Onze hond sloopt!

We hebben een labrador van ruim 1,5 jaar. Hij is echt ontzettend lief voor ons en de kinderen maar hij heeft 1 nadeel: hij sloopt veel. Een kussen of kleed om op te liggen hoeven we hem niet te geven want hij sloopt het. Ook het speelgoed van mijn dochter moet het ontgelden. We hebben al geprobeerd hem af te leiden met speelgoed, een bod en hem uitputten (zodat hij geen energie heeft om te slopen) maar niks helpt! Heeft iemand tips? Hij doet het denk ik niet uit protest omdat hij alleen moet blijven want hij is samen met onze andere hond en hij sloopt ook als we erbij zijn als hij daar de kans voor krijgt! Help!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

het is moeilijk om 1,2,3 een oplossing voor te vinden omdat je zou moeten kijken wat de oorzaak van het probleem is.

een hond die alleen zit, ook met een andere hond! kan wel degelijk verlatingsangst hebben. dit is vaak een oorzaak om te gaan slopen. jullie hond doet het ook als je erbij bent dus deze optie valt af.

het kan ook opwinding/frustratie zijn (energie die de hond kwijt moet, hierbij helpt uitputten niet)

de hond kan ook gewoon doen waar hij zin in heeft. hij doet het ook waar jullie bij zijn, dus respecteren dat niet hij maar jullie de baas zijn zal dus een aanknopingspunt kunnen zijn.

ik weet niet of dit probleem al van jongs af aan speelt (honden knagen overal aan als ze de wereld verkennen en gaan wisselen, grijp je niet op tijd in gaat het een gewoonte worden!)

als het van de laatste tijd is, of is verergert moet er daar een aanwijzing te vinden zijn voor het gedrag.

is de hond verder wel gehoorzaam of scheelt hier ook wat aan in het algemeen?

je kan hem in een bench doen, een trilband om doen, een bekband om doen, of je hele huis in sprayen met anti knabbel spray. laatstgenoemde is niet haalbaar (erg duur en niet prettig als het om kinderspeelgoed gaat) en van de andere oplossing raakt de hond alleen maar meer gefrustreerd.

de oorzaak moet dus gezocht worden om een juiste oplossing te vinden. misschien dat je wat meer kan vertellen of wanneer het begonnen is, op welke momenten je hond dit doet (bepaalde situaties of momenten) en wat jullie eraan doen om het af te leren en hoe je ingrijpt op het moment dat de hond aan het slopen gaat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in dat geval is het moeilijk om het hem af te leren omdat hij dit gedrag al langer vertoont en inmiddels een gewoonte zijn geworden. ik kan uit je tekst niet opmaken of je hem van pups af aan hebt, en of de andere hond een 'sloopvoorbeeld' is geweest. onzekerheid/spanning van de ene hond (verlatingsangst, nervositeit) kan wel degelijk op de andere hond invloed hebben.
hieruit blijkt ook dat alleen afleiden geen zin heeft, omdat je de oorzaak van het gedrag niet aanpakt. door hem te roepen en met hem te spelen is het voor de hond niet duidelijk of het nu een 'beloning' is, of een 'straf' correctie voor zijn gedrag waardoor het voor de hond niet duidelijk is wat er van hem verwacht word. bovendien entertain je de hond als hij ergens op bijt, wat mij ook niet prettig lijkt. (daarom het geven van een brokje en verder doen alsof er niets aan de hand is)
de associatie de de hond legt met het slopen van dingen verander je hier dus niet mee helaas (dit is de kernzaak). het brokje wat je geeft kan gewoon van het voer zijn dat hij krijgt. weeg je het eten af dan hou je wat apart om de hond mee te belonen. wat je eigenlijk doet door te hond te laten schrikken met een geluid of ander sterk impuls wat hij niet aan jou kan koppelen (hoe de honden hersenen het vertalen) is het erkennen van de schrikreactie EN belonen voor stoppen met bijten. (dubbele functie dus)
hierdoor help je de hond om een ander gevoel. belangrijk is het om niet bij het belonen te praten (dat is braaf!!) omdat het dan weer te leuk gaat worden omdat dit een dubbele beloning is. als de hond eenmaal schrikt van het duidelijke impuls wat je geeft en je zeker weet dat hij ook stopt met slopen kan je je stem erbij gebruiken. eerst zeg je duidelijk NEE en direct erna maak je het geluid. de hond weet inmiddels dat bijten een geluid betekend, en zal je stem ook hieraan koppelen (bijten, stem, geluid) de hond vind het geluid niet prettig en zal ervoor kiezen om te stoppen bij het woordje NEE.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je hond doorheeft wat er van hem verwacht word kan je met interval gaan belonen. dwz de ene keer met een brokje, de andere keer met je stem, maar niet met aandacht in de vorm van aanraking.
zo werk je langzaam van 'hard geluid en brokje', naar 'NEE' en 'dat is brááf!' de kunst is om een geluid te vinden waarmee je hond een klein momentje kan afleiden (hoeft geen heftige schrikreactie te zijn, als de aandacht maar heel even los is van het voorwerp waarop hij bijt)
en je echt #meteen# moet inspringen dmv een kleine beloning. in het begin kan je de hond even roepen om de tijd tussen stoppen met bijten en het brokje zo kort mogelijk te houden. (niet met zijn naam, maar 'kom' of 'hier' of welk woord je er ook voor gebruikt. de reden dat je de naam niet moet noemen is omdat het de hond niets zegt. als ie wat stoutst doet word zijn naam waarschijnlijk ook geroepen, dus een commando is veel duidelijker voor de hond. je leert hem tevens dat het commando waarmee je hem roept iets prettigs op kan leveren. op deze manier kan je het gedrag op een pos manier ombuigen naar gewenst gedrag, zonder dat dit een machtsstrijd gaat worden (het roepen, schreeuwen, wegjagen, naam roepen van de hond etc)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan heeft de pup genoeg afleiding gegeven om het gedrag om te buigen naar ander gedrag (pfieuw!)
ik kan niet zien waar je woont, maar als het in de buurt is van Apeldoorn wil ik je met alle plezier helpen als je dat ziet zitten. :) succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hondenfluisteraar klinkt magisch, maar het is eigenlijk niet veel meer dan het gedrag van de hond begrijpen en weten hoe je daar op in moet spelen om gedrag te veranderen. binnen no time zien ze wat het probleem is. (interactie tussen baas en hond, en het gedrag van de hond) ik zou alleen wel even referenties vragen want iedereen mag zich zo noemen, of hondenpsycholoog, gedragstherapeut etc.
(dat je geen geld uit je zak laat kloppen dus) :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Euc...ik zie nog niet 1 pluske staan! Hauw ken det???
Gauw: eentje van mij!!!

