Wat kost een papegaai (zo'n pratende) en alle benodigdheden?

Ik wil graag een pratende papegaai. Wat kost zo'n beessie? Welke soort praat het beste? Hoeveel werk heb je eraan (schoonmaken, voeren)? En wat zijn de kosten voor een kooi, voer, e.d.

Toegevoegd na 1 dag:
Bedankt voor alle reacties!! Ik heb besloten om toch niet voor de papegaai te gaan, maar misschien wel voor een parkietje ofzoiets. Daarom heb ik ook een nieuwe vraag geopend betreffende de parkiet. Alle antwoorden waren goed! Maar moest toch een beste kiezen, maar iedereen heeft die eigenlijk verdiend! Iedereen een +je!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
26.7K
Kimath
12 jaar geleden
Het praten moet je meestal zelf leren aan de papegaai. En je weet toch dat een papegaai heel erg oud word?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet dat je het ze moet leren. De leeftijd zou ik niet weten?
Kimath
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Papegaaien
Papegaaien kunnen een hoge leeftijd bereiken (50 jaar of meer) en het gebeurt dus nogal eens dat ze in gevangenschap hun eigenaar overleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Loenie, Ja dat klopt,je moet ze er ook geregeld uitlaten en als ze dan gaan wapperen met hun vleugels,ligt er overal witte stof,ik wist niet dat ze zo'n puinhoop konden maken. Ook moet je een papegaai veel aandacht geven en niet hele dagen alleen laten want dat gaan ze zich vervelen en kunnen zich dan helemaal kaal plukken.
Er zit echt veel werk aan,daarom heb ik de mijne toen verkocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nuttige info hier!!!! maar dan zijn er nog mensen die het denken af te kunnen met een grote kooi bomvol speelgoed. wat een kooi is voor papegaai is een een bench voor een hond. dus of ie nu enorm groot is en bomvol speelgoed ligt. je papagaai heeft er geen hol aan, afgezien dat ie zijn kant kan keren en vleugels/veren niet beschadigt.
paar uur in de kooi okay, maar als je thuis bent UIT de kooi net als een hond. en dat uit de kooi is niet prettig voor de meesten. papegaai wil overal bijzijn en zit ook overal aan. als je even denkt aan het snaveltje zegt het waarschijnlijk wel genoeg. en dat ook net als het bovenstaande en de reacties op de vragen maar 1 klein aspectje van een enorm geheel. dus als jij je dit soort dingen al af moet vragen die alleen om kosten en verzorging gaan. ook al is dit allemaal haalbaar voor je moet je het NOG niet doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Denk alsjeblieft even na voordat je een papegaai koopt. Je stelt een vraag en een dag later wil je eigenlijk alweer een parkiet. Sorry, maar dan zijn dieren, waarvoor je heel goed moet zorgen, niks voor jou! (dat zijn dus alle dieren...)

Het beste antwoord

De grijze roodstaart staat erom bekend dat het de beste praters zijn,maar het is een dier dus het is altijd afwachten of ze wel gaan praten.
De prijs ligt rond de 500 a 600 euro,dan komt je kooi erbij,maar die kun je beter via MP kopen want in de winkel zijn ze bijna of nog duurder dan de papegaai.
Je moet geregeld het zand verversen want ze poepen nogal wat en het voer is niet zo duur.
Hou er wel rekening mee dat ze een enorme bende rondom hun kooi maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goedkoop is duurkoop. een papagaai kan een geestelijk wrak zijn, het is niet zomaar een aanschaf en al helemaal niet via MP. voor een hondje of kat loop je al risico om een miskoop te doen, maar bij een papegaai ligt het nog heel veel anders!
je weet niet wat je in huis haalt. je aanwinst kan lief lijken bij de persoon waar je hem ophaalt, maar kan alles bij elkaar schreeuwen dag en nacht, en super vals zijn als ie bij jou in huis staat en zichzelf kapot bijten. (lees de reacties hier maar eens bij de antwoorden, dan snap je vast wel waarom MP géén aanrader is puur omdat iemand minder geld uit wil geven)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
papEgaai dus .....(tenzij het de mannelijke helft is van een bewezen broedkoppel) :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik schrijf nergens dat je via MP een papegaai moet kopen.
Ik denk dat je in de war bent met de kooi,daar zeg ik wel dat je die via MP kunt kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je geeft antwoord op de vraag, dus een + van mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je WendyH. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaf het meeste antwoord op de vraag. Maar iedereen verdiend hier het beste antwoord! Dus sowieso voor iedereen een +je!

