Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe kan je de geslacht bepalen bij een spitsstaartamadine?

Ik heb een spitsstaartamadine gekregen omdat de vogel kaal geplukt is door andere spitsstaartamadine bij die persoon, maar wil weten wat het is diegene zegt dat het een mannetje is maar wil het zeker weten voordat ik hij/zij gaat koppelen. Alvast bedankt voor uw reactie op me vraag.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Informatie over de spitsstaartamadine

Lengte: 17 cm, inclusief de spitse staart

Levensverwachting: Ongeveer 8 jaar

Geslachtsbepaling: Van de man ben je het pas echt zeker wanneer die begint te zingen. Het popje zingt niet. Er zijn een paar kenmerken die het geslacht kunnen aantonen. De man heeft over het algemeen een grotere (vooral breder dan) zwarte bef; dit is de zwarte vlek onder de snavel. Ik heb ook wel eens gehoord dat de staart van een man langer is. Dat kan ik bij mijn vogels niet echt zien. Een ander kenmerk kan de kleur van de kop zijn. Bij de man is die wat donkerder, dan bij de pop. Dit is natuurlijk verschillend per vogel, dus ook niet altijd zeker. Een laatste aanwijzing kan de bek zijn, bij de man loopt de dieprode kleur soms een heel klein beetje verder door naar de kop toe. Bij de pop neemt de rode kleur, op die plaats wat sterker af. Bij deze vogel is het over het algemeen dus moeilijk te zien.

(Van het web geplukt.)
(Lees meer...)
Ivana
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding