Waarom troost onze kat de kinderen als ze verdrietig zijn? En waarom doet onze kater dat niet?

Als onze kinderen (6 en 8 jaar oud) verdrietig zijn (huilen als ze van de schommel gevallen zijn, omdat ze voor straf naar hun kamer moeten, omdat er iets vervelends is gebeurd op school) gaat onze kat altijd naar ze toe. Geeft uitgebreid kopjes, likt hun handen en wangen, laat zich uitgebreid knuffelen en spint er op los. Onze kater doet dit eigenlijk nooit.

Ze zijn broer en zus en beiden ruim een jaar oud.

Ik vroeg me af waarom onze kat het wel doet en haar broer niet. En of ze het doet om lief te zijn, of juist omdat ze dan zelf positieve of aandacht krijgt? Ze is normaal gesproken namelijk niet zo'n knuffelkat maar als de kinderen verdrietig zijn voelt ze dat haarfijn aan.

Is hierover onderzoek bij katten gedaan, of zijn er mensen die erg veel van katten weten die hier iets over kunnen vertellen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.9K

Het beste antwoord

sowieso heeft iedere kat een eigen karakter, en is de ene meer op mensen gericht en extraverter dan de andere.

maar het gedrag van jouw kat duidt meer op onzekerheid.
ze hoort gehuil, een geluid wat zorgt dat ze van slag raakt, ze weet niet wat het betekent.
katten stellen zichzelf soms gerust door te spinnen.
ook geven ze kopjes, om feromonen met een "veilig thuis" gevoel te verspreiden.
dat is wat jouw kat doet; zichzelf geruststellen.

sorry, maar het heeft dus niets met troosten te maken.
en jouw kater zal zelfverzekerder zijn, of juist weer door andere dingen van slag raken.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok bedankt voor je antwoord. Dus onzekerheid, daar had ik het nog niet op gegooid. Van dat spinnen ter geruststelling dat wist ik wel. Als ze veel pijn hebben kunnen ze schijnbaar ook veel spinnen omdat ze dat een vertrouwd en rustig gevoel geeft.
Maar als ze beneden rondloopt en ze gaat naar zolder om een (niet huilend) kind op te zoeken en zich dan uitgebreid laat knuffelen. Is dat ook allemaal vanuit onzekerheid dan? En ze doet het niet alleen als ze huilen, als er 1 een beetje overstuur uit school komt lijkt ze dat ook aan te voelen ofzo. Ze komt niet nerveus of angstig over, maar juist heel relaxed. Ik weet dat je enorm veel van katten afweet dus het is niet bedoeld omdat ik je niet geloof, maar wordt hier ook onderzoek naar gedaan?
Rieneke1
11 jaar geleden
zo van een afstand is het moeilijk te beoordelen.
wist je bijvoorbeeld dat katten die zich onzeker voelen heel de tijd kopjes geven?
niet alleen aan hun mensen, maar ook aan objecten?
dat wordt vaak verkeerd geinterpreteerd.
maar dat hoeft bij jouw kat zeker niet het geval te zijn.
maar op momenten dat je anders doet dan anders, daar worden katten nerveus van.
zo raken mijn katten helemaal van de leg als ik een deuntje ga fluiten.
als jouw kat naar zolder gaat om eens lekker geknuffeld te worden, dan ga ik er vanuit dat ze dat gewoon doet omdat ze dat prettig vindt. naar dit gedrag is voor zover ik weet geen specifiek onderzoek gedaan, maar met gedegen kennis van het wezen van een kat kom je een heel eind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
da's waar! bedankt in ieder geval voor je inzichten. ze geeft niet echt veel kopjes en is eigenlijk altijd vrij relaxed, maar als dingen anders gaan dan anders dan kunnen ze daar slecht tegen inderdaad. zo hebben we laatst een deur vervangen en toen we de muren aan het verven waren en de meubels moesten verschuiven vonden ze dat ook maar raar allemaal ja.
Rieneke1
11 jaar geleden
tuurlijk vonden ze dat raar en naar.
ze zijn de controle kwijt, en dat haten ze.
je hebt hun territorium vernaggeld, en de meest vreselijke geuren binnengebracht.
hopelijk hebben ze je vergeven? ;p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, normaal rennen ze blind door de kamer maar nu staat daar ineens een bank! maar helaas, dan passen ze zich maar aan en wennen ze wel weer toch? ze hebben ons wel vergeven, maar vooral onze meid kan nog wel eens lang gepikeerd zijn om dingen. na ons lange weekendje weg (zonder dat ze mee konden) wilde ze een week niet op schoot komen zitten 's-avonds, wat normaal toch vaste prik is!
Rieneke1
11 jaar geleden
tsja, meiden he? ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door het antwoord en de extra toelichting in de reacties het beste antwoord; bedankt!

Andere antwoorden (2)

Nou dit komt door het oeroude moederinstinct, en dieren pikken de gevoelens van mensen goed op.
Onze hond doet het ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
net zoals bij mensen hebben katten ( katers en poezen) ook karaktereigenschappen. Vooral bij een poes is dat het geval. Deze heeft naast karakter ook nog moeder instinct. de vrouwtjes katachtige heeft een extreem moeder gevoel. Zo zie je dat de poes het lekker vindt om geknuffeld te worden maar ook zich verantwoordelijk voor jou en jouw kinderen voelt. kopjes geven is een soort van geur verspreiding en laten zien dat ze er is ( de roedel is compleet) Katachtigen voeden hun jongen altijd per groep op. Als er een achterblijft zal de moeder de groep weer zsm bij elkaar proberen te krijgen. Ook ziet ze volwassnenen als haar kittens bijv. en vogeltje vangen en in huis brengen is zo een vooorbeeld. De poes wil haar kittens ( julie) voeden.

de kater is van nature ook heel lief( vaak liever) en minder fel) maar zal deze gevoelens minder uitten. Hoewel zowel voor de kater als voor de poes geldt dat als ze 'geholpen zijn' dat ook dit invloed kan hebben op hun natuurlijke karakters en instinct.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
roedel?? :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
daarom staat het ook tussen haakjes;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hmm, ik heb juist het idee dat die 2 van ons zich voelen alsof ze kinderen zijn. ze nemen muizen en vogeltjes mee en brengen die bij ons (kijk eens, wat ik goed gevangen heb!) en willen dan natuurlijk gecomplimenteerd worden; net zoals de kinderen bloemetjes plukken en willen horen dat ze het goed gedaan hebben. heb je een onderzoek of bron waaruit blijkt dat katten hun 'mensen' zien als kittens?