Andere antwoorden (5)

ik heb een grijze/roodstaart gehad,was toen 500 gulden alleen voor de vogel,met de lepel en als baby opgevoed.
Heel veel werk,zowel met schoonmaken,als met iets te leren.
Hij was harstikke tam,praatte als brugman,kon wel 20 liedjes en 50 geluiden nadoen,ook de irritante.
Ik heb hem helaas toen hij 5 jaar was weg moeten doen,met heel veel pijn in mijn hart,was mijn maatje,maar was gigantisch agressief naar ega en kids,als hij ze al zag schreeuwde hij alles bij elkaar,sloopte zijn hele kooi zolang ze in de buurt waren,als ik met hem alleen was,zat hij zelden in zijn kooi,ging door het hele huis met me mee,we hebben een gedragstherapeut voor papegaaien hier gehad,niks hielp.
Er was geen enkele oplossing dan hem weg te doen,over deze beslissing hebben we jaar gedaan,dus was absoluut niet zo,dat we hem meteen weg hebben gedaan.
Nu zei die gedragstherapeut dat het wel vaker voorkwam dat een papegaai dit gedrag vertoonde en zich heel sterk aan 1 persoon maar hechten en die ook opeisen,schijnt dat ze altijd het tegenovergestelde geslacht kiezen waar ze zich aan binden, dus wij hadden mannetje.
Denk dus heel goed na voordat je de beslissing neemt,het is zeker weten een heel leuk huisdier,en je moet er echt voor gaan,je moet het zien dat ook niet elke ras hond voor iedereen geschikt is.
Wij hebben onze papegaai via bemiddeling met hulp van gedragstherapeut aan een goed huis kunnen helpen,en heb van zijn baasjes een hele tijd brieven gekregen hoe het met hem ging.
Als je toch besluiten ga dan naar een officiele papegaaienkweker,en niet zomaar in een gewone dierenwinkel,die hebben over het algemeen te weinig kennis over papegaaien.

Toegevoegd na 1 minuut:
De papegaai heb ik 15 jaar geleden gehad,en toen gekocht in een papegaaienkwekerij in Geleen?beek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een grijze roodstaart papegaai kost +/- €500 euro. Wij hebben er op het moment een te koop. Met de hand opgevoed en super tam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoop dat ie bij iemand komt die er heeeel veel van af weet en er heeeeel goed over heeft nagedacht. maar dit was een deel van de vraag... :) Hoeveel werk heb je eraan (schoonmaken, voeren)? En wat zijn de kosten voor een kooi, voer, e.d.
De prijs ligt ook wel aan de soort: rond de 600 euro, zoals al gezegd. Maar er zijn ook malafide handelaren waar je ze voor minder kunt kopen....en voor veeeeeel meer.
Alle benodigdheden: dat ligt er helemaal aan wat je wilt en of je alles nieuw koopt. Tussen een paar honderd euro en veeeeeele honderden.
Vele pratende vogels in de handel zijn gefrustreerd..... en dat is, zelfs voor een kenner, moeilijk te beoordelen voordat je hem koopt, omdat dit gedrag vaak pas na een poosje tot uiting kan komen.
Koop dus bij een gerenommeerde fokker of handelaar.

