Is het te voorkomen dat er zoveel dieren in het asiel belanden en wat kan de overheid doen volgens jou?

Het is zo in en in triest dat er zoveel dieren in de asiels zitten.En er zijn zoveel kinderen die smachten naar een huisdier.Hiermee wil ik alleen maar aangeven hoe egoïstisch veel mensen zijn.Wij hebben twee honden en ze gaan mee op vakantie en ze worden 3 keer per dag uitgelaten.Er is veel menselijk leed en dat is heel erg maar als ik er aan denk hoe lief onze honden zijn dan zit er zoveel onbeantwoorde liefde in de asielen terwijl een hond je beste kameraad en dat van je kind kan zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

mensen registreren als ze met een dier naar de dierenarts gaan, en een landelijk systeem maken. als een baasje te vaak verschillende dieren heeft gehad in 15 jaar dan klopt er al iets niet. er zijn veel mensen die graag een puppy aanschaffen omdat ze zo lief zijn, en daarna word hij bijv. naar een asiel gebracht omdat hij zogenaamd hun kind heeft gebeten, of omdat ze in een keer geen tijd meer hebben om er mee te wandelen. de meeste smoezen worden gebruikt om zo`n dier weg te brengen, en er zou daarover wat meer voorlichting moeten worden gegeven bij de verkoop van een puppy. maar dat is best moeilijk omdat er veel amateur fokkers zijn en veel mensen fokken om die dieren te verhandelen!! (ze brengen nou eenmaal veel geld op), dus meer registratie, en meer uitleg bij de verkoop en mensen er op wijzen dat ze hun puppy bij een geregistreerde fokker halen en niet bij de eerste de beste hondeneigenaar die geld nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Ik denk dat dat niet te voorkomen is, helaas. Maar je voorbeeld voor de smachtende kinderen lijkt me juist een van de oorzaken van het probleem. Kinderen willen een huisdier, ouders stemmen toen, niemand die genoeg nadenkt over de verantwoordelijkheid van het hebben van een huisdier. De kinderen raken op het huisdier uitgekeken, weigeren mee te helpen in de verzorging, de ouders willen er ook niet voor zorgen, want de kinderen wouden perse een huisdier en voor hen hoefde het niet zo nodig. Uiteindelijk gaat het arme diertje naar het asiel.

Toegevoegd na 12 uur:
Misschien zouden scholen hier wat meer in kunnen betekenen. Je zou er al mee kunnen beginnen in de kleuterklassen en dit door blijven voeren tot in de hogere klassen. Sommige kleuterklassen hebben bijv. een knuffeldier die kinderen om beurten mee naar huis 'moeten' nemen om er voor te zorgen. Een hele leuke manier om op een speelse manier te laten zien dat verantwoordelijkheid en verzorging nog helemaal niet zo simpel zijn. Sommige klassen hebben een huisdier in de klas waar die de kinderen om beurten voedsel geven en meehelpen te verzorgen. Oudere kinderen zou je in kunnen laten zien hoeveel dierenleed er in de wereld is d.m.v. filmpjes, documentatiemateriaal, laten maken van spreekbeurten en zoveel andere projecten. Je zou er een actie aan kunnen koppelen waarbij er geld ingezameld wordt voor een goed doel die dieren helpt. Meestal vinden kinderen dit nog hardstikke leuk ook. Toen ik in de 2e klas van het voortgezet onderwijs zat kregen wij een film te zien over het leed van zeehonden. Het beeld van neergeknuppelde zeehonden staat nog steeds op mijn netvlies gebrand. Ik bedoel er absoluut niet mee dat kinderen geshockeerd moeten worden, maar geinformeerd wel. Ik denk ook niet dat het altijd een goed idee zal zijn om een huisdier in de klas te hebben. Zo heb ik ooit eens bij een instantie een vis gered. Deze kinderen waren die vis alleen maar aan het treiteren, gooiden drinken in het water en toen ik uiteindelijk een jongen hoorden zeggen dat het wel lollig zou zijn om in het water te gaan plassen, heb ik ze even de wind van voren gegeven en de vis gewoon meegenomen. De vis woont nu bij een vriendin en heeft het er hardstikke goed.

