Heb je garantie op het werk van een dierenarts?

Heb mijn hond vanwege een ontsteking aan zijn teen door een dierenarts laten onderzoeken. Helaas moest de teen verwijderd worden en kon ik mijn vriend na een uur weer ophalen.

De rekening bedroeg 650 euro, een fors bedrag maar heb het er graag voor over als het probleem daarmee is opgelost. Maar wat nu als de ontsteking terug komt? Heb je dan recht op gratis nabehandeling, of begint de rekening dan weer gewoon bij nul te lopen.

Gelukkig speelt het nu niet, maar vroeg het me wel af.

7 jaar geleden
5.7K
ronron1212
7 jaar geleden
Je hebt bij de dokter of specialist ook geen garantie dus bij een dierenarts ook niet.
paulus811
7 jaar geleden
Beetje kort door de bocht ronron1212, hier heb ik niets aan
ronron1212
7 jaar geleden
maar garantie heb je niet bij de dierenarts. Kort door de bocht of niet.
Ivana
7 jaar geleden
Na een operatie zal de dierenarts je hond begeleiden totdat de wond genezen is. Datzelfde geldt bij een castratie enz. Eén bedrag voor het hele euvel. Ik heb nog nooit anders meegemaakt. Vind het bedrag vrij fors, maar dat kan ik van hieruit niet goed beoordelen.
paulus811
7 jaar geleden
Hi Ivana, in die 650 euro zit één controle as. maandag en dat is het. Als bijvoorbeeld woensdag blijkt dat de ontsteking nog steeds niet weg is, zou ik wederom 650 euro voor weer een operatie moeten betalen en dat lijkt me niet fair. Overigens verwacht ik dat de poot geneest en dat de dierenarts zijn werk goed gedaan heeft, gelukkig (vooral voor de hond) is mijn vraag in de categorie 'stel dat...'
SimonV
7 jaar geleden
Als van een redelijk bekwame dierenarts verwacht mag worden dat de ontsteking na één ingreep niet meer terugkomt, zou de arts iets te verwijten zijn als dit niet het geval zou zijn.
Maar ik betwijfel of die verwachting realistisch is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar vraagsteller woont in de VS: sue that vet!
paulus811
7 jaar geleden
freekfluweel, ik woon daar part time, twee weken daar en twee weken in NL. De vraag heeft betrekking op de Nederlandse situatie.

Antwoorden (2)

Nee, je hebt geen garantie.
De dierenarts heeft wel een inspanningsverplichting en geen resultaatsverplichting.

Een dierenarts kan alleen maar aansprakelijk zijn voor zijn handelen als er sprake is van een verwijtbare beroepsfout. De rechter kijkt dan altijd of de zorgvuldigheid, die u van een redelijk bekwaam en redelijk handelend arts mag verwachten, in acht is genomen. De wet maakt een duidelijk verschil tussen medische fouten en medische risico’s. Elke medische behandeling brengt risico’s met zich mee. Een arts kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de normale risico’s van een medische ingreep. De arts is niet aansprakelijk als het resultaat van de ingreep anders is dan de patiënt van te voren had verwacht.

Toegevoegd na 18 uur:
Jouw voorbeeld
Als de ontsteking terugkomt: als dit vaker gebeurt, ook bij zorgvuldig opererende artsen, is er in principe geen sprake van een verwijtbare fout.
De behandeling van een zeer complex en levend lichaam is niet te vergelijken met de reparatie van bijvoorbeeld een auto.
SimonV
7 jaar geleden
paulus811
7 jaar geleden
De bron gaat alleen over artsen voor mensen, er staat niets over dierenartsen. Aangezien dieren voor de wet als ' voorwerp' worden beschouwd, zou je van mening kunnen zijn dat wat een dierenarts doet een ' reparatie' is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je hebt dan ook wel garantie op de reparatie, maar niet op het daarna ook blijven werken van het apparaat ;-) Bij dierenartsen zijn bij een operatie overigens vaak wel nacontroles inbegrepen, maar als er verdere behandeling of medicatie nodig is, moet je die ook gewoon betalen. Als je weinig financiele reserve hebt, kan het verstandig zijn een "ziektekostenverzekering" voor je huisdier af te sluiten.
paulus811
7 jaar geleden
Marleen, bedankt voor je reactie maar eigenlijk spreek je jezelf tegen. ' Je hebt garantie op de reparatie' en ' als er verdere behandeling nodig is' gaan wat mij betreft niet samen. Of de ontsteking is weg of deze is niet weg. Als deze niet weg is en nabehandeld moet worden, lijkt het mij fair als de meter niet weer vanaf nul begint te lopen.
SimonV
7 jaar geleden
Dit is geen reparatie: het is een inspanningsverbintenis waarbij een zekere onzekerheidsmarge bestaat.
Net als bij een belastingadviseur, een effectenmakelaar, ingenieursbureau, etc.

Wanneer men iemand op een inspanningsverplichting wil aanspreken, zal men voor de rechter moeten aantonen dat iemand zich onvoldoende heeft ingespannen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dierenarts is geen arts voor de mens dus gelden er andere regels.
SimonV
7 jaar geleden
Niet dus wat "garantie" betreft. Ze hebben beide een inspanningsverplichting en kunnen alleen maar aansprakelijk zijn voor een verwijtbare beroepsfout.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij een dierenarts is het niet een verwijtbare beroepsfout maar al bij de gevolgen van een foutieve diagnose dat hij aansprakelijk jan worden gesteld, een dierenarts staat in deze gelijk aan een loodgieter / schoenmaker of andere beroepsgroep die een inspanning leveren (reparatie plegen), vergeet niet voor de wet is een dier nog altijd een ding / object.
SimonV
7 jaar geleden
Een foutieve diagnose zie ik als een verwijtbare beroepsfout.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gelukkig kijken de tuchtraad en de rechtbanken daar iets anders naar en beoordelen het ook per casus of een verkeerde diagnose een verwijtbare fout is.
SimonV
7 jaar geleden
Dat lijkt me zeer verstandig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Echter is dat niet het geval bij een dierenarts, zoals eerder geschreven een dierenarts valt wat beroep betreft onder de categorie van de beschermde beroepen met de zelfde rechten en plichten als elke ander beschermde beroepsgroep die handelingen voor derde verrichten zoals de loodgieter etc. Bij elke verkeerd gestelde diagnose / behandeling, zelfs bij het niet nakomen van gemaakte afspraken met gevolgen is de dierenarts direkt persoonlijk aansprakelijk.
Indien een dierenarts een foutieve behandeling geeft en daardoor schade ontstaat is de dierenarts ingevolge de uitspraak van de rechtbank te 's Hertogenbosch volledig aansprakelijk.

Dus ja je heb een soort van garantie, echter zal je moeten aantonen dat de behandeling niet de juiste was en dat zal niet makkelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Dat is geen garantie. Het gaat om iets anders in die uitspraak.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een uitspraak van een rechter lezen is niet makkelijk, het gaat er bij een dergelijk geval niet om de exacte inhoud van de casus maar om wat de rechter als uitspraak doet. Kort gezegd: Iedere dierenarts die een foutieve handeling pleegt moet voor de gevolg kosten opdraaien, of dat nu bij een paard, olifant of konijn is.