Mijn hond heeft 4 bevroren onverwerkte kippenbouten opgegeten. Kan dit schadelijk zijn?

Met nadruk op:
BEVROREN
ONGEKOOKT/ONGEBAKKEN OID

wat kan ik hieraan doen of is dit geen probleem..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kippe botjes versplintere snel in zou naar de dierenarts gaan
Amadea
12 jaar geleden
Was ie zó uitgehongerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus1

Antwoorden (6)

de hond van mijn moeder en de poes van me moeder pikte ook wel een ongebakken vlees en daarna was er niks mis mee met die beestjes. volgens mij kan het niet echt kwaad kijk het een dagje aan.

Toegevoegd na 16 minuten:
je kan het beste gewoon naar de dierenarts gaan. dan ben je helemaal compleet gerustgesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot zover ik weet is kip wat gekookt/gebakken enzo is sowieso niet schadelijk voor een hond echter is dat je vraag niet, en volgens mij is bevroren kip ook niet schadelijk ivm bepaalde bacteriën die het niet overleven bij het vriespunt.
Alleen kippenbotten kunnen wel dodelijk zijn omdat dat kan gaan versplinteren. En dat is dus wel dodelijk, dus als die een bot erbij opheeft zou ik er wel mee naar de dierenarts gaan
Dit is in zoverre ik ervan op de hoogte ben!

Toegevoegd na 9 uur:
Ik heb net uit de reacties hierop uit kunnen maken dat ik weer iets nieuws geleerd heb, ik dacht altijd dat alle botten konden versplinteren. Maar ik heb daarnet gelezen dat dat alleen is dat dat is als ze gekookt zijn.
Ik wil die mensen bedanken voor die informatie, want ik heb nu iets bijgeleerd en ik kon gelijk dit eraan toevoegen.

Toegevoegd na 9 uur:
Ik heb altijd gedacht dat alle botten konden versplinteren maar uit reacties op mijn antwoord kwam ik erachter dat dat alleen kon met gekookte botten. Ik wil die mensen dus bedanken voor die informatie want nu heb ik er weer iets bijgeleerd. En kon ik dit stukje gelijk er even bijvoegen

Toegevoegd na 9 uur:
Volgens mij ging er iets fout want nu staat er twee keer hetzelfde maar dan anders uitgelegd erbij vermeld. Mijn excuses!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja als het bot versplintert kan het de organen aantasten. als hij ook het bot heeft opgegeten, zou ik even langs de dieren arts gaan
Ivana
12 jaar geleden
Dit is foute informatie. De klok horen luiden en niet weten waar de klepel hangt. Ongekookte botten kunnen absoluut geen kwaad. Minpuntje dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gekookte botten splinteren, ongekookt niet, dus dat kan geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okay heb ik weer iets geleerd, ik dacht altijd dat botten sowieso konden splinteren als je er op kauwt of iets dergelijks aangezien onze botten ook kunnen versplinteren als je er iets verkeerds op laat vallen. Bedankt voor deze informatie !!
Rieneke1
12 jaar geleden
@harmien, ga eens neuzen op de sites van voernatuurlijk en van barfplaats.
dat het ongekookt/ ongebakken was, is alleen maar positief.
botten die niet verhit zijn, splinteren niet.
maar het is natuurlijk wel een flinke hoeveelheid, en ijskoud bovendien.
maag en of darmen zouden wel eens van slag kunnen raken, met braken en/of diarree als gevolg.
hou je hond maar een beetje in de gaten, en hou 'm maar even rustig.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 hoop dat de hond niet vreselijk aan de race raakt...
het baasje kan de hond wel meeven rustig houden, maar ben ik bang het andersom anders uit kan pakken door de straalaandrijving. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ :)
Kippenbotten die NIET zijn gekookt zijn NIET schadelijk.

Kippenbotten die zijn GEKOOKT zijn WEL schadelijk, die versplinteren en kunnen darmperforaties geven.

Je schrijft niet hoe groot de hond is. Een Chihuahua kan geen vier poten aan, een herdershond wel.
Je hond zal hooguit pijn in zijn buik krijgen, maar zelfs dat is niet eens nodig. Tijdens het vermalen van de botten wordt het koude vlees al opgewarmd in de bek.

Ik zou hen morgen geen eten geven en niet laten hardlopen en rennen. Een volle maag moet rust hebben.Sommige rassen zijn gevoelig voor maagtorsie (kanteling) als ze niet kunnen uitbuiken.
Voor wolven is het gewoon om zoveel te eten als ze opkunnen en dan dagen te vasten. Nou is een hond geen echte wolf meer, maar een beetje van deze natuur hebben ze nog wel.

Toegevoegd na 5 minuten:
Laatste alinea: Ik zou HEM morgen......
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 (wolven zijn het niet maar het maagzuur kan nog steeds een hele hoop verteren gelukkig) ;-)
Milli (65)

http://www.voernatuurlijk.nl en http://www.barfplaats.nl zijn websites waar rauw en vers honden- en kattenvoer wordt besproken en aangeraden als allerbeste voeding voor honden en katten. Ook botten, vooral kalkoen- en kippenbotten (ONGEKOOKT, NIET GEKOOKT) zijn erg gewild omdat deze worden verondersteld zachter te zijn.

Ik heb 2 honden die al jaren alleen puur rauw voer, vlees en botten (geen koeienbotten, die zijn zo hard dat hun tanden erg slijten) eten en het er fantastisch op doen.

Ik zou me er helemaal geen zorgen over maken, hij (of zij) heeft het vast heerlijk gevonden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een kalfs- of runderbot is prima om een tijdje op te kauwen als tijdverdrijf maar wees er op bedacht dat hondentanden er van slijten, dus niet te lang. En ook voor deze botten geldt: ONGEKOOKT.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is dat. Mensen vergeten wel eens dat honden gewoon vleeseters zijn. De mijne krijgt ook wel eens een kippenvleugeltje of mergpijpje, hij vindt het heerlijk.
Alleen moeten brokken-honden wel vaak wennen als ze op vlees overgaan, dus de hond van de vraag heeft misschien wel wat last van de buik gehad.
Het is niet schadelijk. Rauw vlees is juist goed en gezond voor honden. Kip (en kippenpootjes) moeten alleen rauw zijn, en niet gekookt.
http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/78801-vers-rauw-vlees-voor-de-hond.html