Toegevoegd na 12 uur:
Lees verder bij reactie..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk niet dat het te voorkomen is helaas.
je kan nooit controleren of iemand die een dier koopt er ook goed voor zal zorgen.
ik heb mijn hond ook uit het asiel gehaald, er zaten er nog zoveel meer, echt triest.
mis dat asielen zelf meer actie kunnen ondernemen door dieren uit het asiel te promoten ofzo..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door een soort contract aan te gaan met de koper van het huisdier. En dat moet zodanig geregistreerd worden dat eeigenaar is terug te voeren naar het dier zodat hij het niet zomaar ergens kan dumpen..Hij/zij moet tekenen voor een correcte verzorging en mocht later blijken dat het niet goed is gegaan dan zal een boete moeten volgen.. als dan het asiel zo'n beestje binnenkrijgt is het een kwestie van goed nakijken en eventueel aangeven..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn methoden om dat te verminderen, maar voorkomen is onmogelijk.
Verminderen:
-Je moet eerst een huisdierhoudvergunning zien te krijgen. Dat kan pas als je een theorieexamen aflegt.
-Er moet een geschiktheidstest / psycholgische test worden afgenomen.
-De dieren die elders worden verstoten, naar verzorgingstehuizen brengen waar ouderen er blij mee zullen zijn. Echter die kunnen zelf niet meer voor de dieren zorgen, dus zal er dan geld bij moeten komen voor 't aanstellen van dieren verzorgers en extra schoonmakers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets aan te doen. Het is zeker niet de taak van de overeid. Elke mens moet zijn/haar verantwoordelijkheid nemen. En NIET meteen een huisdier kopen als er een smachtend kind thuis zit. Je moet er over nadenken. Een hond vraagt erom dat je veel thuis bent. Een hond hebben terwijl er 10 uur per dag niemand thuis is is gewoon gemeen.

Dieren leven lang. De keuze om huisdieren te nemen is net zo belangrijk als de keuze voor een kind!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om deze vraag te beantwoorden, zou je eerst moeten weten *waarom* die dieren in het asiel zitten.

Zijn ze er door hun baasjes afgeleverd? Waarom dan? Zijn ze gebracht na te zijn gevonden als half-verwilderde dieren? Zo ja, waar zijn ze gevonden, en wat zijn de meest waarschijnlijke redenen dat de dieren zijn gedumpt?

Pas als je de oorzaken kent, kun je er iets aan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oorzaken:
-Baasje overleden
-Er komt een baby bij in 't gezin en de hond wordt daarbij niet vetrouwd
-Verzorging werd onderschat
-Geen sterilisatie gepleegd
-Bezuiniging
Etc... Er is nog een hele grote factor waar ik ff niet op kan komen.
Rieneke1
14 jaar geleden
"allergie"
Er zou eindelijk eens een wet tegen dierenmishandeling moeten komen EN een nog beter castratiebeleid.

Tot nu toe kunnen mensen ongebreideld huisdieren aanschaffen, en weer naar het asiel brengen als het niet bevalt of als baasje met vakantie gaat.
Een paar maanden later wordt er weer opnieuw een diertje aangeschaft dat grote kans loopt hetzelfde lot te ondergaan.

Met een goede wet tegen dierenverwaarlozing en mishandeling zou er al veel dierenleed opgelost worden.
In veel landen is er zo'n wet, maar in Nederland worden dieren bij wet gezien als 'dingen'.
Je mag er dus bijna alles mee doen en laten wat je maar wilt.

