Wat moet je doen als je aangevallen word door een kat.

Laatst dus op bezoek bij een kennis. Kat komt heel lief naar me toe, gaat op schoot zitten en word ineens helemaal maf, gaat bijten en haalt mijn hand open (zonder aantoonbare reden)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In blinde paniek dat beest van je afgooien (liefst richting de eigenaar) en heel hard naar een andere kamer vluchten!

Het beste antwoord

Je kennisen het advies geven om de kat te laten onderzoeken door een dierenarts. Gedragsveranderingen ontstaan vaak door een medische oorzaak. Wellicht is er dus iets met de kat aan de hand. Mocht de kat kerngezond verklaard worden dan kunnen ze een gedragsdeskundige inschakelen. Het gedrag wat de kat vertoond is zeker niet normaal, dus is het heel belangrijk de oorzaak van zijn gedrag te achterhalen, zodat je het gedrag kan veranderen.

Voor het bezoek is het tot die tijd belangrijk geen oogcontact te zoeken en ook de kat niet te aaien. Compleet negeren dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou... Eén keer uithalen naar een (relatief) vreemde noem ik nog geen gedragsverandering!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb toch zo'n donkerbruin vermoeden dat als de kat keer op keer aanviel, de vraagsteller dat niet ongenoemd had gelaten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vond het zeker niet normaal en kan me het beste vinden in dit antwoord

Andere antwoorden (9)

Terugbijten!! Alleen ben ik bang dat het bij katten niets zal uithalen. Bij honden werkt het wel goed. (als ze nog puppy zijn dan)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms wordt geknuffel een kat te veel, en als je de signalen van die kat niet 'verstaat' (ze laten namelijk vrijwel altijd weten dat ze niet meer willen) kunnen ze uithalen. Soms denkt een kat ook dat je speelt, en heeft hij moeite met spel van echt vechten te onderscheiden.

Echt vals zijn, helemaal zonder aanleiding en/of waarschuwing uithalen, komt zelden voor. Intersoortelijke spraakverwarring des te vaker.

Wat meestal de beste verdediging is: niets doen. Maar dan ook echt helemaal niets. De kat kauwt echt je hand er niet vanaf, ze laat los zodra je geen bedreiging meer bent.

Als je je probeert los te trekken, ben je juist wel een bedreiging, reden voor de kat om de nagels extra in te zetten en extra hard te bijten zodat jij geen kans krijgt naar háár uit te halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...en vergeet niet je ogen te sluiten. Op de eerste plaats ter bescherming en op de tweede plaats om de kat niet te focussen. Als je haar aanstaart, is de bedreiging die van je uitgaat een nieuwe reden om aan te vallen.
Ivana
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie aanvulling! Past ook helemaal binnen de 'taal' van de kat. Als een kat een soortgenoot wil geruststellen of wil laten merken dat hij geen gevaar vormt, knijpt hij langzaam zijn ogen toe. Als wij mensen dat zien, denken we 'de kat is slaperig' of 'de kat is lui', maar in feite is het communicatie met groepsgenoten (wij dus).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet de wond goed schoonmaken en desinfecteren in verband met bacterien die een kat bij zich kan dragen.
(kattenkrabziekte!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de kat achter zn oren pakken en bij zn staart, flinke ruk geven.
Daarna even goed je wonden goed schoonmaken met een desinfectans dettol of betadine.
eventueel even naar de huisarts voor een prikje tegen tetanus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou wij hebben vaqndaag een kitten gehaald, en onze poes is nu sjago omdat de kitten niet doet wat zij wilt.
Nu ken ik mijn poes pas! ze heeft al die tijd gedacht dat zij de baas was!
de baas van de roedel ze begon tegen me te grommen heeft ze nooit eerder gedaan.
Ik heb haar bij der nekbvel gepakt en dezelfde gromtoon aangeslagen.
dit tot 2 keer.
Nu is ze weer de oude en doet ze het niet meer ze weet nu dat ze niet de baas is of dat ze zown soort gedrag moet tonen.
Praat er met de mensen over want hun zullen wellicht beste weten wat te doen bij hun kat hun kennen hun kat beter dan ons.
sterkte ermee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt het nieuwe kitten zeker niet langzaam laten wennen aan zijn nieuwe omgeving en rustig geintroduceerd? Hoe zou jij het vinden als een wildvreemde op een dag op de stoep staat en vervolgens bij je komt wonen? Sta je daar op te wachten? Katten kennen geen roedel en daarnaast is het oppakken van een kat in de nekvel heel pijnlijk voor de kat. Ken jij katten die elkaar onderling oppakken bij de nekvel? Nee........waarom doe jij het dan wel. Volg eens een cursus over kattencommunicatie. Dan handel je in het vervolg wel anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Roedel? Grommen naar een kat nadat je zomaar een nieuwkomer hebt geïntroduceerd? De 'baas'? Een kat is geen kleine hond! Zorg er alsjeblieft voor dat je je wat beter informeert over kattengedrag, dit kan op de lange duur alleen maar fout gaan. En een volwassen kat bij het nekvel oppakken, is niets meer of minder dan dierenmishandeling. Je kunt haar op die manier net zoveel schade berokkenen als wanneer je haar naar de andere hoek van de kamer zou schoppen.
Mijn techniek is om de kat achter de oren te pakken, vrij stevig te knijpen. Meestal laat het beestje dan los en schiet weg.

Ik ben niet zo van de tactiek niks doen en laten kalmeren omdat je dan erkent dat de kat dominant is in jullie relatie. Ik wil zelf de overhand houden op het huisdier. Als ik met mijn vingers knip wanneer de kat iets doet wat niet mag luistert ze meteen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij katten is er geen sprake van dominantie. Dit kennen katten niet. Je bent meer een hondenmens merk ik wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is misschien geen dominantie in de zin dat een kat bevelen op kan volgen op de manier dat een hond doet, maar ik merk toch echt dat een kat naar de ene persoon beter luistert dan naar een ander. Overigens heb ik geen hond en nooit een hond gehad.Bij ons in huis waren er altijd katten. Ik heb allerminst een voorliefde voor honden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee jij had het over dominant zijn in een relatie of band. Dat kennen katten niet. Katten kennen ook geen roedel. Ook wat betreft wel of niet luisteren heeft niets met dominantie te maken. Een kat kan wel degelijk bevelen opvolgen, mits de motivatie er is. Negeren is de beste straf die je een kat kan geven. En als een kat aanvalt heeft de kat daar een reden voor. Zonder deze te achterhalen kan je het ook niet oplossen. Katten praten helaas niet zoals mensen, dus je zult andere signalen moeten oppikken. Ik heb helemaal geen techniek om aanvallende katten van mij los te krijgen. Ik ben namelijk nog nooit door katten aangevallen, terwijl ik er in mijn leven zowel prive als zakelijk vaak mee te maken heb. Echter kan ik signalen oppikken en dus voorkomen dat er iets gebeurd. Om er vervolgens een diervriendelijke oplossing voor te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk zeker dat jou ervaring groter is dan de mijne, dus je zou heel goed gelijk kunnen hebben.
Mijn antwoord is puur op ervaring gebaseerd en staat nog steeds; ongetwijfeld zijn er ook alternatieven die minstens net zo goed werken.
Je lijkt in de laatste regel van je antwoord te zeggen dat mijn oplossing niet diervriendelijk is. Ik erken dat er weinig vriendelijke intenties in het spel zijn op het moment dat een kat me krabt, maar desondanks is mijn methode zeker niet schadelijk voor de kat.