Een papegaai is een dier, waar je enorm veel tijd in moet investeren... anders krijg je een gefrustreerde vogel, die schreeuwt en bijt.
Je bent je aan het informeren over de kosten.....maar ik denk dat het veeeeel belangrijker is je te informeren over hoe je ermee moet omgaan (als je dat al niet hebt gedaan natuurlijk).

Toegevoegd na 12 uur:
@Ramonbakker:
Ik heb voornamelijk antwoord gegeven op je vraag en in het laatste stukje een advies.
Vele anderen hebben hun ervaring verteld en je afgeraden om een papegaai te kopen, met redenen omkleed.
In feite is dat niet je vraag..... maar ze hebben ZO gelijk!!!

Ik raad altijd iedereen af om een papegaai te nemen, ondank mijn eigen zeer positieve ervaring met de mijne (hij is inmiddels 27 jaar en vanaf 3 maanden oud bij mij).

Een papegaai is geen huisdier: de meeste volwassen dieren in de handel zijn zwaar gefrustreerd zoals ik al schreef en het opvoeden van een hele jonge vogel vereist enorm veel kennis.
Overigens: sowieso heb je veel kennis nodig om een gelukkige papegaai te hebben en houden.

In de praktijk betekent het, dat je vele uren per dag aandacht aan hem moet besteden, zoals met een kind, en dat zijn leven lang!!
Je wist niet eens hoe oud ze kunnen worden: er zijn er, die tegen de 80 en ouder worden..... niet veel, maar toch!

Meestal resulteert de aanschaf in het later moeten "weg doen" van de vogel: terug in de handel of naar een opvangcentrum voor papegaaien.... en die zitten overvol met krijsende, zichzelf kaal geplukte en valse vogels.
Vele ex-eigenaren zijn daar overigens kapot van!!!!

Ik hoop, dat ook mijn bijdrage je helpt om het niet te doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
koppie kráááuw,
een plus voor jouw :O)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahahahaha ;-))
wat je hier vergeet en wat zeer belangrijk is, is AANDACHT en tijd.

een papegaai is zeer intelligent, en heeft heel, heel veel aandacht nodig. krijgt ie dat niet dat heb je de garantie dat je problemen krijgt met dit dier.

het gaat dus niet om kosten en de hoeveelheid werk die je eraan hebt. op het moment dat je dit soort vragen moet stellen hier dan zou ik een parkiet nemen, en de papegaai gewoon vergeten.

je hebt ze trouwens vanaf een paar honderd euro, tot een paar duizend euro.

Toegevoegd na 1 minuut:
ter aanvullende info.
onderstaande papegaai heet Coco en is zeer geschikt voor beginners.

