Helpen hoefijzers tegen het afbrokkelen van hoeven? Of zijn er ook andere manieren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De reden dat de hoeven afbrokkelen kunnen diverse oorzaken hebben. Let op dat je paard voldoende gebalanceerde voeding krijgt, een paard moet voldoende mineralen en vitamines hebben. Je zou als toevoeging
Pavo Summerfit koek kunnen geven. Eén koek per dag is voldoende om een volwassen paard dagelijks van de juiste hoeveelheid vitaminen en mineralen te voorzien.

•Spoel de hoeven na een rit in de zandpiste af met water of reinig ze met een worstel en wat water. Zand droogt de hoeven uit.
•Maak de hoef eerst 10 minuten vochtig en droog vervolgens de hoef af met een doek alvorens in te vetten of in te oliën.
•Zorg voor voldoende beweging van je paard. Beweging is noodzakelijk voor de ontwikkeling van gezonde paardenhoeven en een goed functionerend hoefgewricht. Een goed hoefmechanisme stimuleert een optimale doorbloeding van de hoef wat absoluut noodzakelijk is voor de opbouw en transport van de voedingsstoffen. Enkel zo kan de hoef gezond worden en blijven, voldoende elasticiteit ontwikkelen en in optimale conditie worden gehouden.
•Laat tijdig de hoefsmid langs komen. De noodzakelijkheid van de hoefsmid is afhankelijk van het seizoen (’s zomers vlugger dan in de winter) en van de individuele situatie van je paard (het ene paard moet bekapt worden om de 6 weken terwijl het andere pas een bezoek aan de hoefsmid nodig heeft om de 8 weken). Bespaar niet op de kosten van de hoefsmid!
•Het paard door de hoefsmid koud laten beslaan. Warm beslag trekt vocht uit de hoef.
•De paardenstal strooien met stro in plaats van met houtkrullen of zaagsel. Deze twee soorten strooisel zijn sterk vochtabsorberend en onttrekken ook het vocht uit de hoef.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hoefschoenen kun je ook gebruiken:

Als je vaak ijzerloos op asfalt gaat, dan slijten de hoeven te snel. Dat is niet goed. Als alternatief op ijzers, kan je op zoek gaan naar hoefschoenen. Deze kan je dan aandoen tijdens het wandelen.

http://www.horsebalance.nl/hoefschoenen.html