Andere antwoorden (6)

Hij zit lijkt het (gezien leeftijd) gewoon in de pubertijd, dus hij laat nu een lekkere dosis puberaal gedrag zien, dus nu is het ook de tijd voor je om duidelijke grenzen te stellen van wat wel en van wat juis niet getolereerd wordt!

Het klinkt overigens erg bekend die van mij is bijna 2 ;)
Kussens en dekens vooral, nu wordt het steeds minder en minder maar af en toe nog zo;n "uitval" momentje :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de markt bestaan halsbanden die kunnen trillen. Als de hond dan iets sloopt druk je op een knopje waardoor de halsband trilt. De hond vindt dit niet fijn. Na een paar keer op de knop te hebben gedrukt weet de hond wanneer hij iets sloopt dat hij een trilling krijgt, waardoor hij vanzelf stopt met slopen!
Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heeeel herkenbaar,hier ook hetzelfde ras,nu 3 en half jaar,kreeg toen hij 1 jaar was de gouden tip.
Met een spuitje water,op neus richten,niks zeggen,hij liet dan van schrik speeltje vallen of ander ding (boek-plant-kussen,enz ),op het moment dat hij het liet vallen hem zijn eigen speeltje gegeven,ook weer zonder woorden,heeft 2 weken geduurd,daarna was het over.

veeeeel succes,het zijn types apart,die labjes,en blijven lang kids,maar ze zijn zo leuk en lief (meestal dan ).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef hem de dingen op de foto . Ik heb dat altijd gedaan met veel succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit gedrag lijkt mij een gezagsprobleem.
Hij accepteert niet (of heeft nooit geleerd), dat jij de "roedelleider" bent en dat de spullen die hij sloopt van jullie zijn. En dat hij daar dus vanaf dient te blijven.
Om dit op te lossen is best ingewikkeld en lastig om hier kort een oplossing voor te geven.
Ik raad je aan hulp te zoeken bij een trainer, die ook aan huis komt.
Een tip: kijk eens op tv naar The Dogwhisperer: iedere vrijdag op National Geografic. Cesar Milan bespreekt allerlei gedragsproblemen van honden en de oplossingen daarvan. Jullie probleem is vaak voorkomend.
Heel veel succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
yeah... +1! 'magic' millan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klinkt ook allemaal zo logisch als je hem ziet hè? En als je dan dingen gaat uitproberen op je eigen hond, dan blijkt het ook inderdaad zooooooooo logisch te zijn!!!
Prachtig gewoon!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(niet allen de eigen hond in euca's geval, haha)
maar het is écht zo simpel als wat he?! het enige wat je moet weten is wanneer welke reacties en gedragingen je uit naar de hond, en wat deze vertaald in het hondenhoofd inhouden. hierop reageert de hond...dat is alles!!! zogenaamde gedragsproblemen zijn dus niets meer dan logisch verklaarbare gedragingen zijn die je zelf hebt weten te creëren en te voeden.
met puntje kan je deze ombuigen naar gewenst gedrag.
en tátáááá.....het is net 'whispering magic'! thanx mr. millan! :)
Er zijn een aantal producten die kunnen worden toegepast op huishoudelijke voorwerpen om zo uw hond te ontmoedigen om erop te kauwen.

Deze producten hebben een smaak of geur die onaangenaam is voor honden en niet schadelijk voor mensen.

Uw dierenarts zal vast meer tips hebben.