Toegevoegd na 2 minuten:
niet alleen kosten...... moet zijn 'niet #alleen# kosten .....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Een parkiet is minder eisend als een papagaai. Ik vind deze opmerking heel terecht. Euc: plusje hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ninteddy, waarom ga je van het ene uiterste naar het andere? er zit nog een middenweg tussen. een parkiet plukt zich niet kaal, vreet niet aan zijn poten, kwijt niet weg zonder een beetje dagelijkse aandacht. een parkiet is ook niet bezitterig, (lees... kan heel jaloers en vals reageren) is geen 'eenmans' vogel. een parkiet kan elke half jaar van eigenaar laten veranderen zonder dat ie van slag raakt, maar probeer dat niet met een papagaai. een parkiet deze kan helemaal opgaan in zijn spiegeltje, nepvogeltje wat je op zijn stok kan doen en wat andere speeltjes. ook als je hem 1 keer in de week aandacht zou geven kwijnt ie niet nóg niet weg. (tussen wegkwijnen en weinig aandacht geven zit dus een wereld van verschil!!!) doe je dit bij een papagaai creëer je de zoveelste vogel die wegkwijnt, het zoveelste wrak.
de opvang zit er vol van, elke dierenarts kent deze vogels uit zijn praktijk. allemaal van mensen die niet weten waar ze aan beginnen en denken dat je met een beetje aandacht, een bakje voer en een speeltje wel een papegaai kan houden. soms geven mensen papegaaien doodleuk pinda's omdat ze nog nooit hebben gehoord van de schimmel die erin zit, en zijn het gebrande pinda's heb je nog het risico van aflatoxine dus is het nog mega slecht. en dat zijn allemaal van die dingetjes die je hoort te weten en ook MOET weten wil je er überhaupt ook maar aan denken om een papegaai aan te schaffen. heb ik het nog niet eens over het stemgeluid, want een doek over de kooi omdat er geluid uit komt omdat het dier contact zoekt is helemaal fout!!! en geloof me dat het heel anders klinkt dan een parkietje. onderwerp gedragsproblemen is ook zoiets, ik ken geen parkiet met een gedragsprobleem hoor, jij wel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ivana, moest ff mijn zegje doen op zo'n dergelijke reactie. (grrr....) ben je helemaal vergeten te bedanken voor je reactie en plusje. bij deze dus :))
Rieneke1
12 jaar geleden
plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je rieneke :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken weldegelijk parkieten met gedragsproblemen, zeker als ze alleen gehouden worden en handtam zijn!!! Ook die kunnen zeer gefrustreerd zijn en bijten/krijsen. + Euc!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat kunnen ze ook zeker wel, maar ze gaan er niet aan onderdoor als ze een paar uur per dag aandacht krijgen.
of hebben de pik op 1 iemand in het gezin, gaan aanvallen als ze los zijn, iemand totaal opeisen etc.
(en ook een parkiet hoort niet alleen in een kooi trouwens) het gaat mij hier om de vergelijking parkiet/papegaai en wat er bij een papegaai komt kijken. (CM?) voorbeeldje
of je met een engelse bulldog 3 keer per dag een blokje omgaat en wat speelt thuis, of dat je met een bordercollie of greyhound 3 keer een blokje om gaat en wat speelt thuis. daar zin nogal een verschil in. de ene vogel is de andere niet omdat ie toevallig ook veren heeft en een kromme snavel, net zo min als dat de ene hond de andere niet is omdat ie toevallig kan blaffen en kwispelen. en ik weet wel dat jij dat snapt, maar doe toch nog ff de vergelijking voor de mensen die het (nóg) niet doorhebben :)) (zit dus niet gefrustreerd van me af te bijten, haha)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pazzophoormeis, want mijn kromsnavel verdedigt me ;-))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(zie je wel!!! hij is toch vals he??) haha, kom maar op webske!!!!!
eucje haalt dan zo die zwarte raaf van stal hoor. :OP
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heej, mot je vèchten????
Nee, doe ik niet aan: is niet ladylike en ordi ;-)))))
Nooit aan beginnen als je hier nog zulke vragen moet stellen!
Je moet al tijden informatie hebben ingewonnen en praktische ervaring hebben opgedaan wil je er ooit een zelf aanschaffen.

Ze kunnen je hele leven terroriseren en een plaag zijn voor je medebewoners. Er zijn maar heel weinig papegaaien in Nederland die gelukkig zijn. De meeste zijn gefrustreerd en gaan van hand tot hand voordat ze in de opvang belanden.