Verder dus meer castreren, daar mogen wat mij betreft strengere regels voor komen, ook dit zal veel dierenleed voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk zou iedere huisdier eigenaar zijn dier moeten laten chippen. Daarnaast zouden dierenwinkels géén niet ge-chipte dieren meer mogen aanbieden. Behalve goudvissen en parkieten (ha,ha..).
Dit zou al een behoorlijk effect scoren (vooral in de vakantie periode, wanneer er zoveel dieren achtergelaten worden in het bos).Op deze manier is nl. een aanzienlijk groter aantal dieren te traceren, en zitten dus de asiels minder vol.
Of dit echter door de overheid geregeld moet worden? Er moet al zoveel hier in dit land.
Mensen moeten eens leren dat een huisdier géén ding is , dat je zomaar even kunt dumpen of weer inleveren als het je niet bevalt....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Minder dieren fokken en mensen een 1dags cursus dieren opvoeding geven en een examen afnemenen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De overheid zou een hoge belasting kunnen heffen op de aanschaf van een huisdier. Dit zal de mensen die jij bedoeld misschien wat meer weerhouden een huisdier te kopen. Nadeel is dat vele kinderen dan geen huisdier krijgen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang bepaalde mensen zich niet voor kunnen stellen wat het voor een dier betekend om uit het gezin gezet te worden, terwijl ze alles hebben gedaan om je trouw te blijven, je blij te maken enz enz, zal dit altijd zo blijven, inderdaad, ze worden nog al te vaak als "knuffels" gezien, (met name kittens en pups), die gooi je ook weg als je er op uit gekeken bent, of als ze in de weg liggen. Voor de overheid is alleen de taak om er controle op te houden dat een dier goed behandeld wordt, maar zijn niet verantwoordelijk voor de overvolle asiels, daar zijn we zelf verantwoordelijk voor, maar die moet je wel kunnen dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf in een dierenasiel gewerkt en heb het dus van dichtbij meegemaakt. Wat je nog steeds veel ziet is dat een honden ook modegevoelig zijn. Toen een bekende Amerikaanse celeb, ik zal haar naam niet noemen, een chihuahua in haar tasje had wilde iedereen opeens een chihuahua hebben. Daarvoor wilde iedereen een Shelty hebben omdat 'Lassie' zo'n hond was. Twee jaar later zaten de dierenasiels vol met Shelties omdat deze honden toch vrij moeilijk zijn. Nu zijn de Portugese Waterhonden heel erg populair omdat de Amerikaanse president er eentje heeft. Deze honden waren heel erg zeldzaam.

In Nederland is de huidige 'topper' in de dierenasielen de Jack Russel. Hoeveel er daarvan momenteel in dierenasielen verblijven is grandioos.

Ik kan je op een briefje geven dat zolang het CDA op de post landbouw blijft zitten (deze post willen ze graag hebben vanwege hun achterban en achtergrond) zal er niets gebeuren in de richting van dierenwelzijn. De afgelopen jaren is deze juist sterk achteruit gegaan. Het enige pluspuntje was de afschaffing van de Pittbull wet. Wat er binnenkort wel zal aankomen is het 'Honden houd bewijs'. Zie dit als een soort van rijbewijs maar dan voor honden. Wat sinds dit jaar ook nieuw is dat het nu verplicht is om je hond gechipt te hebben. Vanaf volgend jaar geld dit ook voor je kat. Hierdoor wordt het iets lastiger om je huisdier zomaar te dumpen omdat je meteen kunt zien van wie het dier is.

Ik ben benieuwd wat er nog meer gaat gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben bang dat mensen inderdaad niet beseffen hoeveel werk een dier geeft en hoeveel aandacht het nodig heeft. En dan niet te vergeten het kost heel erg veel. Maar persoonlijk zou ik het er wel voor over hebben. Misschien bij de fokker al wijzen op de verantwoordelijkheid van de mensen. En een proefperiode voor beide partijen. Niet leuk voor de kat of hond maar uiteindelijk wel beter.