beslaan, maar gewoon de bekappen (soort manicure / nagels knippen zeg maar), want echt heel strikt noodzakelijk is beslaan - behalve voor bijvoorbeeld wedstrijd- of politiepaarden - eigenlijk niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat een paard in de regel meer op de verharde wegen rijdt dan een koe, welke met zijn poten in de wei staat. Of in de (mega-stal) moet ik zeggen...

Enne....een koe heeft poten, een paard heeft benen. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HoefijzersHoefijzers worden gebruikt bij dieren met een hoef. Meestal bij een paard of pony, maar ook bij een ezel kan dit voorkomen. Een hoefijzer dient om de hoef te beschermen. Meestal zullen de paardenhouders kiezen voor hoefijzers, als ze met hun paard vaak op de weg komen, of als hun paard niet al te sterke hoeven heeft. Maar een ijzer kan ook dienen om een verkeerde stand te corrigeren of om medische redenen (hoefzweer o.i.d.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een koe hoeft geen ruiter mee te zeulen over asfalt of andere verharde wegen... daar zouden zijn hoeven ook heel snel van slijten. In de wei of in de stal gebeurt dat niet, en daar zouden paarden dan ook geen hoefijzers nodig hebben...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Paarden worden overal ingezet.En open dus vaak over straat.De hoefijzers zorgen er dan voor dat de hoeven niet slijten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien de hoeven van een paard anders zijn dan die van een koe is daar de oplossing al in te vinden, Een paard is een eenhoevig dier en heeft dus maar een hoef per poot (been) een koe is een evenhoevige en heeft twee hoeven per poot (tenen) om daar een hoefijzer onder te plaatsen valt niet mee omdat de tenen uit elkaar moeten kunnen gaan staan als de koe in een zachter gedeelte van de wei gaat staan om het oppervlakte te vergroten van de voet.,Verder zijn de hoeven van koeien minder dik en hebben meer levend weefsel in verhouding tot de rand waar de spijkers in moeten dus zou het ijzer niet vast te maken zijn zonder in het levende weefsel te raken met de nagel wat erg onprettig zou zijn voor zowel de koe als ook de persoon die het ijzer plaats omdat de koe dat niet lijdzaam zou laten doen.
Het komt echter ook voor dat koeien een hoef probleem hebben en dus een aanpassing nodig hebben voor het voetbed ,daar word dan meestal een rubber of kunststof blok voor gebruikt welk met riemen op zijn plaats word gehouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Interessant, dankjewel.
Poten???
Een paard heeft ,benen'. Net zoals een hond, kat, koe, varken. Een insect heeft pootjes....
En irritante mensen hebben poten...vooral diegene die stelen. Klauwen meer...
Paarden die op straat moeten lopen, op het asfalt of een stenen weg, die moeten ,hoefijzers, aan hebben.
Anders slijten zijn hoeven teveel af en krijgt hij problemen met zijn voeten. Net zoals jij dat krijgt als je op blote voeten gaat lopen op asfalt...dan doe je schoenen aan.
Die koe staat gewoon in de wei....op het gras...
Dat slijt niet dus hoeven die geen ,schoenen, aan zeg maar.