Sinds ik de schoonheid van een losvliegende papegaai in de natuur heb gezien, wil ik ze niet en nooit meer in gevangenschap houden. Je doet de vogel te kort en de kans dat je er op termijn zelf gelukkig van wordt is héél klein.
Ivana
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal mee eens.
in blijdorp pakken ze het beter aan dat dat iemand in zijn huiskamer ooit kan doen door het dier solitair te houden. de huisvesting, soortgenoten, en vooral aandacht. buiten de show krijgen de papagaaien zeeen van tijd in de vorm van aandacht (trainen/oefenen) het dier heeft psychische uitdaging en wordt vermaakt. hebben de trainers/verzorgers eens niet uren de tijd zit het dier bij zijn soortgenoten en krijgt hier de aandacht van. de dieren tonen geen gefrustreerd gedrag, plukken zich niet kaal, en als ze tig keer per dag de hele zooi bij elkaar willen schreeuwen is er niemand die een doek over een kooi legt. de papegaai kan dus gewoon papegaai zijn, en is ook vooral 'in het hoofd' gezond :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 ivana! hier spot ik nu en dan de grote ara's van de apenheul. als je ze niet ziet dan hoor je ze wel hoor.
enorme sierlijke vogels, soms met 2 en soms met 3 zijn ze bij elkaar. (hoeveel ze er hebben weet ik niet) als ik ze weer zie stop ik echt even met wat ik aan het doen ben, want naar zoiets MOET ik gewoon kijken. :)) dit soort dieren krijgen problemen als je ze in een kooi stop, en zelf ben je hier ook de pineut van op welke manier dan ook. de kans dat je er zelf ook gelukkig van word om een dier solitair in een kooi te houden is ik denk zelfs nul komma nul :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uhm..... ik ben gelukkig met de mijne.... en hij ook....
Ik heb hem bij een destijds gerenommeerde kweker gekocht. Hij was 3 maanden en kon net zelfstandig eten.
Inmiddels is-ie bijna 27.
Het kán dus wel, en dat is dan ook het enige positieve wat ik hiermee wil zeggen. WANT: ik raad het iedereen af!
Om alle redenen die alle antwoorders en reageerders hebben gezegd.
Het vereist ZEER veel kennis en kost enorm veel tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ vergeten Ivana! Bij deze ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar jij besteed TIJD en AANDACHT aan je papegaai, en voldoende ook nog eens! je wist #vooraf# waar je aan begonnen bent.
én bij een kweker uit het blok, (geen nare geschiedenis, en genoeg info zonder vage verkooppraatjes) en je accepteert de nukken en eigenaardigheden die bij een papegaai horen. en dáár zit hier denk ik het verschil met jou en (helaas) heel heeeeel veel anderen. en ..ennn
en weet nu ook waar die veren elders op GV vandaan kwamen (denk ik) :OP
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1e alinea: JA!
2e alinea: JA!
3e alinea: JA!
4e alinea: JA! hahahahaha DUS: IK RAAD HET IEDEREEN AF!!
Pfff.. effe schreeuwen hoor ;-))
Misschien "hoort" Ramonbakker het vanaf hier nu zelfs ;-))
Ivana
12 jaar geleden
Wendy, jij bent dus die éne positieve uitzondering op de regel. Maar zoals je zelf al zegt, dat is geen reden om hem anderen aan te raden. Bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:))) 4e alinea! misschien is Ramonbakker 'm wel gevlogen, omdat ie niet tegen het geschreeuw kan (kraskrassssss vakje 'ongeschikt' voor papegaai)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik volg alles ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn Ramon! Heb je er ook iets aan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absoluut!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil je vertellen wat? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou nu weet ik hoeveel je voor zo'n beest moet doen. Het kost net zoveel aandacht als een kind. Je moet het er wel voor over hebben. Dus ik debk dat het voor mij een parkiet wordt ;-)
Ivana
12 jaar geleden
Erger dan een kind, die staan tenminste met 18 jaar (of daaromtrent) op eigen benen. !4 jaar vóór die datum zitten ze al volle dagen op school!
Succes, ik zie dat we niet voor niets zo'n ellenlange discussie hebben opgezet. Je bent in mijn ogen erg verstandig. :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet het er voor het leven van de papegaai (en dat kan dus heeeeel lang zijn) voor over hebben en niet alleen dat: je moet ook al die jaren daartoe in staat zin, voor zover je dat in de toekomst kunt bekijken natuurlijk...
Fijn te lezen Ramon!!!